کد خبر: 445462
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا | وقت آن شده که کمی ویتامین دی به شیر و نان‌مان اضافه کنیم

مصرف ویتامین دی برای پیشگیری و درمان آنفولانزا و کووید-19 مؤثر است. دانشمندان توصیه می‌کنند که مواد غذایی مثل شیر و نان باید در سراسر جهان با ویتامین دی غنی شوند تا از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری شود.

ویروس کرونا | وقت آن شده که کمی ویتامین دی به شیر و نان‌مان اضافه کنیم
کد خبر: 445462
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- مطالعات نشان داده که بیش از 80٪ بیماران بستری در بخش کرونا در مقایسه با جمعیت کل دچار کمبود ویتامین دی هستند. در تحقیق کوچکی که انجام شده محققان به این نتیجه رسیدند که به نظر می‌رسد دوز بالای ویتامین دی باعث کاهش شدت کرونا ‌شود. در حالی که برخی دانشمندان در مورد اینکه آیا ضروری است که همه ویتامین دی استفاده کنند اختلاف نظر دارند؛ اما آنها درباره سودمند بودن مصرف مکمل‌های ویتامین دی به توافق رسیده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از The Conversation، کشورهای مختلف در سراسر دنیا باید غذاهای اساسی مانند آرد و شیر را با ویتامین دی غنی کنند. این کار در کانادا، سوئد، فنلاند و استرالیا معمول است. در بعضی از کشورها قرص به صورت رایگان داده می‌شود؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که یک سوم از افرادی که قرص به آنان داده می‌شود، آنها را مصرف نمی‌کنند. بعضی از بیماران به دلیل آنکه قرص‌های زیادی دارند معمولاً در استفاده از این داروها دچار سردرگمی می‌شوند و داروهای رایگان را مصرف نمی‌کنند.

ویتامین دی

حدود یک قرن پیش، بیش از 80 درصد کودکان در اروپای صنعتی و نیم‌کره شمالی دچار آسیب استخوانی ناشی از راشیتیسم بودند. ویتامین دی، «ویتامین آفتاب» است؛ زیرا هنگامی که در معرض نور خورشید قرار بگیرید ویتامین دی دریافت می‌کنید. در زمستان‌های سرد و طولانی پوست افراد در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرد.

در دهه 1930 میلادی تعدادی از کشورها از جمله کانادا غنی کردن مواد غذایی با ویتامین دی را ضروری دانستند و از آن زمان موارد ابتلا به کمبود ویتامین دی (و همین‌طور راشیتیسم) تقریباً از بین رفت. اخیراً متأسفانه این روند کمی تغییر کرده و دوباره راشیتیسم شدت گرفته است.

مردم در انگلیس حتی بیشتر از کانادا به ویتامین دی نیاز دارند. روزها در انگلیس در فصل زمستان کوتاه‌تر است و زمان کمتری برای قرار گرفتن در معرض آفتاب وجود دارد. بیشتر افراد قبل از طلوع خورشید به مدرسه یا سر کار می‌روند و پس از غروب خورشید مدرسه یا دفتر خود را ترک می‌کنند و پوست آنها هرگز در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرد. این شرایط باعث کمبود ویتامین دی در افراد می‌شود.

ویتامین دی

به نظر می‌رسد که کمبود ویتامین دی، بیماری‌ شایعی است. حدود یک میلیارد نفر در جهان دچار این مشکل‌اند. کمبود شدید ویتامین دی (کمتر از 12 نانوگرم در میلی لیتر در خون) اکنون نادر است؛ زیرا رژیم‌های غذایی از زمان گذشته تاکنون تغییر کرده و بهبود یافته است. ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ، برخی از قارچ‌ها و غلات حاوی ویتامین دی هستند. کمبود خفیف این ویتامین (کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر در خون) شایع است و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مربوط به استخوان، خون و مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد.

مصرف ویتامین دی خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد. عملکرد عضلات را بهبود می‌بخشد و حتی ممکن است خطر مرگ ناشی از ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. در مطالعه وسیعی که با حضور 7 هزار بیمار انجام شد، نشان داد زنانی که در دوران بارداری ویتامین دی مصرف می‌کنند کمتر در معرض پره اکلامپسی، دیابت حاملگی، وزن کم نوزاد و احتمالاً خونریزی بعد از زایمان قرار می‌گیرند. در مطالعه‌ دیگری که با حضور تقریباً 100 هزار نفر انجام شد مشخص شد که مصرف مکمل‌های ویتامین دی مرگ زودرس را تا مقدار کمی کاهش می‌دهد.

برخی ممکن است بگویند که افراد باید این آزادی را داشته باشند که انتخاب کنند آیا ویتامین دی مصرف کنند یا خیر. همچنین این مساله وجود دارد که ویتامین دی زیاد باعث آسیب می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی چون دفع بیش از حد ادرار، احساس تشنگی، سرگیجه، سردرد، درد استخوان، سنگ کلیه و حتی نارسایی کبد را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند با برخی از داروها مثل استاتین‌ها (statins) تداخل داشته باشد. برخی مطالعات همچنین حاکی از آن است که طعم شیر غنی شده متفاوت است.

شیر

روش‌های ساده‌ای برای غنی کردن مواد غذایی با ویتامین دی وجود دارد؛ اما برخی با این مساله مخالفت می‌کنند. بعضی از کارشناسان معتقدند هزینه انجام این کار بسیار بالا خواهد بود. راه حل جلوگیری از تحمیل ویتامین دی به همه مردم این است که دولت‌ها شرکت‌های موادغذایی را به غنی کردن با ویتامین دی توصیه کنند و به آنها یارانه دهند.

برای جلوگیری از مصرف بیش از حد این ویتامین باید بدانیم غذا نباید زیاد غنی شود. سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌هایی برای دوزهای ایمن غنی کردن موادغذایی با ویتامین دی ارائه کرده است. شیر در کانادا و ایالات متحده آمریکا به میزان حدود یک میکروگرم در 100 میلی لیتر غنی می‌شود. نوشیدن یک فنجان شیر حدود سه میکروگرم ویتامین دی تأمین می‌کند. اگر صد فنجان شیر غنی شده بنوشید آنگاه از مصرف زیاد ویتامین دی آسیب خواهید دید.

سرانجام اینکه هرکسی که دارویی مصرف می‌کند و ممکن است این داروها با ویتامین دی تداخل کند، باید در صورت مصرف مقدار زیاد غذای غنی شده با ویتامین دی این مساله را به پزشک خود اطلاع دهد. غنی کردن مواد غذایی با ویتامین دی کاری کوچک اما مهم است که می‌تواند در پیشگیری یا درمان آنفولانزا و کووید-19 هم مؤثر باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها