هشدار یک اصلاح‌طلب درباره انتخابات 1400: اگر طیف تندروی اصولگرا پیروز شود وامصیبتا به حال کشور

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر طیف تندروی اصولگرا پیروز شود وامصیبتا به حال کشور زیرا مصیبت‌های بیشتری را بوجود می‌آوردند، تفکر و نگاه و بینش و رفتار آنها به گونه‌ای است که ناکارآمدی از آن تراوش می‌کند.

هشدار یک اصلاح‌طلب درباره انتخابات 1400: اگر طیف تندروی اصولگرا پیروز شود وامصیبتا به حال کشور
کد خبر: 445804
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۰۸:۵۳:۳۲

اعتمادآنلاین| مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با اظهارنظری مبنی بر اینکه مذاکره با دولت آمریکا توسط یک فرد اصولگرا اشکالی ندارد، گفت: چنین اظهارنظرهایی به وضوح نشان می دهد کسانی که این صحبت ها را مطرح می کنند، منافع ملی را در خدمت منافع جناحی و گروهی خود قرار می دهند و منافع جناحی را بر هر چیزی به ویژه منافع ملی، ترجیح می دهند. این که مذاکره با یک اصولگرا مجاز است حرف خطرناکی است و به نوعی جناحی کردن مسایل است، از جمله مصیبت ها و مشکلات اساسی کشور این است که جریان های تندرو در کشور همه مسایل را تقلیل می دهند به منابع باندی، جناحی و گروهی.

او در همین رابطه ادامه داد: سوابق این افراد به پای اصولگرایان نوشته نمی شود زیرا اصولگرایان منطقی و دلسوز نظام هم داریم اما اینها، جناح تندروی جریان اصولگرا هستند که این حرف ها را بیان می کنند. خوشبختانه تجربه نشان داده که هیچ نوع توانمندی و صلاحیتی هم ندارند. سالیان سال مذاکره و دیپلماسی در اختیارشان بود اما نه تنها نتوانستند، کاری برای ملت انجام دهند بلکه بزرگترین مشکلات و مسایل را به وجود آوردند. روابط بسیار سازنده و تعاملی در دوران اصلاحات با جهان و منطقه به وجود آمده بود اما تفکرهای این چنینی آنها را برهم زد و شرایط ناگواری را در کشور حاکم کرد.

او در پاسخ به این سوال که سعید جلیلی گزینه احتمالی انتخابات 1400 برجام را یک خسارت محض تلقی کرد نظر شما در این رابطه چیست، گفت: افرادی که این حرف را می زنند، با همه وجود حیثیت خود را به کار گرفتند تا به بخش کوچکی از برجام، دست پیدا کنند اما نتوانستند، خود را نشان دهند و اکنون در عوض‌ اینکه پاسخگوی ناتوانی و ناکارآمدی خود باشند، دست پیش می‌گیرند. در زمان مسئولیت این آقایان کسی تحویل شان نمی گرفت و حال برای فرار از مسئولیت، ناکارآمدی و ناتوانی چنین رفتارها و گفتارهایی را از خود نشان می دهند.

او ادامه داد: این افراد نتوانستند به توافقی مانند برجام دست پیدا کنند و اگر می توانستند، همان یک جمله ترامپ را که گفت این برجام به ضرر ملت آمریکا و به سود ایران است را به عنوان یک شعار طلایی مطرح می کردند و این را پیروزی بزرگ برای خود تلقی می کردند آنچنان که رییس جمهور آمریکا رسما اعلام می دارد در این برجام شکست خورده است. متاسفانه نگاه صرفا جناحی این جریان به ضد خودشان تبدیل می شود.


این فعال سیاسی با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: همین یک قسمت از برجام که باقی مانده توانست 5-6 قطعنامه شورای امنیت برعلیه ایران را از ذیل منشور فصل هفت شورای امنیت کشور خارج کند، همین یک اتفاق بزرگترین پیروزی تاریخی بود که به دست آمد که این آقایان هرگز چنین توانمندی و صلاحیتی را ندارند که چنین کار بزرگی را انجام دهند. این آقایان با تفکراتشان در دورانی که مسئولیتی بر عهده داشتند به گونه ای رفتار کردند که فقط قطعنامه های متعدد علیه جمهوری اسلامی، تصویب شد. خوشبختانه برجام این موضوع را حل و فصل کرد، همین یک دستاورد بزرگ را هیچ کس نمی تواند کتمان و فراموش کند.

او در رابطه با راه حل جایگزین برای مذاکره با غرب و تئوری برخی مبنی بر صرف نگاه و‌ اتکا به داخل تاکید کرد: نگاه به داخل را باید تعریف کرد که به چه معنا است؟ اگر تندروها منظورشان این است که از هرگونه تعامل خارجی و بین المللی فاصله بگیریم و فقط به داخل نگاه کنیم و روابط مان را با جهان قطع کنیم، این یک شوخی بیش نیست و در صورت عملیاتی شدن، چیزی جز به قهقرا رفتن تمام و کمال کشور به همراه نخواهد داشت اما اگر به معنای رویکردهای سازنده و افزایش کارآمدی حاکمیت و ایجاد فضای سازنده و مناسب بین حاکمیت و ملت و ایجاد شرایطی برای افزایش سرمایه گذاری است تا مردم اعتمادشان بازسازی شود که این نگاه مستلزم این است بسیاری از سیاست های غلط و ناکارآمدی که در طول سالیان سال اعمال شده، مورد تجدیدنظر قرار گیرد و رویکردهای سازنده ای اتخاذ شود.

مبلغ گفت: اگر از منابع داخلی بهره برداری کنیم و در درون حاکمیت انسجام ملی و هم افزایی ایجاد کنیم، و بتوانیم تعاملات سازنده ای با جهان برقرار کرده تا از امکانات جهانی در راستای منافع مردم و منافع کشور استفاده کنیم، این حرف درستی است اما لازمه آن تجدیدنظر در سیاست ها است.

این کارشناس مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با پیروزی بایدن روابط خارجه ایران به چه سمت و سویی می رود، بیان کرد: ترامپ یک جانبه و ناجوانمردانه از برجام خارج شد و تحریم های بی سابقه و بسیار پرفشاری را به مردم و کشور وارد کرد که آسیب های زیادی به مردم ایران و نظام وارد کرد. فردی که نشانگر زشتی ها و بدی ها در دنیا بود و در ارتباط با ایران از هیچ ظلم و جنایتی فروگذار نکرد، شکست خورد و کنار رفت، طبعا برکناری چنین جریانی و چنین فردی می تواند، زمینه و بستر مناسب را برای ورود جمهوری اسلامی به مناسبات جدیدی فراهم کند تا فضای سازنده ای به نفع کشور ایجاد شود. بازگشت ایران به برجام به وجود آورنده یک زمینه مساعد برای مذاکره و گفتگو با مبنای برجام است تا همه چیز به نقطه قبل از خروج آمریکا از برجام برگردد، طبعا این امر یک بالی برای گشایش های مختلف و کاهش تحریم ها و مذاکره است.

او در پاسخ به این سوال که برخی مطرح می کنند که فرصت احتمالی مذاکره با آمریکا به عمر دولت روحانی قد نخواهد داد، نظر شما چیست گفت: اینگونه نیست که مذاکره به دولت بعدی بیفتد، اگر رییس جمهور جدید آمریکا از اوایل بهمن در کاخ سفید مستقر شود و گام های اولیه را بردارد، قطعا جمهوری اسلامی هم گام های متقابل را برخواهد داشت و در دولت موجود این اتفاق رخ خواهد داد. این یک موضوع ملی است و به کل مردم و حاکمیت و کل کشور مرتبط است. جمهوری اسلامی اگر واکنش مناسب و سازنده نشان ندهد، به ضرر خودمان تبدیل می شود و دست دشمنان کشور برای ایجاد شکاف های بیشتر باز می شود.

او ادامه داد: اینکه برخی دولت بعدی را اصولگرا می دانند این یک حدس است و معلوم نیست که در دوره آینده چه جریانی بر سر کار بیاید، ممکن است اصلاح طلبان پیروز میدان شوند و این بستگی دارد، شرایط انتخابات چگونه رقم بخورد و وضعیت کشور چگونه باشد. اما اگر مانند انتخابات مجلس یک فضای بسته ای حاکم شود قطعا انتخاباتی با مشارکت حداقلی رخ می دهد که پیروز آن اصولگرایان هستند ولی اگر واقعا یک مشارکت حداکثری، پیش بینی شود و همه حاکمیت حضور یابند و نشاط سیاسی در کشور ایجاد شود، معلوم نیست که چه اتفاقی می افتد، مردم هستند که انتخاب می کنند.

مبلغ در پایان اظهار کرد: با فرض بر اینکه اصولگرایان پیروز انتخابات شوند؛ اگر طیف تندروی اصولگرا پیروز شود وامصیبتا به حال کشور زیرا مصیبت های بیشتری را بوجود می اوردند، تفکر و نگاه و بینش و رفتار آنها به گونه ای است که ناکارآمدی از آن تراوش می کند و این ها، صلاحیت حکومت داری و صلاحیت بهینه کشور را ندارند. اما اگر جریانات عاقل، منطقی و کارآمد اعم از اصلاح طلب و اصولگرا برسر کار بیایند به حفظ منافع ملی عمل خواهند کرد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها