«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انتخابات آمریکا | ترامپ از اعتراض به پیروزی بایدن چه نتیجه‌ای می‌گیرد؟

پاندمی کرونا تاکنون جان بیش از 240 هزار آمریکایی را گرفته است. با وجود این، ترامپ هنوز درک نکرده که وظیفه او به عنوان رئیس‌جمهور در اولویت قرار دادن نجات جان همه شهروندان است، حتی اگر این موضوع هیچ نفع سیاسی‌ای برایش نداشته باشد.

انتخابات آمریکا | ترامپ از اعتراض به پیروزی بایدن چه نتیجه‌ای می‌گیرد؟
کد خبر: 445714
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- دونالد ترامپ در طول کمپین انتخاباتی‌اش بارها این ادعا را تکرار کرد که رأی‌گیری پستی در ماه نوامبر برای تقلب گسترده به کار گرفته خواهد شد و به صراحت اعلام کرد که اگر در انتخابات شکست بخورد، خواهد گفت که رأی‌هایش دزدیده شده و به دنبال پیروزی در دادگاه‌ها خواهد بود.

ترامپ قبل از انتخابات بارها ادعای تقلب را مطرح کرده بود

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از نیویورکر، بازی ترامپ نوعی دستکاری در انتخابات بود که در کشورهایی همچون پاکستان و بلاروس آشناست.

طرح ترامپ البته نقاط ضعفی داشت، مانند نبود شواهد و مدارک کافی، اما به نظر می‌رسد او فکر می‌کرد اگر نتیجه انتخابات نزدیک باشد و بتواند پرونده را به دادگاه عالی بکشاند، ممکن است شانس قابل قبولی داشته باشد.

t

اما نتیجه انتخابات نزدیک نبود. جو بایدن در آرای مردمی با اختلاف بیش از پنج میلیون رأی برنده شد و به نظر می‌رسد پس از شمارش همه آرا او 306 رأی الکترال نیز به دست خواهد آورد. با همان درصد اختلافی که ترامپ در سال 2016 بر هیلاری کلینتون پیروز شد. با همه اینها اما ترامپ بر ادعای تقلب خود پافشاری کرد.

واکنش بایدن به ادعای تقلب

در روز هفتم نوامبر پس از آنکه آسوشیتدپرس و شبکه‌های تلویزیونی بزرگ بایدن را چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کردند، ترامپ در توییتی نوشت: «من در انتخابات پیروز شدم. اتفاقات بدی افتاد.»

از آن زمان او خود را در کاخ سفید حبس کرده و ده‌ها توییت و ری‌توییت حاوی ادعاهای غلط تقلب در انتخابات منتشر کرده است که توییتر به طور مداوم به همه آنها برچسب «غیرقابل اعتماد/ نامعتبر» زده است.

هفته گذشته جو بایدن نظر سنجیده‌ای در مورد امتناع رئیس‌جمهور از پذیرش شکست داد: «من فکر می‌کنم این رفتار شرم‌آور است.»

b

به نظر می‌رسید او پذیرفته که ممکن است مدتی طول بکشد تا ترامپ با واقعیت کنار بیاید و رهبران جمهوری‌خواه دست از حمایت از او بردارند.

میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا جزو بسیاری از جمهوری‌خواهانی بود که اعلام کرد رئیس‌جمهور حق دارد پیگیر شکایت خود در دادگاه‌ها باشد.

mc

تا امروز 10 پرونده شکایت قضایی تیم ترامپ در دادگاه‌ها رد شده است

با وجود این، از زمانی که رودی جولیانی وکیل ترامپ پس از اعلام پیروزی بایدن یک کنفرانس مطبوعاتی در پارکینگی در فیلادلفیا برگزار کرد تا امروز اتهامات ترامپ اعتباری پیدا نکرده است.

خبرنگاران نیویورک تایمز از مسئولان برگزاری انتخابات در 50 ایالت نظرسنجی کرده و گزارش دادند که مقامات هیچ مدرکی دال بر تخلفات قابل توجه در روند رأی‌گیری پیدا نکرده‌اند.

تاکنون حداقل 10 پرونده شکایت قضایی تیم انتخاباتی ترامپ یا متحدانش از سوی دادگاه‌ها رد شده است.

به گزارش تایمز، ترامپ از مشاوران کاخ سفید در مورد استفاده از قانون‌گذاران تحت کنترل جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا برای برگرداندن رأی‌های الکترال با انتصاب انتخاب‌کنندگانی که شمارش آرای رسمی را نادیده بگیرند و او را به قدرت برگردانند، پرسیده است.

پنسیلوانیا

حتی صحبت در مورد چنین برنامه‌ای نشان می‌دهد که ترامپ در حال از دست دادن قدرت نیز تا چه اندازه بی‌وجدان است.

البته ترامپ تنها کسی نیست که این‌گونه فکر می‌کند؛ مایک پمپئو وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا دولت با امتناع از همکاری با انتقال قدرت به بایدن امنیت ملی را به خطر می‌اندازد، با لبخندی گفت: «انتقال قدرتی آرام به دولت دوم ترامپ صورت خواهد گرفت.»

واکنش پمپئو این تصور را ایجاد کرد که او با لیبرال‌هایی که نگران احتمال کودتای دولت ترامپ هستند شوخی می‌کند، حتی با اینکه او و سایر وفاداران به ترامپ با فرمانبرداری منتظر مانده‌اند تا رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد که شکست آشکار خود را بپذیرد یا نه.

جو بایدن در این باره گفته بود: «من فکر می‌کنم کل حزب جمهوری‌خواه به استثنای چند مورد قابل توجه در موقعیتی قرار گرفته که توسط رئیس‌جمهور مستقر مرعوب شده است.»

نپذیرفتن نتیجه انتخابات؛ یک بازی برد-برد-برد

طبعاً بهترین راه برای درک اقدامات ترامپ این است که بپرسیم او چه نفعی از این کار می‌برد.

حضور ترامپ برای چهار سال دیگر در کاخ سفید مصونیت او از دادستان‌های نیویورک را که تحقیقات فعال در مورد فعالیت‌های جنایی احتمالی اش را پیگیری می‌کنند، کاهش می‌دهد، از فشار طلبکاران بانکی می‌کاهد و تجارت خانوادگی او را گسترش می‌دهد. یک بازی برد-برد-برد.

با فرض اینکه رئیس‌جمهور موفق به تقلب برای برد در دوره دوم ریاست‌جمهوری نشود او مشغول ساخت داستانی است در مورد اینکه چگونه دموکرات‌های فاسد مانع انتخاب دوباره‌اش شدند. داستانی که ممکن است هواداران و سرمایه‌گذاران را تحریک کند.

ترامپ به مشاورانش گفته در انتخابات 2024 نامزد خواهد شد

به گزارش واشینگتن پست، رئیس جمهور هفته گذشته به مشاورانش گفته: «من در سال 2024 نامزد می‌شوم. من دوباره نامزد انتخابات خواهم شد.»

کمپین او یک کمیته سیاسی-عملیاتی به نام Save America تشکیل داده است که به نظر می‌رسد وسیله‌ای برای جمع‌آوری پول در راستای نفوذ در حزب جمهوری‌خواه پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش باشد. این صندوق واجد شرایط دریافت پول برای «دفاع از انتخابات» ترامپ است اما بیشتر این پول احتمالاً بابت اهداف دیگر هزینه خواهد شد.

t

ساختن یک بحران قانون اساسی که در عین حال شامل جمع‌آوری کمک مالی نیز باشد را بر عهده ترامپ بگذارید!

بی‌توجهی ترامپ به بحران پاندمی کرونا

امتناع نمایشی ترامپ از پذیرفتن شکست اقدامی در راستای پرت کردن حواس‌ها از شکست او در جدی گرفتن پاندمی ویروس کروناست.

هفته گذشته آمریکا یک رکورد جدید در آمار مبتلایان روزانه ثبت کرد- بیش از یکصد و 60 هزار- و آمار بستری شدن در بیمارستان‌ها نیز پس از 2 برابر شدن در ماه گذشته، به بالاترین سطح رسیده است.

همزمان با بروز این بحران، ترامپ در حال ری‌توییت شان هانیتی، جان وویت و سایر کسانی بود که از ادعاهای تقلب در انتخابات او حمایت می‌کنند.

او در این میان در مورد پاندمی هم اظهارنظر کرد اما تنها برای اینکه از زمان اعلام موفقیت‌آمیز بودن واکسن شرکت فایزر انتقاد و بدون مدرک ادعا کند این شرکت عمداً برای ضربه زدن به کمپین انتخاباتی او زمان اعلام نتایج آزمایش واکسن را عقب انداخته است.

بایدن در اولین اقدام خود به عنوان رئیس‌جمهور منتخب گروهی از پزشکان و متخصصان بهداشت عمومی را منصوب کرد تا به او در مورد پاندمی مشاوره دهند، اما آنها تا 2 ماه دیگر قدرت واقعی نخواهند داشت و در این میان عدم پذیرش دولت ترامپ در خصوص تایید جلسات توجیهی و تخصیص بودجه برای انتقال قدرت به بایدن به این معنی است که مشاوران او از دسترسی به اطلاعات حیاتی محروم خواهند بود.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان روز پنجشنبه در واکنش به این موضوع گفت: ترامپ و متحدانش درگیر یک سیرک احمقانه هستند که مبارزه با ویروس کرونا را دشوارتر می‌کند.

پاندمی کرونا تاکنون جان بیش از 240 هزار آمریکایی را گرفته است. با وجود این، ترامپ هنوز درک نکرده که وظیفه او به عنوان رئیس‌جمهور در اولویت قرار دادن نجات جان همه شهروندان است، حتی اگر این موضوع هیچ نفع سیاسی‌ای برایش نداشته باشد.

«رأی‌گیری پستی مورد علاقه جمهوری‌خواهان نیست»

ترامپ در طول کمپین انتخاباتی‌اش تلاش کرد مشروعیت رأی‌گیری پستی، که برای محافظت از جان شهروندان در مقابل بیماری‌ای بود که دولت او موفق به مهارش نشده بود، را زیر سوال ببرد. دلیل این کار او همان‌گونه که خودش در ماه آوریل گفته بود این بود که «رأی‌گیری پستی مورد علاقه جمهوری‌خواهان نیست».

حالا گویا رئیس‌جمهور مصمم است پیگیری ادعاهای مبنی بر تقلب در انتخابات را نسبت به مسئولیت خود برای رسیدگی به تاثیرات اقتصادی و بهداشتی سخت‌ترین موج شیوع پاندمی کرونا تا امروز دراولویت قرار دهد.

به نظر می‌رسد آخرین اقدام احتمالی ترامپ در کاخ سفید نیز به ورشکستگی همه آنچه در گذشته برای ترامپ رخ داده، خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها