کد خبر: 446923
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

لبنان محصور در مثلث بایدن، مکرون و حریری

بی‌تردید استفاده از واژه سردرگمی برای توصیف فرایند تشکیل دولت جدید در لبنان نزدیک‌ترین تعبیر به واقعیت محسوب می‌شود.

لبنان محصور در مثلث بایدن، مکرون و حریری
کد خبر: 446923
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بی‌تردید استفاده از واژه سردرگمی برای توصیف فرایند تشکیل دولت جدید در لبنان نزدیک‌ترین تعبیر به واقعیت محسوب می‌شود.

گروه تحت حمایت عربستان که به امید ادامه حضور دونالد ترامپ موعد سرنگونی دولت حسان دیاب را مدیریت کرده بود امروز در غیاب کاتالیزورهای کمک‌کننده به تشکیل کابینه با چالش‌های زیاد و سردرگم‌کننده مواجه شده است.

سعد حریری و حامیانش در ریاض و... با افزایش فشار بر میشل عون از طریق اعمال تحریم‌های مستمر بر اطرافیانش که با ورود نام دامادش جبران باسیل به لیست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا آغاز شد، به دنبال گروکشی و هموار کردن راه تشکیل کابینه‌ای در راستای خواست ریاض بودند.

اما شکست ترامپ در انتخابات رشته‌های این طرح را که تا نیمه رسیده بود پنبه کرد.

به اعتقاد کارشناسان، لبنان حداقل در یک سال آینده در اولویت کاری دولت جو بایدن قرار نخواهد گرفت.

گرچه پیش‌بینی می‌شود بایدن برنامه‌های ترامپ در رابطه با لبنان را دست‌نخورده باقی نگه دارد، اما این اقدامات تاثیر چندانی بر رویکرد سنتی تشکیل کابینه نخواهد گذاشت.

به عبارتی امروز، بعد از شکست ترامپ از یک سو و بی‌تفاوت شدن (بخوانید پذیرش شکست) مکرون نسبت به ابتکار عملش در مورد لبنان، سعد حریری راهی جز مماشات و همکاری با رئیس‌جمهور میشل عون نخواهد داشت.

حریری و متحدانش اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز بازگشت به طرح سنتی تشکیل کابینه و راضی کردن تمامی طرف‌ها برای کسب رأی اعتماد مجلس ملی این کشور ندارند.

به تعبیری روشن‌تر، برنامه‌های سعد حریری که با هدف خفه کردن جریان مقابل خود مجدداً به صحنه آمده بود امروز در مرگ مغزی قرار گرفته و تنها با تزریق حمایت طرف مقابل (حزب‌الله، میشل عون و متحدان دیگر) جریان 8 مارس قادر خواهد بود به زندگی دوباره در صحنه سیاسی لبنان امیدوار باشد.

حریری اکنون بین وداع کامل با نخست‌وزیری یا تعامل سازنده و پایاپای با دیگر بازیگران عمده صحنه لبنان باید یکی را انتخاب کند، گرچه ظاهراً هنوز تصمیم قاطع خود را در این باره نگرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها