عباس مقتدایی، نماینده مجلس:

عدم پاسخگویی وزارتخانه باعث استفاده از حق قانونی سوال شد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: توقع شخصی ما این بود که آقای وزیر خودشان به این دغدغه فعالان و کاربران پاسخ بدهند و در همین خصوص تذکر هم دادیم، ولی عدم پاسخگویی وزارتخانه باعث استفاده از حق قانونی سوال شد. البته سکوت وزارتخانه در این قضیه برای همه کاربران و فعالان فضای مجازی قابل توجه بود.

عدم پاسخگویی وزارتخانه باعث استفاده از حق قانونی سوال شد
کد خبر: 445157
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ ۱۱:۵۲:۰۵

اعتمادآنلاین| یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تا قبل از فیلترینگ، ترافیک داده‌های تلگرام باید با نرخ داخلی محاسبه می‌شد اما این اتفاق نیفتاد.

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره سوالات مطرح شده پیرامون محاسبه نرخ داده‌های تلگرام پیش و پس از فیلترینگ گفت: اوایل شروع به کار مجلس شورای اسلامی، ویدیو و کلیپ‌های گرافیکی در سطح فضای مجازی منتشر شد که بیانگر یک تخلف درخصوص پیام‌رسان تلگرام بود. در همین راستا فعالان فضای مجازی و برخی کاربران نیز این مباحث و مطالبات را به نمایندگان منتقل کردند و درخصوص شفافیت این موضوع دغدغه جدی داشتند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: براساس خواسته کاربران و فعالان فضای مجازی، مصاحبه‌های مختلفی با رسانه‌ها انجام دادم و خواستار ورود کمیسیون اصل 90 و سازمان بازرسی به موضوع شدم و همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستم که درخصوص این دغدغه پاسخ لازم را بدهد.

وی افزود: پس از اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخ لازم را نداد، از طریق تذکری کتبی در مردادماه خواستار تشریح و شفاف‌سازی مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین‌الملل برای کاربران تلگرام با وجود استقرار CDN‌های تلگرام در کشور شدم.

مقتدایی بیان کرد: تاکنون این وزارتخانه اقدامی در این خصوص انجام نداده و پاسخی به بنده واصل نگردید. مکاتبه‌ای نیز مجددا با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام دادم و خواستار پاسخ به تذکر شدم که متاسفانه اقدام لازم صورت نگرفت. در همین راستا، از ابزار قانونی سوال از وزیر بهره گرفتیم و سوالی را به همراه سایر نمایندگان در همین خصوص از آقای آذری جهرمی مطرح کردیم که به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد و ایشان باید در کمیسیون جهت پاسخ به این سوال حضور یابند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال 1390 خطاب به دولت مستقر مطرح کردند: «به سؤالات و ابهامات پاسخ دهید تا این مسائل در رسانه‌ها نیز پخش و مسائل روشن شود که در این صورت غرض‌ورزی غرض‌ورزان به جایی نمی‌رسد». توقع شخصی ما این بود که آقای وزیر خودشان به این دغدغه فعالان و کاربران پاسخ بدهند و در همین خصوص تذکر هم دادیم، ولی عدم پاسخگویی وزارتخانه باعث استفاده از حق قانونی سوال شد. البته سکوت وزارتخانه در این قضیه برای همه کاربران و فعالان فضای مجازی قابل توجه بود.

وی مطرح کرد: قرارداد با تلگرام براساس چه تضامینی منعقد شده است؟ سود حاصله از افزایش ترافیک بین‌الملل با ورود تلگرام برای دولت و آن وزارتخانه به چه میزان بوده و در چه بخشی هزینه شده است؟ مابه التفاوت هزینه ترافیک بین‌الملل و داخلی چه میزان بوده و در چه بخشی هزینه شده است؟ اطلاعات کاربران در cdn‌ها در چه وضعیتی قرار دارد؟، تجهیز cdn‌ها و هزینه آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است یا تلگرام؟ و چرا در ابتدای استقرار cdn‌های تلگرام در کشورمان، استقرار آن تکذیب شد؟ بخشی از سوالاتی که کاربران و فعالان فضای مجازی خواستار پاسخگویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودند.

مقتدایی تصریح کرد: درخصوص بیت‌المال همه حساسند و اینکه از زمان استقرار cdn‌های تلگرام در کشور، میبایست ترافیک استفاده از این پیام رسان با نرخ داخلی برای کاربران محاسبه می شده درحالیکه با نرخ بین‌الملل و چندبرابری نسبت به ترافیک داخلی مورد محاسبه قرار گرفته و از حساب کاربران کسر شده است، مسئله اصلی ماست و آقای وزیر باید در این خصوص در کمیسیون شفاف‌سازی کنند.

وی عنوان کرد: بررسی‌های تیم تحقیقاتی دفتر اینجانب نشان می دهد که بعد از استقرار cdn تلگرام، ترافیک بین‌الملل حساب شده است و در این صورت رقم بسیار بزرگی از کاربران تلگرام قبل از فیلترینگ این پیام‌رسان کسر شده است که منتظر پاسخ وزیر ارتباطات می‌مانیم تا علت و ابعاد این مسئله بیشتر روشن شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها