کد خبر: 447137
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۵:۱۴:۵۷
| |

محسن عباسی در یادداشتی نوشت:

سناریوهای پیش روی شاخص

چشم‌انداز پیش روی بورس به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور چه خواهد شد؟ این پرسشی است که این روزها بیشترین فراوانی را در میان پرسش‌های مخاطبان و فعالان اقتصادی دارد.

سناریوهای پیش روی شاخص
کد خبر: 447137
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۵:۱۴:۵۷

اعتمادآنلاین| چشم‌انداز پیش روی بورس به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور چه خواهد شد؟ این پرسشی است که این روزها بیشترین فراوانی را در میان پرسش‌های مخاطبان و فعالان اقتصادی دارد. به فراخور کارشناسان اقتصادی نیز موضوع را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنند.

اما در حالی که این روزها همه نگاه‌ها به تحولات امریکا است و فعالان اقتصادی تحولات برآمده از تغییر دولت در ایالات متحده را بررسی می‌کنند، محتمل‌ترین سناریوی پیش روی شاخص کل می‌تواند این باشد که شاخص با حفظ محدوده حمایتی 1 میلیون و 270 و 1میلیون و 200هزار تومانی می‌تواند یک حرکت رو به بالا در قالب یک ایکس موج یا موج بی‌از یک کارکشن تا محدوده مشخص شده داشته باشد.

در یک چنین شرایطی شاهد بهبود وضعیت بازار هستیم . اتمسفری که آرام آرام، ترس و بی‌اعتمادی در حال از بین رفتن است و احتمالا با حفظ وضعیت فعلی، (در صورت عدم بروز اتفاقات پیش‌بینی نشده!) ورود نقدینگی از بازارهای موازی و همچنین بخش‌های دیگر بازار نظیر صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌های آتی شدت خواهد گرفت. البته مجموعه این تحولات مثبت در صورتی بروز خواهد کرد که تصمیم‌سازان از ارتکاب اعمالی که ممکن است فضای امیدبخش فعلی را خدشه‌دار سازد، خودداری کنند.

در شرایط فعلی، تمرکز بازار بر سهامی است که بیشترین ریزش‌ها را ثبت کردند و طبیعی است که ابتدا این گروه‌ها مورد توجه قرار گیرند. باید توجه کرد که در کنار این عامل بازار با احتیاط کامل در ابتدا سراغ سهم‌هایی رفته است که نقدشونده هم باشند. به عبارت ساده‌تر در مراحل ابتدایی فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند که با ریسک کمتری فعالیت‌های اقتصادی را پیگیری کنند. اما بدون تردید این روند با بیرون آمدن بیشتر فعالان اقتصادی از لاک دفاعی دچار دگرگونی خواهد شد. با ریکاوری قیمت این گروه‌ها، کم کم سهامداران سایر گروه‌ها و نمادهای دیگر هم شاهد بهبود وضعیت معاملات خود و صف خرید سهام خواهند بود. با این تحولات فعالیت‌ها در بازار با پویایی بیشتری همراه خواهد بود.

همان‌طور که عرض کردم شاخص حدود 300 الی 400 هزار واحد در مرحله اول رشد خواهد کرد و به محدوده سرنوشت‌ساز 1 میلیون و550 الی 1میلیون و 600هزار واحد خواهد رسید. چندین اقدام خوب هم توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد که به نظرم به روند بازار کمک کرد که امیدواری به آینده را در این خصوص بیشتر کرد. از جمله الزام به بازارگردانی، بهبود ضریب اعتبارات و از همه مهم‌تر توقف فروش سهام عدالت که یک تصمیم جریان ساز برای بورس است و جلوی نوسانات غیرعادی بازار را هم خواهد گرفت. موضوعی که هرچند هنوز بطور رسمی در خصوص آن اطلاع‌رسانی نشده، اما روند کلی بازار گویای یک چنین تحولاتی است.بازارهای موازی کم‌کم به خواب زمستانی خواهند رفت و رکود بزرگ‌تری را تجربه خواهند کرد. موضوع دیگر خبری است که در خصوص افزایش سقف صندوق‌های با درآمد ثابت منتشر شده و آقای همتی بار دیگر بر رشد صندوق‌های با درآمد ثابت تاکید کرده‌اند و به نوعی از توسعه این صندوق‌ها حمایت کرده‌اند.

از چند جهت این رویداد، خبر بسیار بسیار خوبی برای بورس است: اول؛ ظاهرا در سطح نظارتی، توافقی بین نهاد ناظرِ بازار پول و سرمایه به وجود آمده است که رشد و تعادل هر دو بازار، به صورت همزمان حفظ شود و این دو بازار به جای رقابت، مکمل یکدیگر باشند. نقدینگی بانک‌ها می‌تواند در صندوق‌های تحت مدیریت بانک‌ها اداره شود (صدور واحدها از داخل شعبه هنوز تایید نشده ولی می‌تواند دوباره احیا شود) و نقدینگی، تحت کنترل بانک باشد، از طرفی به راحتی می‌توان نقدینگی را در کمترین زمان جهت بهبود بازدهی وارد صندوق‌های بورسی کرد. دوم؛ این یک آشتی بین بانک و بورس است و بخش قابل توجهی از نقدینگی صندوق‌های با درآمد ثابت را در زمان‌های بهبود بورس به سمت بازار سرازیر خواهد کرد. سوم؛ عملا منافع بانک و بورس با این‌کار به یکدیگر گره می‌خورد و رشد هر دو بازار به دیگری کمک خواهد کرد. افزایش سپرده‌ها به افزایش ورود پول به صندوق‌ها کمک می‌کند و افزایش بازدهی بورس باعث بهبود بازدهی مشتریان بانک‌ها خواهد شد. چهارم؛ حُسن دیگر این موضوع گردش نقدینگی در بورس و بانک است که در صورت ثبات تصمیم‌گیری‌ها و اعمال محدودیت‌های مالیاتی بازارِ خودرو و مسکن، همزمان با رشد بورس، باعث از رونق افتادن این بازارهای موازی خواهد شد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها