پوتین:

روسیه فقط نقش یک میانجی را در توافق قره باغ انجام داده است

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد توافق درباره برقراری آتش‌بس در منطقه قره باغ بین دو طرف این مناقشه، یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان صورت گرفت و مسکو فقط نقش میانجی را برعهده داشت که در حال انجام آن است

روسیه فقط نقش یک میانجی را در توافق قره باغ انجام داده است
کد خبر: 447122
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۴:۳۸:۲۶

اعتمادآنلاین| به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد که این کشور در انعقاد توافقنامه مربوط به برقراری آتش‌بس در قره باغ کوهستانی، فقط نقش یک میانجی را ایفا کرده است.

پوتین در برنامه مستند "مسکو. کرملین. پوتین" از شبکه اول تلویزیون روسیه در این باره توضیح داد: «روسیه فقط نقش یک میانجی را انجام داده و بر اساس این سند تعهد اجرای جدایی مسالمت آمیز بین طرفین را به عهده گرفت. کاری که اکنون در حال انجام آن هستیم.»

وی در عین حال تأکید کرد که نویسندگان این توافقات، هر سه طرف هستند، هرچند کار به روی متن بیانیه مشترک توسط رهبران هر سه کشور امضاء کننده آن - روسیه، آذربایجان و ارمنستان انجام گرفت.

در این برنامه از رئیس جمهوری روسیه پرسیده شد که آیا او نویسنده این سند بوده است، گفت: «خیر. من در زمان امضای توافقنامه آن را خواندم. البته، مسلماً من به همراه رئیس جمهور "الهام علی‌اف" و نخست وزیر نیکول پاشینیان روی این بیانیه کار کردیم. راه دیگری وجود نداشت، برای اینکه در اصل این توافق نامه بین دو طرف درگیر بود و روسیه هم نقش میانجی را داشت.»

لازم به یادآوری است، در تاریخ 9 نوامبر (19 آبان ماه) "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان و "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان بیانیه مشترکی را درباره توقف درگیری‌های نظامی در منطقه قره باغ از روز سه‌شنبه، 10 نوامبر (20 آبان ماه) امضاء کردند. این توافق نامه استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره باغ و تبادل زندانیان بین طرفین درگیری را پیش بینی کرده است. پوتین ابراز امیدواری کرد که این توافق نامه شرایطی را برای توسعه روابط باکو و ایروان ایجاد کرده و پایه و اساسی برای حل و فصل دراز مدت مناقشه قره باغ شود.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها