محسن هاشمی لیست 19 نفره 1400 را تکذیب کرد؟

محسن هاشمی گفت: تا جایی که در آن گفت‌وگو مدنظر من بوده، ذکر این نام‌ها صرفا عنوان‌کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آنها به‌عنوان نامزدهای بالقوه سخن به‌میان می‌آید اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلا چنین چیزی نیست و چنین منظوری نداشته‌ام؛ علاوه بر این با نگاه به نام‌هایی که در این گفت‌وگو ذکر شده می‌توان دریافت که چنین لیستی اساسا نمی‌تواند لیست انتخاباتی حزب کارگزاران و جبهه اصلاحات باشد.

محسن هاشمی لیست 19 نفره 1400 را تکذیب کرد؟
کد خبر: 446905
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۰۷:۲۴:۳۲

اعتمادآنلاین| روز گذشته گفت‌وگویی از محسن هاشمی‌فسنجانی با خبرگزاری «ایسنا» منتشر شد که در آن گفت‌وگو، هاشمی از فعالیت‌های حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت: «در چند ماه گذشته، در جلسات شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران، تصمیم گرفته شد که این حزب به‌عنوان یکی از احزاب شاخص اصلاح‌طلب، در انتخابات ریاست‌جمهوری فعال باشد و از کاندیدای این طیف حمایت کند، چراکه تحریم یا انفعال و بی‌تفاوتی در انتخابات، مغایر با روحیه اصلاح‌طلبی و مردم‌سالاری دینی است... . براساس این تصمیم، هم‌زمان تدوین رویکرد حزب کارگزاران به شرایط فعلی کشور و دولت آینده در قالب برنامه‌ای توسط کارگروه منتخب در دست تدوین است و کارگروه دیگری نیز جهت گفت‌وگو با احزاب همسو و تهیه فهرست کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری و رایزنی با آنان در راستای این برنامه فعال شده است». اما نکته مهم این گفت‌وگو نام‌بردن از تعدادی از شخصیت‌های سیاسی به‌عنوان لیست انتخاباتی کارگزاران است: «درحال‌حاضر نام حدود 20 کاندیدا در این فهرست حضور دارد که عبارت‌اند از آیت‌الله سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری‌جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی‌لاری؛ همچنین معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند».


مرعشی: معرفی و حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب اولویت ماست


این سخن در حالی است که بسیاری از اسامی فوق اساسا از نظر تشکیلاتی در ذیل حزب کارگزاران نمی‌گنجند و برخی از آنها مانند علی لاریجانی گزینه‌ای غیراصلاح‌طلب محسوب می‌شوند؛ درصورتی‌که در چند وقت اخیر اعضای حزب کارگزاران و مشخصا حسین مرعشی اعلام کرده بودند حزب کارگزاران تمایل به حمایت از نامزد اصلاح‌طلب دارد؛ چنان‌که چندی پیش حسین مرعشی در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» گفته بود: «قطعا معرفی و حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب اولویت ماست اما اصلاح‌طلبی که بتواند کار کند، نه آنکه اگر به هر طریقی توانست تأیید شورای نگهبان را بگیرد، فارغ از توانایی‌اش مورد حمایت ما باشد». حتی مرعشی درباره شخص لاریجانی هم تصریح کرده بود: «حزب کارگزاران تاکنون هیچ دیداری با آقای لاریجانی نداشته است و اصلا معلوم نیست که خود او بخواهد به عرصه انتخابات وارد شود یا خیر... ضمن احترامی که برای آقای لاریجانی قائلیم اما در حزب کارگزاران کوچک‌ترین بحثی درباره حمایت از او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نداشته‌ایم. حزب کارگزاران که بیشترین ظرفیت را برای معرفی نامزد دارد، حتما از یک نامزد غیرحزبی و حتی غیرجبهه‌ای حمایت نمی‌کند».


محسن هاشمی: از گفت‌وگویم کژتابی به وجود آمده است


با پیگیری‌های «شرق» مشخص شد اساسا حزب کارگزاران چنین لیستی را ارائه نکرده و حتی بحثی هم درباره آن نشده است. محسن هاشمی درباره گفت‌وگوی اخیرش با خبرگزاری «ایسنا» به «شرق» گفت: «این خبر که به نقل از من در خبرگزاری ایسنا مطرح شده، کژتابی به وجود آورده است و تا جایی که در آن گفت‌وگو مدنظر من بوده، ذکر این نام‌ها صرفا عنوان‌کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آنها به‌عنوان نامزدهای بالقوه سخن به‌میان می‌آید اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلا چنین چیزی نیست و چنین منظوری نداشته‌ام؛ علاوه بر این با نگاه به نام‌هایی که در این گفت‌وگو ذکر شده می‌توان دریافت که چنین لیستی اساسا نمی‌تواند لیست انتخاباتی حزب کارگزاران و جبهه اصلاحات باشد، زیرا بسیاری از آنها به ‌طور ‌کلی تمایل و انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند یا بعضا از اولویت‌های جبهه اصلاحات نیستند؛ کمااینکه در فرازی از آن مصاحبه نیز به این نکته اشاره کردم که بخشی از این لیست تمایل به حضور فعال انتخاباتی ندارند. از سوی دیگر توافق بر سر لیست انتخاباتی باید در چارچوب توافق همه‌جانبه اعضای حزب، مورد توافق جبهه اصلاحات و صدالبته موردنظر شخص آقای خاتمی باشد و اشارات کلی بنده به شخصیت‌هایی که می‌توانند از سوی جبهه اصلاحات نامزد شوند، الزاما به معنای لیست کارگزاران یا دیگر احزاب اصلاح‌طلب نیست و مقصودم نفیا یا اثباتا به معنای قرارگرفتن این نام‌ها در لیست کارگزاران نبوده است».

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها