کد خبر: 445502
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آمریکا | بایدن به سمت تعامل با دنیا حرکت می‌کند / تصمیم‌گیری‌ها در دولت بایدن بر اساس تعریف پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های آمریکا تعیین می‌شود

مهدی مطهرنیا گفت‌: بایدن تلاش خواهد کرد وضعیتی کنونی آمریکا که در نتیجه سیاست های ترامپ به سمت عدم تعادل در سیاست‌ داخلی و بین‌المللی کشیده شده را به سوی تعادل و تعامل ببرد تا از این طریق زمینه لازم را برای کاهش هزینه‌های آمریکا فراهم کند.

آمریکا | بایدن به سمت تعامل با دنیا حرکت می‌کند / تصمیم‌گیری‌ها در دولت بایدن بر اساس تعریف پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های آمریکا تعیین می‌شود
کد خبر: 445502
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس - ایالات متحده آمریکا همیشه توجهی ویژه به منطقه مهم خاورمیانه داشته است. حالا دو متححد اصلی این کشور در خاورمیانه‌ یعنی عربستان و اسرائیل که در زمان دولت ترامپ بسیار مورد حمایت قرار گرفتند، در انتظار شروع به کار دولت جو بایدن هستند تا به تعریف مشخصی از مناسبات‌شان با آمریکا در 4 سال‌ آینده برسند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: آمریکا کشوری است که دولت فدرال در آن سیاست‌های تعیین‌شده فراحزبی را پیگیری و از منافع جغرافیایی نگهبانی می‌کند. آمریکا با سیاست‌های تعیین‌شده در پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و دانشگاه‌ها در عرصه سیاست بین‌الملل و با جهت‌گیری‌های فراحزبی در حدود 230 سال گذشته توانسته با 45 رئیس‌جهوری، به قدرتی بین‌المللی در عرصه جهانی تبدیل شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در یک مجموعه معین از پاردایم‌ها، دکترین‌ها، سیاست‌های کلان و استراتژی‌های مشخص در زمان‌های گوناگون و دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری تعیین شده است. این سیاست‌ها ضمن این که در عرصه تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها در دولت فدرال پیاده‌سازی می شود، باید هم‌راستا با هدف‌گذاری‌های منفعت‌محورانه آمریکا نیز حرکت کنند.

او تصریح کرد: خاورمیانه یکی از مناطق جغرافیایی موثر در دنیا به حساب می‌‌آید. در واقع این منطقه استراتژیک جایی است که اکثریت 124 هزار پیامبر در آن بروز و ظهور کرده‌اند. همچنین خاورمیانه همواره درگیر نزاع‌، اصطکاک، دوانگاری‌های انسداد و جهت‌گیری‌های متفاوتی بوده که هم در درون منطقه باعث جنگ‌ها، ستیز‌ها و در نتیجه اتلاف انرژی‌ها شده‌ و هم از بیرون به درون منطقه بسیاری از چالش و تجادل‌ها وارد شده است. به همین دلیل خاورمیانه‌ محل تعارض‌ها،‌ تقابل‌ها و دوگانگی‌هایی است که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در آن رخ می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: سیاست خارجی در دولت جو بایدن، به عنوان یک آمریکایی با رویکرد بین‌الملل‌گرا و ارجحیت کنش دیپلماتیک به رویارویی و تقابل، برای رسیدن به اهداف کلی آمریکا تعریف شده است. بنابراین از منظر تاکتیکی بیش از اینکه به شیوه تهاجمی ترامپ تمایل داشته باشد،‌ رویکرد اوباما را لحاظ خواهد کرد. اما تمام تصمیم‌گیری‌ها در دولت او نیز بر اساس تعریفی خواهد بود که در پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های این کشور تعیین شده است.

مهدی مطهرنیا در پایان گفت: بایدن تلاش خواهد کرد وضعیتی کنونی آمریکا که در نتیجه سیاست های ترامپ به سمت عدم تعادل در سیاست‌ داخلی و بین‌المللی کشیده شده را به سوی تعادل و تعامل ببرد تا از این طریق زمینه لازم را برای کاهش هزینه‌های آمریکا فراهم کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها