نایب رئیس اتحادیه باغداران:

علت اصلی گرانی میوه در بازار چیست؟

شادلو گفت: قیمت نهاده‌های تولید، ماشین آلات و نیروی انسانی تا 3 برابر رشد داشته و هم اکنون افزایش قیمت میوه مربوط به کاهش تولید است.

علت اصلی گرانی میوه در بازار چیست؟
کد خبر: 447060
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۲:۲۶:۱۷

اعتمادآنلاین| مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران از افزایش 3 برابری قیمت نهاده‌های تولید خبر داد و گفت: امسال قیمت نهاده‌های تولید، ماشین آلات و نیروی انسانی تا 3 برابر رشد داشته است، در حالی که هم اکنون افزایش قیمت میوه مربوط به کاهش تولید در بخش کشاورزی است.

او افزود: در بحث اقتصاد تولید، تا حدودی افزایش قیمت ناشی از کمبود است که این شرایط برای تولیدکننده معقول نیست.

شادلو ادامه داد: با وجود آنکه کار تولید پر ریسک و طاقت فرساست، اما شرایط بازار برای تولیدکننده معقول نیست. به عنوان مثال در طول امسال به جز 2 ماه اخیر که افزایش قیمت گوجه فرنگی آغاز شد، در اکثر مواقع کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت و نبود مشتری قادر به جمع آوری گوجه نبودند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران، عرضه و تقاضا را ملاک قیمت گذاری محصولات کشاورزی دانست و گفت: گرچه تولید در برخی مناطق اندکی کاهش یافته است، اما تحمیل برخی هزینه‌های تولید به تولیدکنندگان، اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا بازار را به همراه داشته است.

او ادامه داد: با وجود مشخص بودن قیمت عمده فروشی، دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت از سطح بازار باید از گران فروشی جلوگیری کنند، چرا که مغازه داران برحسب فاکتور باید سود مشخصی را لحاظ کنند.

شادلو با اشاره به دلایل گرانی گوجه فرنگی و پیاز در بازار بیان کرد: قیمت برخی محصولات جالیزی به علت تغییر فصل در مهر به یکباره افزایش یافت که تا عرضه انبوه محصول از مناطق گرمسیری این التهابات ادامه دارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با تاکید بر این مسئله که صادرات به عنوان یک امر متداول باید ادامه یابد، بیان کرد: با توجه به آنکه بازار‌های صادراتی به سهولت به دست نیامده‌اند، صادرات باید به طور مداوم استمرار یابد.

او از کاهش تولید سیب و پرتقال خبر داد و گفت: امسال شرایط جوی تا حدودی تولید پرتقال و سیب درختی را تحت تاثیر قرار داد، اما با همه تفاسیر تولید علاوه بر نیاز داخل جوابگوی بازار صادراتی خواهد بود.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با وجود افزایش چندبرابری هزینه‌های تولید و افزایش 4 تا 5 برابری قیمت تراکتور، اما در هر صورت مغازه داران باید انصاف به خرج دهند و به نوعی مشتری‌مداری کنند تا بازار متشنج نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها