کد خبر: 447301
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۱۱:۱۵:۴۶
| |

شکاف در حزب آبی سفید اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند، نمایندگان و اعضای حزب آبی سفید به رهبری بنی گانتس معتقدند که وی تسلیم نتانیاهو شده است برای همین خواهان استعفای او از ریاست حزب هستند.

شکاف در حزب آبی سفید اسرائیل
کد خبر: 447301
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۱۱:۱۵:۴۶

اعتمادآنلاین| به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل و آوی نیسان کورن، وزیر دستگاه قضایی این رژیم که دو رهبر اصلی حزب آبی سفید و از دوستان بسیار صمیمی بنی گانتس، رئیس این حزب و وزیر جنگ رژیم هستند، اعلام کردند که از گانتس بسیار خشمگین هستند.

آن‌ها گانتس را به خیانت متهم می‌کنند چراکه توافقی را به صورت مخفیانه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امضا کرده است که براساس آن دولت چند هفته دیگر نیز پابرجا می‌ماند.

آن‌ها تأکید کردند، گانتس با نتانیاهو برای تعیین "یهیلی روتنبرگ"، نامزد حزب لیکود به عنوان حسابدار وزارت دارایی در ازای تعیین "هود بیتسر" به عنوان مدیرکل دفتر گانتس که نخست‌وزیر جایگزین است، توافق کرده است.

نیسان کورین و یوعاز هندل، وزیر ارتباطات یکشنبه جلسه هفتگی دولت را تحریم کردند.

به گفته نزدیکان نیسان کورین حدود 20 شغل در بالاترین پست‌های وزارتخانه‌ها که حیاتی محسوب می‌شوند، خالی هستند اما گانتس و نتانیاهو زیاد به این پست‌ها توجهی نمی‌کنند. گانتس شخصیتی نزدیک به خود را در یک پست توهمی گماشته است چراکه هیچ کاری وجود ندارد که رئیس دفتر نخست‌وزیر جایگزین انجام دهد به ویژه اینکه او یک مدیرکل وزارت امنیت دارد که تمام امورش را اداره می‌کند. اما نتانیاهو به پست حسابدار به دلیل تهدیدات دادگاه درباره خالی بودن این پست بسیار با اهمیت توجه کرد.

همچنین آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" اعلام کرد گانتس توافقی با نتانیاهو امضا کرده که بزرگتر از معامله دو پست است. گانتس خود را به نتانیاهو فروخته است و به پست نخست‌وزیر جایگزین افتخار می‌کند و مثل انگشتر در انگشت نتانیاهو می‌چرخد.


وی در توییتی نوشت که گانتس عقل خود را از دست داده است.

لیبرمن از رهبران حزب آبی سفید خواست گانتس را از ریاست حزب برکنار کنند. وی گفت: من از طرف اکثر وزرا و نمایندگان حزب گانتس که از زیادی تسلیم بودن و افتادگی رهبرشان خجالت می‌کشند، این درخواست را دارم. باورنکردنی است که این مرد(گانتس) روزی رئیس ستاد ارتش اسرائیل بوده است.

تعدادی از سیاستمداران از ایجاد شکاف دیگری در حزب آبی سفید هشدار دادند که در اولین انتخابات در آوریل 35 کرسی داشت و در انتخابات اخیر به 33 کرسی رسید اما نتانیاهو در کشاندن او به دولتش و ایجاد دودستگی و تقسیم آن به چهار حزب موفق شد.

وزرای حزب آبی سفید به شدت از گانتس به دلیل عملکردش در تسلیم شدن در برابر نتانیاهو و نه فقط درباره موضوع تعیین پست‌ها انتقاد کردند. آن‌ها او را متهم کردند به اینکه به حزب و رهبرانش پشت کرده است. یکی از آن‌ها تأکید کرد که صبرشان تمام شده و دیگر به گانتس اعتماد ندارند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یکی از اعضای این حزب گفت: در زمانی که اسرائیل نتوانسته بودجه سال 2020 را تصویب کند گانتس مشغول پست مدیر دفترش است. آیا این برخورد حزبی است که به رسیدن به قدرت توجه دارد؟ به مردمی که به آن‌ها وعده‌های زیادی درباره رهایی از حکومت نتانیاهو داده‌ایم، چه خواهیم گفت و اکنون اولین حامی او و کسی شده‌ایم که حکومت را برای او فراهم می‌کند درحالی که به فساد متهم است؟

روزنامه هاآرتص نوشت که طی روزهای اخیر حزب آبی سفید دچار دودستگی و آشفتگی شده است و رکود بر تمام امور دولت حاکم است.

روزنامه یسرائیل هیوم نیز نوشت که برخی رهبران حزب گانتس احساس می‌کنند که مصیبت بزرگی در راه است. یکی از آن‌ها گفت که بعید نمی‌داند گانتس به حزب لیکود تحت رهبری نتانیاهو بپیوندد.

این درحالی است که تظاهرات علیه نتانیاهو بالا گرفته است و روز یکشنبه این اعتراضات به صحرای نقب کشیده شد. شنبه نیز هزاران اسرائیلی علیه نتانیاهو در قدس، شهر قیساریه و تل‌آویو تظاهرات کردند.

معترضان خواهان استعفای او به دلیل پرونده‌های فساد و عملکرد نامناسبش در اداره دولت در سایه بحران اقتصادی و شیوع کرونا هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها