مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین مطرح کرد:

طرد سالانه 800 هزار تبعه غیرمجاز از کشور

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور گفت: هر سال حدود 800 هزار نفر از اتباع غیرایرانی که به صورت غیرقانونی در کشور هستند دستگیر و طرد می‌شوند و اگر از مرز‌ها مراقبت نشود، ممکن است همین میزان دوباره به کشور بازگردند.

طرد سالانه 800 هزار تبعه غیرمجاز از کشور
کد خبر: 447063
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۲:۳۴:۰۱

اعتمادآنلاین| مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور از تهیه بسته‌های معیشتی و بن‌کارت برای اتباع غیرایرانی مجاز در ایام کرونا خبر داد.

مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور درباره اعطای شناسنامه و تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی گفت: در پی تصویب قانون اعطای شناسنامه و تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان غیرایرانی بعد از ابلاغ قانون و تصویب آن و تعیین آیین‌نامه اجرایی با همکاری دستگاه‌های دیگر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 28 هزار نفر زیر 18 سال و 47 هزار نفر بالای 18 سال ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: تاکنون نیز 10 هزار پرونده تکمیل شده و به ادارات ثبت احوال نیز ارسال شده است و امیدواریم هرچه زودتر این شناسنامه‌ها صادر شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور در پاسخ به این سوال که روند ثبت‌نام در استان سیستان و بلوچستان به کندی پیش می‌رود، علت این امر چیست، گفت: این قانون و آیین‌نامه به تازگی اعلام شده است و یک سری ابهامات در آیین‌نامه وجود داشت که لازم بود این ابهامات برطرف شده و هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها صورت بگیرد و مشکل خاصی در حال حاضر وجود ندارد.

محمودی تصریح کرد: این کار باید با دقت انجام شود و بحث احراز هویت و تطبیق مدارک یک فرآیند زمان‌بر است، بنابراین اینگونه نیست که با تاخیر کار انجام شود. برای انجام همه این مراحل حدود سه ماه فرصت لازم است تا انجام شود و پس از تایید همه مدارک پرونده برای ادارات ثبت‌احوال کشور ارسال شود. براساس آیین‌نامه‌ای که وجود دارد، شناسنامه برای کودکانی صادر می‌شود که ازدواج مادر آنها با مرد غیرایرانی در دفاتر ثبت شده است، البته مواردی که پیش از این بوده شامل این موضوع نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مادرانی که در خارج از کشور هستند و فرزندان حاصل از ازدواج با مردان غیرایرانی دارند هم می‌توانند برای دریافت شناسنامه ایرانی اقدام کنند، گفت: این زنان نیز می‌توانند به کنسولگری‌ها مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند و از طریق وزارت امور خارجه اقدامات لازم برای صدور شناسنامه انجام و پس از طی مراحل به فرزندان آنها نیز شناسنامه اعطا خواهد شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مشکلاتی که کودکان اتباع برای استفاده از سیم‌کارت و حضور در شاد برای ادامه تحصیل دارند، گفت: همانطور که روابط عمومی وزارت ارتباطات و همچنین آقای وزیر اعلام کرده‌اند، محدودیت و ممنوعیتی برای ارائه سیم‌کارت به اتباع غیرایرانی که به صورت قانونی در کشور ما هستند، نداریم و اگر کارمندی در این خصوص تخطی کرده است، دلیل بر این نیست که در کل جامعه این اتفاق می‌افتد.

محمودی تاکید کرد: تمامی اتباع غیرایرانی که دارای کارت آمایش و گذرنامه هستند، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. فرزندان آنها نیز مانند دانش‌آموزان ایرانی می‌توانند از شاد برای ادامه تحصیل استفاده کنند و به جای کد ملی، کد پیگیری اتباع را وارد کرده و از شاد استفاده کنند. کما اینکه در حال حاضر نیز فرزندان اتباعی که به صورت قانونی در کشور حضور دارند نیز در حال تحصیل هستند.

وی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته برای اتباع غیرایرانی در ایام کرونا گفت: از همان ابتدا که کشور درگیر این بیماری شد، جامعه اتباع خارجی هم در کشور ما مستثنی از این موضوع نبود و برنامه‌های پیشگیری و تمهیدات لازم نیز برای این گروه نیز در نظر گرفته شده است. اتباع غیرایرانی هم در مهمان‌شهرها ساکن هستند و هم در خارج از مهمان‌شهرها، از همین‌رو تمام اقداماتی که برای اتباع ایرانی در نظر گرفته شده و اطلاع‌رسانی شده است، برای اتباع غیر ایرانی نیز درحال انجام است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور خاطرنشان کرد: اتباع غیرایرانی که نیازمند بودند را شناسایی کرده و تلاش کردیم از نظر معیشتی به این گروه نیز کمک‌هایی صورت بگیرد و همچنین بن‌کارت‌های اعتباری و بسته‌های بهداشتی و اقلام مورد نیاز پیشگیری از بیماری کرونا در چندین نوبت به آنها ارائه شده است.

محمودی تصریح کرد: همچنین در خصوص ابتلا به بیماری کرونا در بین اتباع غیرایرانی ما کمترین ابتلا و کمترین تلفات را نسبت به جمعیت داشته‌ایم.

وی همچنین درباره کودکان کار و خیابان گفت: همه کودکان کار و خیابان اتباع غیرایرانی نیستند و کودکان ایرانی هم در بین آنها حضور دارند. ما در استان البرز و تهران طرحی را به صورت پایلوت در دستور کار قرار داده‌ایم و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند، کار دنبال می‌شود.

تصریح کرد: اولین اقدام جمع‌آوری و سامان‌دهی این افراد است، چراکه کودکان زیر 15 سال را نه می‌توانیم طرد کنیم و نه می‌توان این کودکان را در سطح جامعه رها کرد. توسط بهزیستی و شهرداری برنامه‌هایی برای شناسایی این کودکان وجود دارد تا به خانواده‌‌ها برگردانده شوند. خانواده‌ها نیز باید مجاب شوند که از تکرار چنین مواردی خودداری کنند و اگر تکرار شود، خانواده به همراه فرزندش از کشور طرد خواهد شد.

محمودی همچنین در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد از اتباع غیرایرانی که به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند از کشور طرد می‌شوند، گفت: هر سال حدود 800 هزار نفر از اتباع غیرایرانی که به صورت غیرقانونی در کشور هستند دستگیر و طرد می‌شوند و اگر از مرز‌ها مراقبت نشود، ممکن است همین میزان دوباره به کشور بازگردند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها