برخی منابع از شکسته شدن بن‌بست در مذاکرات دوحه خبر می‌دهند

شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان گزارش داد که بن‌بست پیش آمده در مذاکرات صلح دوحه شکسته‌ شده و هیئت‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق‌ دست یافته‌اند.

 برخی منابع از شکسته شدن بن‌بست در مذاکرات دوحه خبر می‌دهند
کد خبر: 447216
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۰۸:۲۳:۴۱

اعتمادآنلاین| شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان گزارش داد که بن‌بست در مذاکرات صلح دوحه شکسته‌ شده و هیئت‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق‌ دست یافته‌اند.

براساس این گزارش، هیئت‎های مذاکره کننده، توافق کرده‌اند که موافقت‌نامه آمریکا و طالبان، موضع‌گیری‌های سازمان ملل در قبال صلح افغانستان، تعهد هیئت‌های مذاکره کننده و اراده مردم افغانستان را اساس مذاکرات صلح قرار دهند.

این منابع می‌گویند که معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان و سلام رحیمی، مشاور اشرف غنی از سه روز پیش تاکنون در سفری اعلام نشده در کابل به‌سر می‌برند تا حمایت رییس جمهور را از توافق میان هیئت‌ها در دوحه اعلام کنند.

هیئت‌های مذاکره کننده صلح در دوحه تاکنون در این‌باره چیزی نگفته‌اند.

به گفته منابع خبری، این توافق پس از سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به دوحه حاصل شده است.

پامپئو، روز گذشته در سفری به دوحه، با هیئت‌های مذاکره کننده صلح دولت افغانستان و طالبان دیدارهای جداگانه داشت.

وی پس از دیدار با اعضای این هئیت‌ها در توئیترش نوشت که این سفرش به دوحه با هدف جمع‌آوری دیدگاه‌های دوطرف برای رسیدن به یک توافق صورت گرفته‌است.

اعضای هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان هرچند درباره دیدارهای خود با وزیر خارجه آمریکا سخن گفتند، اما درباره توافق بدست آمده اظهارنظری نکرده‌اند.

مذاکرات صلح در دوحه، در تاریخ 22 شهریور ماه سال جاری آغاز شد. طرف‌ها برای دو ماه متوالی تلاش کردند بر روی شیوه مذاکرات صلح توافق کنند، اما به نتیجه‌‌ای نرسیدند. در چند هفته اخیر، مذاکرات به بن‌بست کشیده شد و دیدارها میان هیئت‌ها و تیم‌های تماس متوقف شدند.

اختلاف اصلی از آن‌جا شروع شد که طالبان بر اساس قراردادن توافق‌نامه صلح این گروه با آمریکا - که در ماه اسفند سال گذشته در دوحه امضا شد - پافشاری کردند؛ اما هیئت جمهوری اسلامی افغانستان آن را نپذیرفت.

در پی عدم توافق طرف‌ها و طولانی شدن روند مذاکرات، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافت. دولت افغانستان و حتی مقامات آمریکایی طالبان را به رعایت نکردن تعهدات سپرده شده در توافق‌نامه این گروه با آمریکا متهم کردند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها