کد خبر: 446174
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۱۱:۳۹:۱۲
| |

رضا میرابیان، تحلیل‌گر مسائل جهان عرب:

برخی کشورهای عربی تمایل به کاهش تنش با ایران ندارند

رضا میرابیان، تحلیل‌‌گر ارشد مسائل بین‌الملل آثار تغییر احتمالی مواضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ارتباط با ایران پس از حضور رییس‌جمهور جدید آمریکا در قدرت را بررسی کرد.

برخی کشورهای عربی تمایل به کاهش تنش با ایران ندارند
کد خبر: 446174
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۱۱:۳۹:۱۲

اعتمادآنلاین| برخی از کارشناسان معتقد هستند که ممکن است با رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن از سیاست‌های تند و تیز منطقه‌ای ایالات متحده و به تبع آن کشورهای عربی منطقه که با ایران زاویه دارند کاسته شود.

‌از سویی در ظاهر این کشورها اصلا تمایل ندارند که به کاهش تنش میان خود با تهران بیاندیشند و همچنان ایران را نه تنها به شکل رقیب منطقه‌ای بلکه دشمن منطقه‌ای می‌بینند.

«رضا میرابیان» تحلیل‌گر مسائل جهان عرب، درباره تغییر مواضع کشورهای عربی منطقه پس از آمدن بایدن و تاثیرگذاری بر روابطشان با ایران اظهار داشت: وضعیت کشورهای عربی با یکدیگر فرق می‌کند اما در اینجا عمدتاً منظور ما کشورهایی مانند عربستان و امارات هستند که مواضع ضد ایرانی داشته‌اند؛ این کشورها دیدگاه و موضع‌شان نسبت به ایران عوض نخواهد شد.

وی با بیان اینکه چند روزه گذشته ملک سلمان نیز پیامی داد و نسبت به جهت گیری ایران به سمت سلاح هسته‌ای و ناامن کردن منطقه هشدار داد، افزود: در واقع پیامی که بن سلمان داد، پیامی به بایدن بود که اگر زمانی بر سر کار آمد با ایران کنار نیاید و وارد برجام و مذاکره با ایران نشود، بنابراین موضع گیری این کشورها همچنان بر پاشنه قبل می‌چرخد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای خاطر نشان کرد: اما آن چیزی که مسلم است این است که آمریکایی‌ها به دنبال منافع خودشان هستند و نمی‌توانند سیاست‌هایی که ترامپ در منطقه داشته است را دنبال کنند.

سیاست‌های قبلی پاسخ نداده است، آنها دنبال این بودند ایران تضعیف شود به زانو دربیاید و برنامه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند اما هیچ کدام از این اتفاق‌ها با فشار حداکثری جواب نداد و برعکس جمهوری اسلامی ایران ایستادگی و بر مواضع خود پافشاری کرد.

همچنین برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد و در واقع منتظر ماند ببیند رفتار آمریکایی‌ها در آینده چه خواهد شد. بنابراین آنچه مسلم است این کشورها و در راس آنها عربستان نمی‌خواهند که موضع خودشان را هم در برابر جمهوری اسلامی ایران و هم نسبت به تعهدات منطقه‌ای تغییر دهند.

وی درباره اینکه در این شرایط جمهوری اسلامی چه باید کند، گفت: جمهوری اسلامی باید همچنان مواضع پیشین خودش را ادامه داده و از آنها پایداری کند. ضمن اینکه ایران طرفی نبوده که تعهدات و توافق را زیر پا گذاشته باشد بلکه این طرف آمریکایی بود که توافقنامه را زیر پا گذاشت. آنها باید مواضعشان را عوض کنند و آنچه که از پیام بن سلمان بر می‌آید این است که آنها مایل نیستند این اتفاق بیافتد.

میرابیان ادامه داد: اما اگر آمریکایی‌ها حاضر شوند که وارد گفت‌وگوهای برجامی شوند طبیعتاً کشورهای عربی نمی‌توانند سیاست‌های قبلی خودشان که مبتنی بر تقابل بود را به شدت و حدت قبل ادامه دهند چراکه شرایط منطقه چنین چیزی را اقتضاء می‌کند.

وی درباره سفر ظریف به پاکستان و همچنین دیدارش با مقامات ارشد این کشور و نقشی که پاکستان می‌تواند در میانجی‌گری میان ایران و عربستان داشته باشد، تاکید کرد: ایران شروع کننده و بالا برنده تنش در منطقه نبوده‌ بلکه سعودی‌ها بودند که آغاز کننده این جریان و سیاست علیه ایران شدند.

زمانی که محمد بن سلمان بر سر کار آمد گفت‌و‌گویی را با نشریه نیویورک تایمز انجام داد و صریحاً اعلام کرد که ما می‌خواهیم جنگ را وارد خاک ایران کنیم و جنگ و به چارچوب مرزهای ایران ادامه دهیم؛ این نشان می‌دهد که آنها این سیاست تقابل و تنش را دنبال کرده‌اند.

این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب در مورد بحث میانجیگری ایران و عربستان بیان کرد: ایران هرگز از پاکستان نخواسته که میانجی‌گری کند بلکه این سعودی‌ها بودند که از پاکستان درخواست کرده بودند که با ایران میانجیگری کند ما نیز مخالفتی نکردیم و با میانجیگری تقابل نداشتیم، اما ظاهراً سعودی‌ها حاضر نشدند به این وضعیت ادامه دهد.

وی یادآور شد: حال مشخص نیست که آیا در سفر اخیر ظریف به اسلام‌آباد، سعودی‌ها درخواست یا پیامی به پاکستانی‌ها داده‌اند یا خیر و یا با توجه به اینکه شرایط آمریکا در حال تغییر است و رئیس جمهور جدید آمریکا بر سر کار می‌آید آیا آنها تغییر موضع داده‌اند یا خیر.

باید منتظر آینده بود اما آنچه که مسلم است اینکه سعودی‌ها از پاکستانی‌ها خواسته‌اند که میانجی‌گری میان خودشان با ایران را آغاز کند و جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه پاسخ منفی نداده است و تا قبل از سفر آقای ظریف به پاکستان نیز هم خودش و هم آقای روحانی به کشورهای منطقه پیام داده بودند که از تنش‌های گذشته دست بردارند و روی امنیت دسته جمعی منطقه توافق کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها