کرونا تاثیری در آمار ازدواج نگذاشت

 ویروس کرونا این روزها جزئی‌ترین جنبه‌های زندگی بشررا نیز با وقفه روبرو کرده اما به گفته مسئولان، ازدواج جوانان علیرغم بروز این بحران، شاید به رشد مورد انتظار نرسیده باشد، اما معطل این واقعه هم نمانده است.

کرونا تاثیری در آمار ازدواج نگذاشت
کد خبر: 445348
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۰:۴۳:۳۱

اعتمادآنلاین| براساس منابع رسمی، با وجود شیوع این بیماری، شمار ثبت ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق کشور (تا اواسط تیر ماه) نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش و تعداد طلاق‌های ثبت شده نیز کاهش یافته است.

محمدمهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش وجوانان 6 مرداد ماه در این باره گفته بود: در چهار ماه نخست سال جاری، 200 هزار واقعه ازدواج و 35 هزار واقعه طلاق ثبت شده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 167 هزار ازدواج و 37 هزار طلاق به ثبت رسیده است.

به گفته این مسئول، در حوزه ازدواج با شعار «شروع زندگی بدون مراسم و تشریفات» به نوعی کرونا شکست داده شده است.

شیوع کرونا مانع از رشد مورد انتظار ازدواج در کشور شد

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق اما معتقد است: شیوع کرونا مانع از رشد مورد انتظار ازدواج در کشور شد؛ در چهار ماه نخست سال جاری 200 هزار واقعه ازدواج و 35 هزار واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده است؛ براساس پیش‌بینی‌ها اما در این بازه زمانی باید 250 هزار ازدواج ثبت می‌شد و شیوع کرونا مانع از دستیابی به این رشد شد.

شماری از صاحبنظران نیز در خصوص تاثیر کرونا بر ازدواج جوانان، فارغ از بحث آمار وارقام، تعویق تشکیل زندگی مشترک به جهت عدم امکان برگزاری مراسم عقد وعروسی و... را مطرح می‌کنند.

اعظم کریمی مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در این باره می گوید: تجمل‌گرایی و برگزاری مراسم‌های تشریفاتی در برخی خانواده‌ها به عنوان یکی از مهمترین موانع ازدواج و تشکیل خانواده محسوب می‌شد؛ شیوع کرونا اما این تجمل‌گرایی را در ازدواج جوانان کاهش داد.

وی با تاکید بر این که شیوع این بیماری شاید یک فرصت به منظور تغییر سبک زندگی و تشکیل خانواده (به دور از تجمل‌گرایی) باشد، می افزاید: این روزها بسیاری از زوج‌های جوان بدون برگزاری مراسم عقد و عروسی زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.

به گفته کریمی، بیش از 530 هزار ازدواج نیز در سال 98 و 174 هزار و 831 مورد طلاق نیز در سال 98 به ثبت رسیده است.

زهرا حیدری یکی از مدیران مراکز مشاوره ازدواج وخانواده وزارت ورزش وجوانان نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: براساس آمار مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، ازدواج‌های متعددی به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده اما تعداد طلاق وازدواج در برخی از این مراکز با تغییر قابل‌توجهی روبه‌رو نشده است.

وی با بیان این که این تعویق عمدتا به دلیل عدم امکان برگزاری تشریفات ازدواج است، می‌افزاید: برخی جوانان اصرار به برگزاری مراسم عقد و عروسی می‌کنند و این مساله گاها ازدواج جوانان را با چالش روبرو می‌کند.

حیدری تاکید می‌کند: عدم تشکیل زندگی مشترک با هدف گذار از بحران کرونا، سبب تضعیف ارتباط صمیمی زوجین و گاه کاهش انگیزه جوانان برای ازدواج می‌شود و این در حالی است که جوانان با پذیرش آغاز زندگی مشترک (بدون برگزاری تشریفات ازدواج) می‌توانند شادی و نشاط، هیجان، آرامش فکری و روانی، احساس امنیت، فرزندآوری و انگیزه و امید را افزایش و سبب تقویت تعهد و مسئولیت‌پذیری، قدرت برنامه‌ریزی، درآمدزایی شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها