رئیس بانک مرکزی خود را «دون‌کیشوت اقتصاد» می‌بیند

عنابستانی، نماینده مجلس در نقد عملکرد همتی گفت: اگر سیر حضور ایشان در بانک مرکزی و مصاحبه‌هایی که از آن موقع تا الان داشته‌اند را نگاه کنید، می‌بینید که ایشان از ابتدا خود را دون‌کیشوت و نجات‌دهنده ریال ایران نشان داد اما امروز ریال ایران، در بدترین شرایط خود در تاریخ به سر می‌برد.

رئیس بانک مرکزی خود را «دون‌کیشوت اقتصاد» می‌بیند
کد خبر: 446015
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۱۹:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس در گفت‌وگویی با بیان اینکه آنچه امروز بر سر کشور می‌آید هیچ ارتباطی به مسائل خارج ندارد، اظهار داشت: ممکن است تحریم‌ها و فشار آمریکا نیز تأثیر داشته باشد اما آنچه در داخل دارد اتفاق می‌افتد، به‌طور صد در صد ناشی از سوءمدیریت است. وی افزود: اگر مدیریت خود را بر‌اساس استفاده از منابع لایزال الهی قرار دهیم، این فشارها و تحریم‌ها اصلاً نمی‌تواند بر ساختار اقتصاد کشور، تاثیری بگذارد.


عنابستانی با بیان اینکه آقای همتی باید جواب بدهد که چند درصد از اقتصاد ایران به خارج از کشور ارتباط دارد و صادرات و واردات به‌طور سالانه چند درصد از اقتصاد کشور را دربرمی‌گیرد، تصریح کرد: ایشان باید بگوید که چند درصد از اقتصاد کشور به‌طور مستقیم به دلار و ارز وابسته است که اقتصاد آنقدر شرطی شده که با یک سنت افزایش دلار، اقتصاد تأثیر می‌پذیرد. کاملاً مشخص است که سوءمدیریت‌های داخلی دارد این شرایط را به‌وجود می‌آورد و این مساله، اصلاً سیاسی نیست بلکه کاملاً اقتصادی است.


نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه عملکرد دولت اصلاً قابل دفاع نیست، تاکید کرد: این آقایان درصد خودشیفتگی بسیار بالایی دارند و با وجود عملکرد افتضاحی که داشته‌اند، کوچک‌ترین انتقاد را بر نمی‌تابند و دلخور هم می‌شوند که چرا از ما انتقاد کردید. عنابستانی با اشاره به این بخش از اظهارات همتی مبنی بر اینکه «اعتقاد دارم تمام نیروی این‌جانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد»، افزود: آیا آقای همتی واقعاً تمام نیروی خود را معطوف مقابله با تحریم‌ها کرده است؟ اگر سیر حضور آقای همتی در بانک مرکزی و مصاحبه‌هایی که از آن موقع تا الان داشته‌اند را نگاه کنید، می‌بینید که ایشان از ابتدا خود را دون‌کیشوت و نجات‌دهنده ریال ایران نشان داد اما امروز ریال ایران، در بدترین شرایط خود در تاریخ به سر می‌برد. عنابستانی افزود: هر بار که آقای همتی وعده بهبود را داده، وضعیت بدتر شده است.


عنابستانی با بیان اینکه من مشکل را صرفاً در بانک مرکزی نمی‌بینیم، گفت: ما با وجودی که رییس‌جمهوری، معاون اول و وزرا داریم اما دولت به معنی یک مجموعه به هم پیوسته و هم‌‌افزا که اراده اداره جامعه را داشته باشد، عملاً نداریم. وی اضافه کرد: ممکن است دولت در مجمع‌الجزایرهایی که از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای خود ساخته، یک نفر هم اراده کار داشته باشد و واقعاً بخواهد کار کند، اما در عمل نمی‌تواند؛ چون دولت مجموعه‌ای به هم پیوسته است و میان اجزای آن، رابطه علت و معلولی وجود دارد.

وی گفت: این مجمع‌‌الجزایرها مثل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه‌و‌بودجه، مدام با یکدیگر اختلاف دارند و این میزان از مدیریت در دولت وجود ندارد که بتواند در شرایط سخت اقتصادی، این مجموعه‌ها را مجاب کند که اختلافات خود را به اتاق‌های بسته ببرند.

وی تصریح کرد: شما می‌بینید که اجزای دولت مدام علیه یکدیگر موضع می‌گیرند و مصاحبه می‌کنند. اصلاً بلایی که سر بورس آمد، محصول یک دعوای زرگری میان دو وزیر یعنی وزیر نفت و وزیر اقتصاد بود که ادامه‌دار شد. این نماینده مجلس گفت: اصلاً ما امروز چیزی به اسم دولت نداریم و آنچه وجود دارد، اجزای جداافتاده‌ای هستند که باید در حالت طبیعی و در ترکیب با یکدیگر، دولت را بسازند. عنابستانی گفت: وقتی می‌شنویم که وزیری به مدت دو سال، هنوز نتوانسته رییس‌جمهوری را ببیند تا با او صحبت کند، شما از این مجمل حدیث مفصل بخوانید. قصه اصلاً پیچیده نیست. کشور اداره نمی‌شود. آنچه امروز بر سر کشور آمده، نتیجه نه سوءمدیریت بلکه نتیجه خلأ‌مدیریت است.

منبع:‌صبح نو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها