کد خبر: 445708
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۴:۰۱:۵۴
| |

نقدینگی، ابطال صندوق‌های با درآمد ثابت را کمی مشکل کرد

چالش صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ابطال

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی یکی از گزینه‌های ثابت و مهمی است که از سوی کارشناسان اقتصادی برای افراد پرمشغله یا افراد غیرحرفه‌ای توصیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین این صندوق‌ها، صندوق‌های با درآمد ثابت هستند

چالش صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ابطال
کد خبر: 445708
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۴:۰۱:۵۴

اعتمادآنلاین| سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی یکی از گزینه‌های ثابت و مهمی است که از سوی کارشناسان اقتصادی برای افراد پرمشغله یا افراد غیرحرفه‌ای توصیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین این صندوق‌ها، صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که در زمان اوج شاخص عمده سهامداران جدید بازار با تصور اینکه حتی در شرایط ریزشی دچار نوسان نمی‌شود به سمت و سوی این صندوق‌ها رفتند. با شرایط حال حاضر بازار سهام و به دلیل ترس از ریزش‌ها و ضررهای هنگفت نوسهامدارانی که پول و سرمایه خود را در این صندوق‌ها قرار داده بودند اقدام به خروج نقدینگی و سرمایه خود کردند و با این وجود احتمالا مشکلات عمده‌ای برای این صندوق‌ها به وجود می‌آید.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه در صندوق نحوه ابطال صندوق‌های با درآمد ثابت می‌گوید: درصورتی که شرایط بحرانی باشد و سهامدار و مشتری صندوق را ابطال کند اما دارایی نقدی برای پرداخت وجه نقد وجود نداشته باشد صندوق نامه‌ای به سازمان ارسال می‌کند و توضیح می‌دهد که به کدامین علت، توانایی پرداخت پول به مشتری وجود ندارد. نقدشوندگی مولفه بسیار مهم در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و شرایط و جو حال حاضر بازار اجازه این نقدشوندگی را نمی‌دهند، در حال حاضر که بازار امکان نقدشوندگی ندارد مردم و سرمایه‌گذاران به سمت ابطال صندوق‌ها پیش می‌روند و این صندوق‌ها مجبور هستند میزان نقدینگی سرمایه‌گذاری شده رابه مردم بازگردانند در اصل سازمان باید یک فرصت به صندوق‌ها بدهد تا بتوانند درزمان مشخص سهام خود را فروخته و پول آن را به مردم بدهند.

یکی دیگر از کارشناسان اظهار می‌کند که: مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری اجازه ممانعت از پرداخت پول به کسانی که قصد ابطال را دارند، نداشته و اگر مدیری اینچنین اقدامی را انجام دهد بر خلاف قوانین موجود است، در صندوق‌هایی که دارای ضامن نقدشوندگی هستند، ضامن موظف است وجوه نقد مورد نیاز صندوق جهت پرداخت به سرمایه‌گذاران را تأمین کند و از این رو وجود این رکن در شرایطی که سهام صندوق نقدشونده نیست، بسیار حائز اهمیت می‌شود.

بهاره حیدری مقدم مدیر صندوق کارگزاری صنعت ومعدن می‌گوید: صندوق‌های با درآمد ثابت و مختلط فرقی ندارند، قوانین صدور و ابطال صندوق‌ها نیز به این صورت است که، هر زمان متقاضیان درخواست صدور و ابطال بزنند، در خواستشان با NAV روز بعد ثبت می‌شود. البته شایان ذکر است NAV هر روز، روز کاری بعد از آن محاسبه می‌شود، از این رو فرآیند ثبت و تایید ابطال و صدور مشتری دو روز کاری زمان می‌برد. این کارشناس ادامه می‌دهد: در اساسنامه هر صندوق ذکر شده است که از زمانی که درخواست ابطال توسط مشتری ثبت می‌شود، ‌مجموعه فرصت دارد 2 تا 7 روز کاری پول را به حساب مشتری واریز کند.حیدری مقدم می‌کند: همچنین در صورتی که بنا به هر دلیلی از جمله بسته بودن نماد، صف فروش و غیره، صندوق قادر به تأمین وجه نقد نباشد، مدیر موظف است طی گزارشی شرایط و دلایل را به متولی صندوق اعلام کرده و بلافاصله پس از رفع شرایط اضطراری، برای تبدیل دارایی‌ها به نقد و انجام پرداخت‌های مورد نظر اقدام کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته چه کردند؟

صندوق‌های معامله پذیر سهامی و مختلط در هفته‌ای که گذشت به‌طور متوسط و با توجه به وضعیت بازار 5.2 درصد افت را در کارنامه خود به ثبت رساندند، خالص ارزش دارایی این صندوق‌ها از 4.4 درصد کاهش یافت و این موضوع در حالی بود که شاخص کل بورس طی هفته گذشته افت 5.4 درصدی را به ثبت رسانده بود.

بهترین بازدهی در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به «صندوق افق ملت» تنها با کاهش 2.1 درصد قیمت بوده و بهترین عملکرد هفتگی مختص به «صندوق ثروت آفرین پارسیان» بود، به گونه‌ای که NAV آن دو درصد کاهش یافت. بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق آوای معیار اختصاص داشت؛ «صندوق آوا» با افت 10.2درصدی قیمت مواجه شد و با حباب منفی 6.8 روبه رو شد. اگر «دارایکم» را در نظر نگیریم، «صندوق تجارت شاخصی کاردان» را می‌توان به عنوان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته جاری نام برد چراکه قیمت نهایی این صندوق هشت درصد پایین‌تر از قیمت تئوریک آن است. عنوان گران صندوق نیز به «صندوق آرمان آتیه درخشان مس» با انحراف 2.4 درصدی قیمت می‌رسد.

در هفته‌ای که گذشت صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه، طلا به صورت میانگین کاهش 13.7 درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به یادگارگذاشتند و گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه نیز 6.6 درصد افت قیمت داشت و 2.2 درصد کمتر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد. همچنین «صندوق ETF پشتوانه سکه طلای کیان» میزان کمترین افت بازدهی یعنی 1.6 درصد در گروه‌های مبتنی بر طلا به دست آورد و «صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان» نیز که در گذشته حباب 3.5 درصدی داشت در هفته جاری با حباب منفی 5.4 درصدی کار خود را آغاز کرد و با این احتساب و وضعیت پیش آمد در بازار صندوق‌های طلا در مقایسه با سایر صندوق‌های کمی ارزان‌تر بودند.

وضعیت بازارسهام چگونه است؟

شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته هم مانند ابتدای هفته روندی صعودی داشت و در ساعات ابتدایی معاملات به یک میلیون و 268 هزار واحد نیز رسیدو شاخص کل بازار سرمایه با 9717 واحد افزایش رقم یک میلیون و 257 هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز 66 واحد افزایش یافت و به رقم 369 هزار و 600 واحد رسید. در بازار امروز یک میلیون معامله به ارزش 126 هزار و 596 میلیارد ریال انجام شد.همچنین شاخص کل فرابورس هم 44 واحد افزایش یافت و به رقم 16 هزار و 39 واحد رسید و معامله‌گران این بازار 631 هزار معامله به ارزش 44 هزار و 520 میلیارد ریال انجام دادند.

در روز گذشته بازار سهام حقیقی‌ها هزار و 330 میلیارد تومان از بازارسرمایه خارج کردند و در مقابل حقوقی‌ها نیز حدود 330 میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد 14 هزار و 190 میلیارد تومان بود که حقوقی‌ها 13 درصد که معادل هزار و 840 میلیارد تومان می‌شود سهام خریداری کردند و مازاد خریدشان را به دو درصد از کل معاملات تالار شیشه‌ای رساندند اما؛ بیشترین تزریق پول توسط حقیقی هادر گروه‌های «سرمایه‌گذاری ها»، «خودرو و ساخت قطعات» و «استخراج کانه‌های فلزی»بود درحالی که حقیقی‌ها اغلب خریدار سهام در گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «رایانه و فعالیت‌ها وابسته به آن» و «فرآورده‌های نفتی» بودند.

در روز مذکور افزایش سهام حقیقی‌ها در 74 نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها نیز 143 نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول 700 میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم 980 میلیارد تومان بود. همچنین آخرین قیمت 109 نماد حداقل سه درصد نسبت به روز گذشته خود افزایش داشته‌اند و 330 نماد نیز بیش از سه درصد کاهش قیمتی در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. نمادهای «خودرو»، «صباح» و «ومعادن» بیشترین افزایش سهام از سوی حقوقی‌ها را داشتند و حقیقی‌ها نیز اغلب به سمت و سوی نمادهای «کاما»، «فملی»، «شپنا» رفتند.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها