حسن هانی‌زاده، تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه:

اولویت روسای جمهور آمریکا حفظ برتری نظامی و امنیت پایدار اسرائیل است

حسن هانی‌زاده، تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه به بررسی تفاوت سیاست‌های منطقه‌ای بایدن و ترامپ پرداخت و نیز آثار سفر پمپئو به خاورمیانه را مورد تحلیل قرار داد.

اولویت روسای جمهور آمریکا حفظ برتری نظامی و امنیت پایدار اسرائیل است
کد خبر: 447000
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۰:۴۰:۵۴

اعتمادآنلاین| حسن هانی‌زاده، درباره تغییر سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا با آمدن بایدن و همچنین سفر پمپئو به منطقه، اظهار داشت: سیاست‌های کلان آمریکا در حوزه‌های منطقه‌ای تغییر اساسی نخواهد کرد؛ بلکه در شیوه‌های عملیاتی و اجرایی یک سری اختلاف‌هایی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود دارد.

آقای بایدن و دونالد ترامپ و همه روسای جمهور آمریکا قبل از ورود به مبارزات انتخاباتی به طور معمول در برابر لابی صهیونیستی ایالات متحده حضور پیدا کرده و تعهد می‌دهند که پس از ورود به کاخ سفید مسئله امنیت رژیم صهیونیستی را در اولویت سیاست خارجی خودشان قرار دهند.

وی افزود: این یک اصل ثابت در طول هفت دهه گذشته در ایالات متحده است که تصمیم‌گیری نهایی پیرامون مسائل منطقه را لابی صهیونیستی انجام ‌می‌دهد، به همین دلیل اولویت همه روسای جمهور آمریکا حفظ برتری نظامی و امنیت پایدار رژیم صهیونیستی است. اما در شیوه اعمال سیاست‌ها تفاوت اساسی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود دارد.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اعتقاد دموکرات‌ها این است که دولت فلسطین باید بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و در چارچوب یک موضوع تعریف شده و با حفظ برتری امنیتی و نظامی اسرائیل تشکیل شود، گفت: به همین دلیل به نظر می‌رسد سیاست‌های جو بایدن در رابطه با مسئله خاورمیانه تفاوت‌هایی با سیاست‌های ترامپ خواهد داشت.

هانی زاده اظهار کرد: اما سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با یک سری اتفاقات، از جمله دیدار از ارتفاعات استراتژیک جولان همراه بود؛ این ارتفاعات در سال 1967 و در جنگ ژوئن بین اعراب و رژیم صهیونیستی توسط ارتش اسرائیل اشغال شد و سازمان ملل به موجب قطعنامه‌‌های 242 و 338 این منطقه را بخشی از خاک سوریه تلقی کرد. اغلب ساکنان این منطقه از اتباع سوریه هستند و به همین دلیل سازمان ملل تحت هیچ شرایطی این منطقه را جز اراضی اشغالی نمی‌داند و باید به سوریه پس داده شود.

وی با بیان اینکه حضور مایک پمپئو در جولان به معنای اعتراف رسمی آمریکا به این است که این منطقه تابعی از اراضی اشغالی فلسطین است، تصریح کرد: این موضوع با قطعنامه‌های موجود کاملاً منافات دارد و نقض قوانین بین‌المللی محسوب ‌می‌شود. متاسفانه جامعه عربی، جامعه جهانی و رژیم‌های مرتجع عرب درباره نقض آشکار این قطع‌نامه‌ها توسط آمریکا سکوت اختیار کرده‌اند در حالی که این عمل نقض آشکار همه قوانین بین‌المللی است و آمریکا باید پاسخگوی رفتار غیر اصولی وزیر خارجه خود باشد.

به گفته هانی‌‌زاده از آنجایی که مایک پمپئو قصد دارد در آینده به عنوان رئیس‌جمهور در عرصه انتخاباتی آمریکا حضور پیدا کند، لذا این سفر همراه با یک نوع تبلیغات برای آینده او و برای کسب حمایت لابی صهیونیستی است. از طرفی نیز از آنجایی که رژیم‌های مرتجع و اسرائیل نسبت به شکست دونالد ترامپ احساس نگرانی می‌کنند این سفر نیز نوعی سفر دلجویی و آخرین سفر پمپئو در قامت وزیر خارجه به این منطقه خواهد بود.

وی درباره اظهارات اخیر مقامات عربستان سعودی در آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران یادآور شد: عربستان عامل تروریسم منطقه بوده و سیاست‌هایش تابعی از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است. از طرفی نیز همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و عربستان در جایگاهی نیست که بخواهد درباره فعالیت هسته‌ای ایران اظهار نظر کند.

این تحلیل‌گر مسائل جهان عرب ادامه داد:‌ «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان، باید اول درباره موشک‌های هسته‌ای و تسلیحات اتمی اسرائیل اظهار نگرانی کند چرا که فعالیت‌های هسته‌ای‌ ایران به موجب گزارش‌های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی، صلح آمیز است. این حرف عربستان نبوده بلکه حرف اسرائیل است، زیرا عربستان اساساً در جایگاه سیاسی و منطقه‌ای نیست که بتواند در این زمینه اظهارنظر کند.

وی در پایان گفت: عربستان توسط دو طایفه اداره می‌شود که هدفشان سرکوب آزادی‌خواهان است و یکی از این مسائلی که هم اکنون برای این کشور وجود دارد قتل دردناک «جمال خاشقچی» است اما عربستان به دلیل اینکه حمایت لابی صهیونیست را داشته هیچ‌گاه پاسخگو در این پرونده نبوده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها