کد خبر: 445364
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۱:۱۴:۰۰
| |

یونس رنجکش، مدیر کل سرمایه گذاری استانداری گیلان:

70 درصد دادوستد ایران با روسیه از طریق استان گیلان انجام می‌شود

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت: این استان قلب ارتباطی کشورهای عضو اوراسیا است چنانکه ظرف یک سال اخیر حجم بالایی از این ارتباطات در گیلان شکل گرفت و معافیت‌های تجارت ترجیحی اعمال شده و بیش از 70 درصد دادوستد با روسیه از طریق این استان انجام می‌شود.

70 درصد دادوستد ایران با روسیه از طریق استان گیلان انجام می‌شود
کد خبر: 445364
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۱:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : این استان قلب ارتباطی کشورهای عضو اوراسیا است چنانکه ظرف یک سال اخیر حجم بالایی از این ارتباطات در گیلان شکل گرفت و معافیت های تجارت ترجیحی اعمال شده و بیش از 70 درصد داد و ستد با روسیه از طریق این استان انجام می شود.

یونس رنجکش افزود : بازار محصولات ایرانی در سطح منطقه مطلوب است باید با تدوین استراتژی هماهنگ و راهبردی سهم بیشتری از این بازار را بدست آوریم.


وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و حاشیه دریای کاسپین گفت: این همسایگی، موقعیت خاصی برای ایران ایجاد کرده که با توجه به تجربه ارتباطات تاریخی دستیابی به آبهای آزاد توسط روسیه، گیلان همواره به عنوان مرکز تجارت با روسیه و سایر کشورهای منطقه و راه ارتباطی به اروپا مطرح بوده و این امر بیانگر موقعیت جغرافیایی ژئوپلتیک و اهمیت استراتژیک این منطقه است.


وی افزود: در سالهای اخیر نیز تحریم های تحمیلی و شرایط سخت ارتباطات اقتصادی کشورمان براهمیت این موقعیت استراتژیک و روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر افزوده است.


وی افزایش ظرفیت ها و فرصت های همکاری و تجارت خارجی دو و چند جانبه و مبادلات کشورمان با کشورهای روسیه،جمهوری آذربایجان،قزاقستان و ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه را دلیلی دیگر بر اهمیت راهبردی تجارت از طریق این دریا عنوان کرد.


رنجکش به نقش مهم کریدور بین المللی شمال- جنوب نیز اشاره کرد و یاد آور شد : این کریدور موقعیت ارتباطی مضاعفی برای استان و کشور بشمار می رود و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری های اقتصادی فرصتها و مزیت های بسیاری را در چارچوب معافیت های گمرکی بدنبال دارد، فرایندی که از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است.


وی تصریح کرد : گرچه کرونا تهدیدی برای تجارت جهانی بشمار می رود ، اما می تواند برای ایران فرصت مغتنمی در ارتباط با بازارهای جدید منطقه باشد؛ فاصله مکانی و کاهش هزینه ها محصولات ایرانی از دیگر مزایای کالاهای ایرانی است.


رنجکش به سیاست های کلان دولت تدبیر و امید در جهت همکاری های منطقه ای و چندجانبه نیز اشاره کرد و گفت : به واسطه راه های ارتباطی به وجود آمده با چین، روابط بسیار خوبی با کشورهای منطقه ترسیم شده و این امر اهمیت استان گیلان را در بهره برداری از ظرفیت های ترانزیتی و فرصت های موجود در عرصه همکاری های منطقه ای بیشتر می کند.


وی بنادر انزلی، کاسپین و آستارا را دارای ظرفیت های مطلوب باری و حمل و نقل اعلام‌کرد و متذکر شد : برای همکاری بیشتر می توان از کریدور چین-قزاقستان-ایران که با محوریت منطقه آزاد انزلی در استان گیلان بهره گرفت.


وی با اشاره به ظرفیت ها و موقعیت های هر یک از بنادر سه گانه فوق در حمل و نقل دریایی در دریای کاسپین تصریح کرد: با اتصال منطقه آزاد و بندر انزلی به خط ریل سراسری و در ادامه به بندر آستارا،حلقه های زیرساخت های ترانزیتی کشور در استان در بخش ریلی تکمیل شده و این در حالی است که با راه اندازی خط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا نه تنها امکان حمل و نقل ریلی و ترکیبی بنادر جنوبی کشورمان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان با بنادر ایران در دریای خزر و اجرایی شدن کریدور شمال جنوب پدید می آید بلکه زمینه عملیاتی شدن ترانزیت کالا به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و اوکراین از طریق خط ریل فرآهم می شود.


رنجکش تکمیل شبکه ریلی را انقلابی در معادلات ترانزیتی بین المللی با تکیه بر ظرفیت های ایران عنوان کرد و قلب این شاهراه ارتباطی را استان گیلان و منطقه آزاد انزلی دانست.


وی با تاکید بر توجه به برند سازی محصولات با کیفیت ایرانی گفت : این امر باید مورد توجه تولید و صادرکنندگان قرار گیرد.


وی خاطر نشان کرد: میز اوراسیا در استانداری گیلان با حضور همه نهادهای مسئول استانی تشکیل شده و ظرف ماههای گذشته جلسات کاری و هماهنگی های خوبی در خصوص بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برقرار شده است.


رنجکش اظهار داشت : لیست کالاهای تولیدی- صادراتی استان تهیه شده و با توجه به تجربه ارتباطی خوب تجار گیلانی، آمادگی برای تامین و صدور نیازمندی های بازارهای اوراسیا وجود دارد.


وی مشکل اساسی دربحث صادرات به بازارهای منطقه ای را عدم شناخت دقیق نیازها و استانداردهای بازارهای هدف اعلام کرد و افزود: از سوی دیگر استراتژی تولیدی ما باید صادرات محور و با فاصله از تجارت سنتی بررسی های کارشناسی تر، اطلاعات به روز از بازارهای هدف صورت گیرد.


وی تاکید کرد :در حوزه امکانات تجهیزات حمل و نقل و ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز نیازمند تجهیزات کامیون های یخچال دار هستیم که رفع آن با همکاری نهادهای ذی ربط در اولویت امور قرار گرفته است.


رنجکش خاطر نشان کرد: به رغم مسیر امن و کوتاه ایران، هنوز توانمندی های ترانزیتی کشورمان در قالب کریدورهای بین المللی محقق نشده که طی جلسات هماهنگی همایش اوراسیا توافقات اجرایی خوبی در این‌خصوص شکل گرفته است.


وی به فعال شدن رایزنان بازرگانی سفارتخانه های ایران در کشورهای منطقه و تقویت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه اشاره کرد و افزود: خلاء عدم آشنایی و حضور تخصصی و کارشناسانه وزارت امور خارجه نیز مرتفع شده است . ضعف دیگر ارتباطات بین المللی کشورمان عدم حضور و فعالیت در اتحادیه های اقتصادی منطقه ای است که متاسفانه تاکنون از اکو قراردادی منعقد نشده اما باید از این فرصت به نفع منافع ملی بهره گرفت.


وی برگزاری همایش بین المللی اوراسیا از سوی منطقه آزاد انزلی باتوجه به شانیت و جایگاه علمی انجمن ژئوپلتیک ایران و سایر موسسات دانشگاهی و پژوهشی را فرصتی برای بهره برداری از توانمندی های پژوهشی کشورمان اعلام کرد و گفت: برنامه ریزی های راهبردی در این حوزه مهم انجام شده و منطقه گرایی فرصتی را فراهم می آورد که چالش ها و تهدیدات پیش رو را در کوتاه ترین زمان با استفاده از تجربیات دیگر کشورها قابل احصاء می کند.


وی تاکید کرد: پژوهشگران حاضر دراین همایش می توانند راهبردهای جدید را براساس تجربه های اجراشده از سوی دیگران استخراج کنند که این امر نیازمند هماهنگی بخش های دولتی و خصوصی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها