کد خبر: 447232
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۰۸:۵۲:۲۴
| |

حیات وحش استان تهران، سرشماری زمستانه می‌شود

محمد کرمی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به آغاز سرشماری زمستانه حیات وحش استان تهران گفت: سرشماری زمستانه در استان تهران معمولا  در فصل پاییز و با آغاز آذر ماه شروع می‌شود و زمان آن در مناطق مختلف به‌دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت متغیر است. این سرشماری معمولا دو ماه طول می‌کشد و طی ماه‌های آذر و دی صورت می‌گیرد.

حیات وحش استان تهران، سرشماری زمستانه می‌شود
کد خبر: 447232
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۰۸:۵۲:۲۴

اعتمادآنلاین| محمد کرمی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با بیان اینکه هدف از انجام سرشماری زمستانه بررسی وضعیت جمعیت‌های حیات وحش است، اظهار کرد: چهار گونه از علفخواران بزرگ جثه استان تهران شامل قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی،آهو و جبیر سرشماری می‌شوند.

وی ادامه داد: هدف از انجام سرشماری زمستانه بررسی وضعیت جمعیت‌ حیات وحش به‌ لحاظ تعداد نر و ماده‌ها و تعیین پویا بودن جمعیت آن‌ها است. در سرشماری زمستانه میزان افزایش یا کاهش جمعیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مناطق مختلف بررسی می‌شود همچنین جمعیت حیات وحش نسبت به فصل بهار که فصل زادآوری است، مقایسه می‌شود و تا حدودی مشخص می‌شود چه تعداد به جمعیت‌ آن‌ها اضافه شده است.

کرمی با اشاره به اینکه معمولا در سرشماری زمستانه با توجه به زاد و ولد گونه‌ها جمعیت حیات وحش نسبت به فصل بهار افزایش پیدا می‌کند، اظهارکرد: یک سری از نوزادان حیات وحش تا فصل زمستان زنده باقی می‌مانند و اگر این فصل را پشت سر بگذارند خودشان طی سال‌های آتی می‌توانند مولدین جوانی باشند که باعث حفظ پویایی جمعیت‌ها می‌شوند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در پاسخ به این پرسش ایسنا که با توجه به کاهش علوفه در فصل زمستان آیا اداره محیط زیست استان تهران تمهیداتی برای تعلیف دستی حیات وحش اندیشیده است، تاکید کرد: تعلیف دستی حیات وحش برخلاف تصور برخی مردم مورد تایید کارشناسان نیست چراکه تنها زمانی جمعیت حیات وحش می‌تواند در شرایط سخت پویا باشد که بتواند در فصل زمستان و در شرایط سخت آب و هوایی و کمبود علوفه خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: با این حال تعلیف دستی در برخی مناطق و در شرایط بسیار سخت معمولا صورت می‌گیرد. تعلیف دستی حیات وحش تنها در شرایط بسیار سخت و در مناطقی مانند شمیرانات انجام می‌شود تا از جابه‌جایی احتمالی حیات وحش و ورود آن‌ها به شهر جلوگیری شود چراکه ورود آن‌ها به محدوده شهر می‌تواند پیامدهای مخربی برای آن‌ها داشته باشد.

کرمی در پایان گفت: اداره حفاظت محیط زیست استان تهران تمهیدات لازم را در نظر گرفته و علوفه مورد نیاز حیات وحش را تهیه کرده است تا درصورت لزوم توسط همکاران ما در برخی مناطق حساس به حیات وحش تخصیص می‌یابد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها