کد خبر: 446810
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۱۲:۲۸:۰۶
| |

جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح طلب:

رئیس جمهور نظامی نمی تواند از جمهوریت نظام دفاع کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آنچه من را نگران می‌کند این است که یک فرمانده نظامی در مقام یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند نظامی بودن خود را از یاد ببرد و او در برابر فرماندهی کل قوا فارغ از آنکه رئیس‌جمهور است، خود را همچنان یک سرباز یا فرمانده نظامی هم می‌داند.

رئیس جمهور نظامی نمی تواند از جمهوریت نظام دفاع کند
کد خبر: 446810
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۱۲:۲۸:۰۶

اعتمادآنلاین| فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رئیس‌جمهور هر فردی با هر پیشینه‌ای که باشد می‌بایست تحت امر فرماندهی کل قوا، یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رفتار کند؛ اما آنچه من را نگران می‌کند این است که یک فرمانده نظامی در مقام یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند نظامی بودن خود را از یاد ببرد و او در برابر فرماندهی کل قوا فارغ از آنکه رئیس‌جمهور است، خود را همچنان یک سرباز یا فرمانده نظامی هم می‌داند. درنتیجه در برخی مسائل نمی‌تواند انتخاب کنندگان و موکلین خود را در آراء سیاسی نمایندگی کند

محمدصادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار و چهره اصلاح‌طلب شایسته‌سالاری و استعدادهای مدیریتی را ملاک اصلی در انتخاب رئیس‌جمهور آینده کشور می‌داند.

وی درباره مددیریت نظامیان در کشور و ریاست جمهوری نظامیان می‌گوید: «اگر فردی شایسته از منظر توانایی‌های مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بتواند فارغ از وابستگی‌های نظامی به مدیریت کشور بپردازد، ایرادی به آن وارد نیست؛ اما اگر شخصیت و منش نظامی فرد منتخب بر اداره کشور تأثیرگذار باشد با آن مخالفم و معتقدم قوه مجریه عرصه تعامل و تضارب افکار است و نظامی‌گری را برنمی‌تابد».

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری که بتواند از نظامی‌گری رئیس‌جمهور منتخب جلوگیری کند، وجود دارد یا خیر؟ گفت: «در قانون اساسی این موضوع دیده شده است. رئیس‌جمهور هر فردی با هر پیشینه‌ای که باشد می‌بایست تحت امر فرماندهی کل قوا، یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رفتار کند؛ اما آنچه من را نگران می‌کند این است که یک فرمانده نظامی در مقام یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند نظامی بودن خود را از یاد ببرد و او در برابر فرماندهی کل قوا فارغ از آنکه رئیس‌جمهور است، خود را همچنان یک سرباز یا فرمانده نظامی هم می‌داند. درنتیجه در برخی مسائل نمی‌تواند انتخاب کنندگان و موکلین خود را در آراء سیاسی نمایندگی کند».

جوادی حصار با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور موظف است تا در هر شرایطی آراء و دیدگاه مردم را پشتیبانی کند، گفت: «معمولاً یک رئیس‌جمهور نظامی دست بسته‌تری نسبت به یک رئیس‌جمهور غیرنظامی در پشتیبانی از آراء مردمی در موضوعات خاص دارد».

وی می‌افزاید: «رئیس‌جمهور می‌بایست به عنوان نماد جمهوریت کشور مظهر رفتارهای دموکراتیک و مردم‌سالارانه باشد. این مظهریت در نقد و مطالبه مردمی تجلی پیدا می‌کند، مسئله‌ای که معمولاً با منش‌های نظامی سازگاری کمتری دارد».

منبع: ستاره صبح

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها