سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران:

زمان با داروی گیاهی از بین برود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ / اگر مستعان حقیقت داشت، باید شاهد کنترل معنی‌داری کرونا می‌بودیم

حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط‌عمومی و سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: مشکل بزرگ گیاهان دارویی در ایران و کل دنیا در این است که چندان کار علمی بر روی این مسئله انجام نشده است.

زمان با داروی گیاهی از بین برود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ / اگر مستعان حقیقت داشت، باید شاهد کنترل معنی‌داری کرونا می‌بودیم
کد خبر: 447394
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۱۵:۰۸:۳۶

اعتمادآنلاین| حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط‌عمومی و سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران در گفتگویی با اشاره به بحث میزان تاثیر گیاهان دارویی بر درمان کرونا، اظهار داشت: مشکل بزرگ گیاهان دارویی در ایران و کل دنیا در این است که چندان کار علمی بر روی این مسئله انجام نشده است. نکته دیگر اینکه اگر احیانا افرادی، برخی از این گیاهان توصیه شده را مصرف کرده و آسیب ببینند در جایی مستند نخواهد شد. چرا که اگر من به عنوان پزشک، دارویی را برای یک بیمار تجویز کنیم و این فرد آسیب ببیند، امکان شکایت از من را خواهد داشت. در حالی که هیچ‌کس پاسخگوی زمان از دست رفته درمان به جهت استفاده بیمار از یک گیاه دارویی و عدم نتیجه آن نخواهد بود.

او ادامه داد: مصرف این گیاهان دارویی در هیچ مرجعی ثبت و ضبط نمی‌شود که بدانیم آیا تاثیر ثابت شده‌ای داشته یا خیر. در اغلب نقاط دنیا، این نوع استفاده از گیاهان به شکل مکمل انجام می‌شود. در حالی که استفاده از این گیاهان دارویی دارای مرجع علمی و دقیق نبوده و اغلب به صورت سینه به سینه منتقل شده است. حتی فایرز و آکسفورد هم هنوز موفق به اخذ مجوز تولید واکسن کرونا نشده‌اند.

کرمان‌پور ادامه داد: در خصوص تولید واکسن ایرانی، ادعاهایی مطرح شده بود که محل تامل خواهد بود. ما باید در ایران اسلامی بپذیریم که باید به علم احترام بگذاریم. طب مدرن هم نمی‌تواند امروز صبح اعلام کند که مردم از یک واکسن تولید شده استفاده کنند. دنیا به این تفاهم رسیده که درباره هر واکسنی، چندین قدم وجود دارد که باید، یک به یک و یکی پس از دیگری برداشته شود. مراحل تائید منجر به تولید واکسن به این صورت است که در ابتدا باید در محیط آزمایشگاهی به ثبت رسیده و بعد بر روی حیوان در صورت موفقیت به ثبت برسد. در مرحله بعد نیز باید به صورت محدود روی جمعیت انسانی آزمایش شده و در صورت اخذ کد مصوب و عدم آسیب به هیچ یک از افراد، این روند در جمعیت انسانی بزرگتر نیز انجام خواهد شد. نهایتا نیز وقتی این آزمایشات در مجموع موفقیت‌آمیز بود، مجوز لازم را برای تولید اخذ می‌کند.

مدیرکل روابط‌عمومی و سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران اضافه کرد: در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ به مانند آکسفورد و فایزر که عمری بر روی تولید واکسن به صورت تخصصی کار می‌کنند، هنوز موفق به اخذ مجوز برای تولید واکسن کرونا نشده‌اند. تا این لحظه که ما خبر داریم، واکسنی که تا 92 درصد موثر بوده، مربوط به شرکت فایزر بوده که برای دریافت مجوز تولید اقدام کرده‌اند. در ایران نیز همین مراحل در حال طی شدن بوده و اگر همه مجوزها در هر مرحله صادر شود، مراجع صادر کننده مجوز، نسبت به هر اثر این واکسن پاسخگو خواهند بود. اخباری در ماه‌های اخیر درباره دستگاه کرونایاب و امثال آن مطرح شده و اگر این دست مسائل حقیقت داشت، الان باید کنترل معنی‌داری بر شیوع ویروس کرونا بودیم. ولی شاهد افزایش آمار هستیم و صدمات انسانی نیز زیاد شده است.

وی تصریح کرد: البته سیستم تخصصی سلامت، توانمندی بالایی داشته و امیدواریم که فارغ از پروپاگاندای رسانه‌ای، مرثیه یا مدیحه‌سرایی کردن در یک فضای علمی ما هم پا به پای دنیا به فناوری‌هایی برسیم. امری که در صورت تحقق، می‌تواند آثار مثبتی به لحاظ اقتصادی نیز برای کشور داشته باشد. علم، یک خط کشی کاملا شفاف داشته و موضوعات مربوط به آن به هیچ عنوان مشابه با جنگ و جبهه و مرثیه سرایی آهنگران نیست. مسائل علمی، اصلا تشابهی با تیم ملی فوتبال ندارد که با سردادن سرود ملی و امثال آن سعی در روحیه‌بخشی داشته باشیم. روند علمی باید از نقطه یک تا صد، روند خود را طی کند.

دعواهای علمی در سیستم بهداشت و درمان، اصلا نباید رسانه‌ای می‌شد

کرمان‌پور در پایان خاطرنشان کرد: اگر دعوایی هم در سیستم بهداشت و درمان وجود دارد، دعوا بر سر همین مسائل است. منتها اشتباه این است که نباید روی میز می‌آمد و زیر میز قابل حل بود. این مسائل، اصلا موضوع رسانه‌ای نبوده و کاملا داخلی است. آقایان باید دعواهای علمی خوبی در این زمینه کنند تا واکسن و داروهای اصیل را با متدولوژی اصیل برای کنترل بیماری به دست بیاوریم.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها