کد خبر: 445030
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ ۰۷:۳۱:۰۰
| |

ثبت بنای تاریخی هواشناسی بندر انزلی

ابوالفضل گودرزوند چگینی رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری انزلی گفت: بر اساس قانون تشکیل میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی - تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست ذیربط  اثر فرهنگی- هنری-تاریخی ادارات هواشناسی، ‌نوغان و شیلات گیلان بعنوان میراث صنعتی به ثبت ملی رسید.  

ثبت بنای تاریخی هواشناسی بندر انزلی
کد خبر: 445030
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ ۰۷:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری انزلی گفت: بر اساس قانون تشکیل میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی - تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست ذیربط اثر فرهنگی- هنری-تاریخی ادارات هواشناسی، ‌نوغان و شیلات گیلان بعنوان میراث صنعتی به ثبت ملی رسید.

ابوالفضل گودرزوند چگینی اظهار داشت: این آثار تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می باشند و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب می شود و مرمت و بازسازی این آثار فقط با تایید و نظارت این سازمان امکان پذیر است.

اولین اداره و ایستگاه رسمی هواشناسی در استان گیلان در سال 1327 در بندر انزلی تاسیس شد. این ایستگاه با توجه به قدمتی بیش از نیم قرن جزو اولین ایستگاه‌های هواشناسی ایران محسوب می‌شود که برای فعالیت‌های کشتیرانی در دریای خزر و لزوم استفاده از اطلاعات هواشناسی ایجاد شد.

بخش بزرگی از شهر بندری انزلی دارای بافت تاریخی است که از این میان 23 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و 21 اثر آن در تملک دستگاه های دولتی است و بر اساس ماده 98 برنامه ششم توسعه دستگاه های اجرایی مکلف به تامین اعتبار به منظور حفاظت و مرمت این ابنیه با نظارت میراث فرهنگی هستند.

کاخ میان پشته، برج ساعت، موزیک جیگا یا ساختمان موزیک، پل غازیان، بنای شهرداری، سر در اداره بنادر و دریانوردی، بانک ملی انزلی، کلیسای مریم مقدس، منبع آب اداره بنادر، مناره مسجد قائمیه، ساختمان قدیمی دادگستری، مجموعه میدان امام ، هتل گل سنگ، بوستان تاریخی بلوار ساحلی و ساختمان دبیرستان مهدخت (شرف) و عمارت قاسم اف از جمله بناهای تاریخی به ثبت رسیده شهرستان انزلی است.

خیابان سپه انزلی اخیرا در فهرست آثار تاریخی شهرستان به ثبت رسید.

بنای قدیمی اداره گمرک نیز جزو بناهای ثبتی تاریخی بود که به دلیل بی توجهی تخریب شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها