حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مبارزه با کرونا:

تست مثبت‌ها در سامانه ماسک کنترل می‌شوند/ جریمه 200 هزار تومانی برای افرادی که قرنطینه را رعایت نمی‌کنند

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح جامع هوشمند مقابله با کرونا با هدف مهار کامل بیماری کرونا در کشور تدوین شده و امید داریم با همکاری و همدلی مردم و جدیت مسئولین بتوانیم این بیماری مهلک را در کشور مهار کنیم.

تست مثبت‌ها در سامانه ماسک کنترل می‌شوند/ جریمه 200 هزار تومانی برای افرادی که قرنطینه را رعایت نمی‌کنند
کد خبر: 446567
|
۱۳۹۹/۰۸/۳۰ ۱۲:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین ذوالفقاری رئیس کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مبارزه با کرونا با تصریح اینکه شیوع و گستردگی بیماری کرونا به وضعیت قرمز، نارنجی و زرد و در نهایت سفید مشخص شده است؛ گفت: اگر یک شهری به ازای هر 100 هزار نفر در روز 4 بیمار کرونایی داشته باشد؛ وضعیت زرد، در صورت رسیدن 6 نفر، نارنجی و 10 نفر قرمز خواهد بود.

معاون امنیتی وزیر کشور با اظهار اینکه اجرای دو هفته ای این طرح به مفهوم این نیست که در طی این دو هفته نتیجه گیری ملموس داشته باشیم؛ گفت: با اعمال کلیه روش ها نظیر اقدامات متعدد آموزشی، بهداشتی، درمانی و محدودیتی و قرنطینه می توان امیدوار به نتیجه گیری اثر بخش در روند مدیریت بیماری کرونا داشت.

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه پایه طرح جدید محدودیت‌های ویژه کرونایی، شهرمحور است و استان محور نیست، گفت: دوشنبه هر هفته وضع شهر‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام می‌شود و با این اعلام، به صورت اتوماتیک و بدون ابلاغ قبلی، متناسب با وضع آن شهر، محدودیت ها، اعمال می‌شود.

ذوالفقاری در خصوص وضعیت بیماری در شهرهای کشور هم گفت: براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 160 شهر در وضعیت قرمز، 208 شهر در وضعیت نارنجی و 80 شهر در وضعیت زرد هستند.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی در خصوص ترددها هم گفت: در مورد تردد‌ها براساس این طرح، ورود افراد غیر بومی به شهر‌های در وضعیت نارنجی و قرمز ممنوع است و افراد ساکن این شهر‌ها هم اجازه ورود به دیگر شهرها را ندارند.

وی گفت: دقت داشته باشیم که اجازه ورود به شهرها را ندارد و مساله خروج نیست. مردم کار کشاورزی، دامداری و صنعتی در بیرون از شهرهایشان دارند و می توانند فعالیت هایشان را بی دغدغه انجام دهند.

وی افزود: اگر افراد غیر بومی وارد شهر‌های با وضع نارنجی شوند در صورت مشاهده در هر 24 ساعت 500 هزار تومان جریمه می‌شوند و اگر وارد شهر‌های با وضع قرمز شوند در هر 24 ساعت یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.


وی در ادامه گفت: افرادی که در داخل شهر تهران هستند به هیچ شهری در سطح کشور نمی‌توانند بروند.


ذوالفقاری گفت: از صبح شنبه این اعمال به شدت اجرایی می شود.

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص طبقه بندی مشاغل به خصوص ادارات دولتی گفت: وضعیت نارنجی، مشاغل اضطراری مانند آتش نشانی دورکاری ندارند و حضور فقط یک سوم کارکنان شامل حال آن‌ها نمی‌شود، اما بقیه دستگاه‌ها که امکان دورکاری دارند حضور کارکنان تا یک سوم در وضعیت زرد امکان پذیر است و در وضع نارنجی، تا یک دوم و در وضعیت قرمز تا دو سوم عدم حضور را می‌توانند داشته باشند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه برای اعمال این محدودیت ها، ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: اگر چنانچه مدیران دستگاه‌ها و مسئولان مربوط، این محدودیت‌ها را رعایت نکنند مجازات می‌شوند.

وی با اشاره به برخی رفتار‌های تبعیض آمیز در مورد کارکنان رسمی و غیر رسمی اضافه کرد: مقررات و محدودیت‌ها در مورد برخی نیرو‌های شرکتی و خدمات اعمال نمی‌شود و آن‌ها از این نظر گله مندند و مسئولان باید به این مسئله دقت و مراقبت کنند اگر گزارشی مبنی بر نقض مقررات و محدودیت‌ها داده شود، آن مسئولان خاطی، مجازات می‌شوند.

ذوالفقاری گفت: هدف اصلی این طرح ملی ، ایجاد فاصله گذاری اجتماعی است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه محدودیت ها و سخت گیری های اعمال شده در هر پنج حوزه باید با جدیت انجام شود؛ گفت: محدودیت‌های ویژه کرونایی باید بدون تبعیض در ادارات مراکز و بازرگانی، مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی اجتماعی انجام شود.

وی در همین راستا یاد آور شد: افراد می‌توانند تخلفات را به سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا به کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور گزارش کنند.

ذوالفقاری در پاسخ به پرسشی در خصوص فعالیت برخی کسبه ها و بسته بودن آنها در عین باز بودن فعالیت بانک ها گفت: بدهی و چک کسبه ها و بازارها راه حلش در بسته کردن بانک ها نیست. خیلی از خدمات ضروری در کشور فعالیت دارند. فعالیت بخش گروه یک که بیشترین فعالیت را دارند؛ باز هستند.

وی همچنین خبر داد: بسته های حمایتی با هماهنگی وزارت صمت و اتاق اصناف، برای کسبه ها و بازاریانی که در این دوره متضرر می شوند؛ تهیه شده و به ستاد ملی کرونا ارسال شده است.

وی گفت: همه دفاتر کار شرکت هایی که برای مشاغل گروه یک ویژه کرونایی فعالیت دارند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی می توانند باز باشند.

ذوالفقاری تصریح کرد: فعالیت ها و کارخانه های تولیدی مهم که معیشت و زندگی مردم سروکار دارند؛ ادامه فعالیت عادی خواهند داشت.

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: برای کارکنان سازمان ها و دستگاه هایی مانند صدا و سیما، مخابرات، نیروی انتظامی و بیمارستان ها که در هر شرایطی ضرورت دارد در محل کار خود حضور داشته باشند نسبت به دیگر کارکنان باید تفاوت و امتیازی قائل شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: با اجرای درست محدودیت ها، می توان امیدوار به کنترل شرایط شد. امروز شرایط بیماری در وضعیت اضطرار قرار دارد، وضعیت کادر درمان بسیار حساس است برای همین محدودیت های ویژه کرونایی در صورت ادامه وضع قرمز، زرد و نارنجی شهرها تا زمانی که به وضع عادی برگردند ادامه می یابد.


معاون امنیتی وزیر کشور در خصوص حمل و نقل عمومی و ریلی و هوایی گفت: فعالیت این بخش ها با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز است و کارشان تداوم خواهد داشت.


وی گفت: افراد در صورت مثبت بودن تست با استفاده از سامانه ماسک مورد کنترل قرار خواهند گرفت و در صورت عدم رعایت به خصوص انجام سفر 200 هزار تومان جریمه یا به فیش تلفن همراه یا خودروی اش خواهند شد.


معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه بی تفاوت نسبت به گسترش بیماری کرونا سم مهلک است؛ باید احساس مسئولیت واقعی در کشور هم از سوی مردم و مدیران بوجود آید.


رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر جدی بودن خطر شیوع بیماری کرونا، گفت: هر سه دقیقه یک ایرانی به علت این بیماری جان خود را از دست می دهد.

وی در این خصوص گفت: باید همه پای کار بیاییم و در غیر این صورت همه گیری این بیماری،گسترش و وضع بیماری بدتر، شرایط سخت تر و ضرر و زیان کسب و کارها هم بیشتر می شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: هر شهری که تمایل دارند زودتر محدودیت ها برداشته شود؛ لازمه اش این است که مسئولیت و گروههای شغلی و آحاد مردم شهر به صورت جدی پای کار بیایند. مسئولین هم مردم را توجیه، اقناع و اعمال کنند و مردم هم واقعا پروتکل ها را رعایت کنند.

وی افزود: راه حل واقعی مهار بیماری کرونا، همراهی مردم با سیاست ها و استراتژی کرونایی دولت است و مردم باید این موضوع را در نظر داشته باشند که کشور با خطر جدی مواجه است و راهی جزء فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی نیست.

ذوالفقاری هشدار داد: عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مساوی با افزایش تلفات و هزینه های سنگین مادی و معنوی است.

رئیس کمیته انتظامی و امنیتی کرونا در همین خصوص گفت: نتیجه این بی توجهی ها این شده است که فوتی های روزانه ناشی از بیماری کرونا از 30 نفر در اردیبهشت به 480 نفر امروز برسد.

معاون امنیتی کشور درباره نحوه قرنطینه بیماران کرونایی گفت: وزارت بهداشت معتقد است بسیاری از قرنطینه های خانگی موجب سرایت بیماری به دیگر اعضای خانواده می شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر وزارت بهداشت بهترین قرنطینه، قرنطینه های خارج از منزل و به صورت اتاق مجزاست گفت: هتل ها، مهمانسراها و آسایشگاه های نیروهای مسلح و محل های اقامتی وزارت ورزش از جمله طرح و روش قرنطینه برای بیماران است که ارائه شده است .

ذوالفقاری در پایان خطاب به مردم عزیز ایران گفت: امروز همه ما با مسئولیت سنگینی مواجه هستیم. اگر بنده تست ام مثبت بود اگر رعایت نکنم هم تخطی از قانون کردم و هم باید در پیشگاه خدا جوابگو باشم. برای همین کاری کنیم که کمتر نیاز به استفاده از ابزار قانون باشد و خودمان به همدیگر حس مسئولیت داشته باشیم و با همیاری به مهار کامل این بیماری در کشور کمک کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها