محمد هاشمی رفسنجانی:

ما مثل غربی‌ها نیستیم که هدف وسیله را برایمان توجیه کند / تخریب رقیب یعنی اخلاق اسلامی وجود ندارد

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: در مکاتب و ایدئولوژی‌هایی مثل مارکسیسم و نیز اندیشه غربی‌ها هدف وسیله را توجیه می کند و این نوع بی‌اخلاقی ها انجام می‌شود.  اما در فرهنگ اسلامی، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. یعنی شما به خاطر رسیدن به هدف نمی‌توانید هر کاری و هر جنایتی را انجام دهید. وقتی رقبا شروع به تخریب می‌کنند خود گواه این است که اخلاق اسلامی در این جمع‌ها وجود ندارد.

ما مثل غربی‌ها نیستیم که هدف وسیله را برایمان توجیه کند / تخریب رقیب یعنی اخلاق اسلامی وجود ندارد
کد خبر: 447074
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۳:۰۷:۰۱

اعتمادآنلاین| بعد از حملات شدید شماری از مجلسی‌های شاخص به دولت، بسیاری این مواضع را به دور از انصاف دانسته‌اند. محمد هاشمی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما و عضو موسس حزب کارگزاران سازندگی به برخی پرسش‌ها در خصوص انتقاداتی که درباره عملکرد دولت مطرح شده، پاسخ داده است.

ناهماهنگی‌هایی در دولت و به طور خاص در رابطه با نحوه مواجهه با کرونا وجود دارد. دلیلش را چه می دانید؟

من در کابینه نیستم اما این نوع مسائل تازگی ندارد. بالاخره در هر جمع و گروهی تفاوت سلیقه وجود دارد. گاهی این تفاوت‌ها و اختلافات رسانه‌ای می شود و گاهی خیر. ما اگر به انگشتان دستمان هم نگاه کنیم می بینیم که پنج انگشت ما هم با هم مساوی نیستند. این مساله در گروه‌های انسانی هم صدق می کند. البته بهتر است این اختلاف سلیقه وجود نداشته باشد.

در مورد وزارت بهداشت هم اختلاف‌هایی بین این وزارتخانه با ستاد کرونا وجود دارد. اما بخشی از ماجرا هم به علت فشارهایی است که مساله کرونا به این وزارتخانه وارد می‌کند. مثلا یک بار ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت آموزش و پرورش تا اول مهر تعطیل شود و آموزش به صورت مجازی باشد. ولی یک‌مرتبه نیمه شهریور اعلام کردند که صبح 15 شهریور باید همه دانش آموزان به مدرسه بیایند. این جور تصمیم‌گیری ها بازخورد خوبی در جامعه ندارد.

سوال دیگر درباره چرایی حملاتی است که به خصوص یکی از نامزدهای انتخاباتی سال‌های 92 و 96 متوجه دولت کرده است. چرا رقبای دولت به جای این که از کارنامه خود دفاع کنند به دولت هجوم می‌آورند؟

اساس جامعه ما و مکتب ما اسلام و اسلام مبتنی بر اخلاق است. حضرت رسول(ع) هم رسالت و بعثت خود را برای تکامل اخلاق جامعه اعلام کردند. روش صحیح همین است و در فرهنگ اسلامی کسی حق ندارد رقیبش را تخریب کند بلکه باید بیاید خودش را عرضه کند و بگوید من چه دارم. اما متاسفانه این عمل انجام نمی شود و چیزی که اتفاق می‌افتد خلاف ارزش‌ها و اخلاق اسلامی است. در حالی که ما مثل مارکسیست‌ها و غربی‌ها نیستیم که بگوییم هدف وسیله را توجیه می کند.

در مکاتب و ایدئولوژی‌هایی مثل مارکسیسم و نیز اندیشه غربی‌ها هدف وسیله را توجیه می کند و این نوع بی‌اخلاقی ها انجام می‌شود. اما در فرهنگ اسلامی، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. یعنی شما به خاطر رسیدن به هدف نمی‌توانید هر کاری و هر جنایتی را انجام دهید. وقتی رقبا شروع به تخریب می‌کنند خود گواه این است که اخلاق اسلامی در این جمع‌ها وجود ندارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها