علی باقری، عضو شورای هماهنگی اصلاحات:

تا زمانی که راهبردها مشخص نشود، اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به اسامی‌ نمی‌رسند

عضو شورای هماهنگی اصلاحات گفت: مطرح کردن اسامی بدون اینکه ببینیم در چه بستری و با چه تحلیل و راهبردی می‌خواهیم به انتخابات نگاه کنیم، راهگشا نیست. بنابراین تا زمانی که راهبردها مشخص نشود اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به اسامی نمی‌رسند.

تا زمانی که راهبردها مشخص نشود، اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به اسامی‌ نمی‌رسند
کد خبر: 447355
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۱۳:۲۴:۰۹

اعتمادآنلاین| عضو شورای هماهنگی اصلاحات گفت: اینکه گفته شده بحث کاندیداها در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده، چنین چیزی مطرح نشده و بنده این مسئله را تکذیب می‌کنم.

به دنبال انتشار لیست 19 نفره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی محسن‌ هاشمی، رئیس شورای مرکزی کارگزاران، «سیدمحمود علیزاده طباطبایی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: «قاعدتا این بحث در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده است. مبنی بر اینکه کسانی که آمادگی دارند برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 با آنها مذاکره صورت گیرد تا به یک جمع‌بندی کلی برسند. در حزب کارگزاران در این باره جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته بلکه فقط در کمیته سیاسی و سایر احزاب اصلاح‌طلب، مباحثی صورت گرفته است از این رو این افراد مطرح شده‌اند.»

پس از این سخنان، محسن‌ هاشمی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها عنوان کرد: « ذکر این نام‌ها صرفا عنوان‌ کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آنها به‌ عنوان نامزدهای بالقوه سخن به‌ میان می‌آید اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلا چنین چیزی نیست و چنین منظوری نداشته‌ام.»

در واکنش به این سخنان، «علی باقری»، عضو شورای هماهنگی اصلاحات، گفت: اینکه گفته شده بحث کاندیداها در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده، چنین چیزی مطرح نشده و بنده این مسئله را تکذیب می‌کنم. نه تنها این اسامی اعلام شده از سوی کارگزاران، بلکه هیچ اسمی مطرح نشده است به بیانی دیگر ما حتی به مرحله طرح اسم کاندیدا در شورای هماهنگی اصلاحات نرسیده‌ایم.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام کارگزاران را در انتشار لیست شتاب زده می‌دانید، افزود: بنده در این باره نظری ندارم چراکه به خود حزب کارگزاران مربوط است، منتهی این اسامی به شورای هماهنگی اصلاحات مربوط نیست.

او درباره به اجماع رسیدن احزاب اصلاح‌طلب بر سر یک کاندیدا ادامه داد: در واقع قبل از اینکه کاندیدایی مطرح شود و مهم باشد، ما باید بر سر راهبردهای خود برای انتخابات آینده بحث کنیم و به توافق برسیم؛ اینکه فضای انتخابات آینده را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنیم و بر این مبنا راهبرد مدنظر اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده چیست؟ مهم است. از این رو احزاب، این مسائل را باید در وهله اول، در میان خودشان بررسی کنند بنابراین راهبردها و تحلیل ما از شرایط است که در نهایت کاندیدایی مطرح می‌شود.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: حال، مطرح کردن اسامی بدون اینکه ببینیم در چه بستری و با چه تحلیل و راهبردی می‌خواهیم به انتخابات نگاه کنیم، راهگشا نیست. بنابراین تا زمانی که راهبردها مشخص نشود اصلاح‌طلبان هیچ گاه به اسامی نمی‌رسند. باید ببینیم مجموعه احزاب اصلاح‌طلب در خصوص تحلیلشان نسبت به شرایط و راهبرد مدنظرشان نسبت به انتخابات آینده، چگونه می‌توانند بحث کنند و به توافق برسند. اگر احزاب به راهبرد واحدی برسند یقینا رسیدن به یک کاندیدا به نظر سخت نمی رسد. اگر راهبردها متفاوت شود آن زمان ممکن است که بر مبنای راهبردهای متفاوت، نوع ورود در انتخابات و برگزیدن نامزد هم بین احزاب اصلاح‌طلب متفاوت شود.

علی باقری عنوان کرد: بنابراین رسیدن به این مرحله بسیار زود است که بخواهیم اظهارنظر کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی ایران اسلامی تصریح کرد: این اسامی احتمالا در حزب کارگزاران مورد بررسی قرار گرفته و در شورای هماهنگی اصلاحات بررسی نشده است. به هر حال ممکن است سایر احزاب به صورت مستقل، درخصوص راهبردها و نامزدها، بحث‌هایی در جمع خودشان داشته باشند مسئله عجیب و بعیدی نیست، منتهی اینکه این اسامی قطعی شده باشد و از سوی حزب در شورای هماهنگی مطرح شده باشد، مطلقا بحثی در شورا مطرح نشده است.

او اظهار کرد: فقط حزب کارگزاران نیست که ممکن است اسامی کاندیداها را مورد بررسی قرار داده باشد، سایر احزاب هم ممکن است این اقدامات را انجام دهند اما در این سطح، به این زودی و بدون رسیدن به یک نتیجه قطعی یا تشریک مساعی با احزاب دیگر، صلاح ندانستند اگر موضوعی هم در داخلشان مطرح شود، رسانه ای کنند. به هر حال کارگزاران ترجیح داده بحث‌های داخلی‌اش را رسانه‌ای کند و به خودش مربوط است، منتهی این مسئله ارتباطی با شورای هماهنگی و سایر احزاب ندارد.

گفتنی است، «محسن ‌هاشمی»، رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگویی اشاره کرده بود که اسامی کاندیداهای احتمالی کارگزاران سازندگی عبارتند از آیت‌الله سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری؛ همچنین معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی هستند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها