کد خبر: 446441
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۹ ۱۴:۴۸:۰۰
| |

نوید بنی‌اسدی در یادداشتی مطرح کرد:

المپیک کرونازده، تهدید یا فرصت

نوید بنی‌اسدی در یادداشتی نوشت: قرار بود توکیو در تابستان 2020، میزبان مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی رقابت‌های المپیک و پارالمپیک باشد که برای اولین بار در تاریخ، به دلیل شیوع و همه گیری ویروس کرونا، به تعویق افتاد. رقابتهایی که هزاران ورزشکار از بیش از 200 کشور خود را آماده حضور در آن کرده بودند و تا با درخشش در این میدان و کسب افتخار برای کشورشان، رویاهای کودکیشان را تحقق ببخشند.

المپیک کرونازده، تهدید یا فرصت
کد خبر: 446441
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۹ ۱۴:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| نوید بنی اسدی نوشت: شیوع ویروس کووید-19 اتفاقات غم انگیزی را در سراسر جهان رقم زده و سلامت بسیاری از افراد تحت الشعاع این ویروس منحوس قرار گرفته است. چه بسیار کسانی که عزیزان خود را از دست داده و یا افرادی که همچنان بر تخت های بیمارستان در حال جدال با این بیماری می باشند. با این وجود، این بیماری همچنان در حال قربانی گرفتن است و جانهای بسیاری در معرض خطر قرار دارند. حضور این ویروس ناشناخته، علاوه بر سلامت، تاثیرات منفی بسیاری بر اقتصاد، فعالیتهای اجتماعی و همچنین برگزاری رقابتهای ورزشی نیز گذاشته است.

قرار بود توکیو در تابستان 2020، میزبان مهمترین رویداد ورزشی جهان یعنی رقابتهای المپیک و پارالمپیک باشد که برای اولین بار در تاریخ، به دلیل شیوع و همه گیری ویروس کرونا، به تعویق افتاد.

رقابتهایی که هزاران ورزشکار از بیش از 200 کشور خود را آماده حضور در آن کرده بودند و تا با درخشش در این میدان و کسب افتخار برای کشورشان، رویاهای کودکیشان را تحقق ببخشند.

استادیوم ها و مکانهای برگزاری مسابقات ساخته و بلیطها نیز فروخته شده و همه چیز مهیای شروع مهمترین رقابتهای جهان بود که ناگهان ...

این اتفاق ناخوشایند علاوه بر سلامت جسمانی، بر سلامت روانی افراد نیز تاثیرات منفی بسیاری گذاشته است و ترس و وحشت، نگرانی و اضطراب، تردید و دودلی، همه و همه حاصل حضور میهمان ناخوانده ای است که امروزه با آن روبرو هستیم.

ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی نیز مانند بقیه انسانها از این قضیه مستثنی نیستند. چه بسا که متحمل فشارهای مضاعف نیز می باشند. ورزشکاری را در نظر بگیرید که پس از ماهها تلاش موفق به کسب سهمیه المپیک شده و علاوه بر آن، پس از ماهها تمرینات سخت و رژیمهای طاقت فرسا و تحمل اردوهای طولانی مدت و دوری از خانواده و دوستان، خود را آماده حضور در رقابتها کرده و ناگهان با خبر به تعویق افتادن آن روبرو می شود.

تاثیرات منفی روانی این اتفاق اجتناب ناپذیر است. استرس و فشار روانی وارده بر ورزشکار باعث پیامدهای منفی بیشماری همچون افسردگی، سرخوردگی، بی انگیزگی و... می شود.

از طرف دیگر اگر نیمه پر لیوان را درنظر بگیریم، این اتفاق برای تعداد معدودی از ورزشکاران، به منزله فرصتی دوباره بوده است. ورزشکارانی که به دلایلی همچون آسیب دیدگی یا انجام عمل جراحی و نیاز به زمان برای ریکاوری و رسیدن به آمادگی بدنی، حضورشان در این رقابتها در هاله ای از ابهام قرار داشت، توانسته اند به این وضعیت به دیده فرصت نگریسته و خود را از هر لحاظ آماده حضور در مسابقات کنند.

اینک پس از نگاهی اجمالی به نکات مثبت و بیشتر از آن منفی این اتفاق، میتوانیم به راهکار مقابله با عوارض منفی آن بپردازیم.

ورزشکاری در سطح مسابقات المپیک قطعا از آمادگی جسمانی بسیار بالایی برخوردار است و حفظ آمادگی جسمانی و انگیزه رقابت، مهمترین چالش برای وی تلقی می شود. با توجه به وضعیت حال حاضر، قطعا حفظ آمادگی و عدم کاهش انگیزه ورزشکار در طول یک سال، انتظاری بیهوده است.

در این مرحله، نیاز مبرم به حضور روانشناس متخصص ورزشی، غیرقابل انکار است. روانشناس و مشاور ورزشی با استفاده از روشهای تخصصی، ذهن ورزشکار را آماده پذیرش اتفاقات پیش روی کرده و با حفظ روحیه، انگیزه و انرژی روانی لازم را جهت ادامه روند تمرین تا مسابقات را برای وی فراهم می کند.

در نتیجه، بهره مندی تیمهای ملی حاضر در رقابتهای المپیک و پارالمپیک از حضور یک روانشناس و مشاور متخصص ورزشی در مجموعه خود، علاوه بر تفکر و رفتار حرفه ای، باعث افزایش شانس کسب موفقیت ورزشکاران در مهمترین رویداد رقابتی جهان نیز می شود.

منبع: خط اول ورزشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها