«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

چه کسی عامل حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد است؟

سه‌شنبه شب دوباره شاهد گلوله‌باران منطقه سبز بودیم؛ منطقه‌ای که مقر سفارت آمریکا در عراق نیز در آن واقع شده است. فارغ از خبری که در اکثر رسانه‌ها هم منتشر شد، سوالی که مدت‌هاست ذهن برخی از تحلیلگران بی‌طرف را مشغول کرده این است که چرا این اقدامات یا به تعبیری شوهای رسانه‌ای باید در مقاطع خاصی از زمان که دولت آمریکا در تنگنا قرار می‌گیرد، انجام شود؟

چه کسی عامل حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد است؟
کد خبر: 446124
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- سه‌شنبه شب دوباره شاهد گلوله‌باران منطقه سبز بودیم؛ منطقه‌ای که مقر سفارت آمریکا در عراق نیز در آن واقع شده است.

اخبار رسیده از بغداد حکایت از آن دارد که هفت فروند موشک به سوی این محل شلیک شده است.

مسئولان امنیتی عراق محل شلیک این موشک را منطقه بغداد الجدیده اعلام کرده‌اند که چهار فروند از این موشک‌ها در نزدیکی سفارت آمریکا سقوط کرد، اما از سه فروند دیگر، یکی در بیمارستان اصلی بغداد (مدینه الطب)، دیگری در پارک الزوراء این شهر و آخری هم با آتش پدافند ضدموشکی در هوا منفجر شد.

حاصل این حمله نیز زخمی شدن نگهبان یک ساختمان دولتی و کشته شدن یک کودک بر اثر ترکش‌های انفجار موشک هفتم در هوا بود. همچنین 2 نفر غیرنظامی دیگر نیز بر اثر موج انفجار موشک‌ها زخمی شدند.

فارغ از خبری که در اکثر رسانه‌ها هم منتشر شد، سوالی که مدت‌هاست ذهن برخی از تحلیلگران بی‌طرف را مشغول کرده این است که چرا این اقدامات یا به تعبیری شوهای رسانه‌ای باید در مقاطع خاصی از زمان که دولت آمریکا در تنگنا قرار می‌گیرد انجام شود؟

منابع نزدیک به گردان‌های حزب‌الله عراق طی اظهارنظری در این باره به رسانه‌ها گفتند: موشک‌باران سفارت آمریکا یا نشانه جهل و نادانی مفرط یا مزدوری و خوش‌خدمتی برای ترامپ است.

به هر روی در شرایطی که دونالد ترامپ مشغول بستن چمدان خود برای خروج از کاخ سفید است و می‌کوشد از هر طرف و شخصیتی انتقام شکست خود را بگیرد، و در حالی که اطرافیانش می‌گویند او قصد دارد زمین سوخته به بایدن تحویل دهد، انجام چنین اقداماتی چه تفسیری می‌تواند داشته باشد؟

آیا این اقدام نمی‌تواند در راستای بهانه دادن به مسئولان پنتاگون برای لغو دستور عقب‌نشینی نیروهای متجاوزشان در منطقه باشد؟

آیا این اقدام نمی‌تواند در راستای هدف ترامپ برای به پا کردن یک جنگ پیش از 20 ژانویه به ویژه علیه محور مقاومت محسوب شود؟

شاید هم نگاه برنامه‌ریزان این خط مشی بلندمدت‌تر بوده و سودای خلع سلاح ملت عراق و حذف بازوی قدرتمند این ملت یعنی حشد الشعبی در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن دارند؟

چنین اقداماتی حتی اگر یک درصد هم از سوی گروه‌های عراقی انجام شده باشد، یک اشتباه بزرگ راهبردی به شمار می‌رود که دقیقاً در نقطه مقابل استراتژی فعلی محور مقاومت و در رأس آن حزب‌الله در برداشتن گام‌های حساب‌شده علیه دشمن زخم‌خورده صورت گرفته است.

با این همه، اگر احتمال خودزنی آمریکا (که بسیار قوی به نظر می‌رسد) را هم در نظر بگیریم، این اتفاقات هوشیاری هرچه بیشتر مردم عراق را در قبال چنین اقداماتی طلب می‌کند. به هر صورت نباید فراموش کرد که داعش در زمان دموکرات‌ها دامن عراق و منطقه را گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها