حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400| سیستم حاکمیتی باید بتواند اعتماد لازم بین خود و رای‌دهنده‌ها را به وجود بیاورد

حسن لاسجردی گفت: سیستم حاکمیتی بتواند اعتماد لازم بین خود و رای‌دهنده‌ها را به وجود بیاورد. اگر فضای سیاسی در جامعه تنگ باشد و مشکلات معیشتی به مسائل دیگر غلبه کند، موضوع هواخواهی و هواداری سیاسی به بی‌تفاوتی سیاسی تبدیل می‌شود.

انتخابات 1400| سیستم حاکمیتی باید بتواند اعتماد لازم بین خود و رای‌دهنده‌ها را به وجود بیاورد
کد خبر: 447416
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در شرایطی به استقبال انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم می‌رویم که شرایط موجود نگرانی هایی زیادی برای اهالی سیاست و افکار عمومی در رابطه با میزان مشارکت در انتخابات به وجود آورده است. آن هم در حالی که بحرانی بودن وضعیت، ضرورت مشارکت بالا در انتخابات را بیش از پیش مهم و اثرگذار کرده است.

حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: در فضای انتخاباتی این مهم است که سیستم حاکمیتی بتواند اعتماد لازم بین خود و رای‌دهنده‌ها را به وجود بیاورد. با توجه به این موضوع مهم، به نظر می‌رسد اگر فضای سیاسی در جامعه تنگ باشد و مشکلات معیشتی به مسائل دیگر غلبه کند، موضوع هواخواهی و هواداری سیاسی به بی‌تفاوتی سیاسی تبدیل می‌شود. این حالت باعث می‌شود موضوع مشارکت که از شاخصه‌های اصلی به شمار می‌رود، مورد خدشه قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: برای اینکه بی‌تفاوتی در بین افکار عمومی کمرنگ و همچنین هواخواهی، مشارکت و مشروعیت محقق شود، راه‌کارهای زیادی پیش روی دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران قرار دارد. مثلا یکی از راه‌ه‌کارهای مهم یافتن و پر کردن خلاءهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. در واقع آنچه که مسلم است، هیچ کسی نمی‌خواهد از رقابت کنار برود و هیچ گروه‌ سیاسی به این علاقه‌مند نیست که در انتخابات بازنده شود. بنابراین همه تلاش خواهند کرد که خودشان را با تکیه بر وعده‌ و وعید‌ها در موقعیت برنده ببیند.

او همچنین تصریح کرد: شواهد ما را به این نتیجه می‌رساند که اگر حاکمیت و گروه‌های سیاسی دست به دست هم بدهند و کسانی را برای حضور در انتخابات معرفی کنند که هم وعده‌هایی واقع‌بینانه بدهند و هم از توانایی و صلاحیت لازم برای پر کردن خلاءهای موجود برخوردار باشند، بخشی از بی‌اعتمادی هزینه‌ساز موجود حل خواهد شد. موضوع دوم هم امیدها و آروزهایی است که توسط گروه‌ها و تشکل‌ها پیگیری و اصطلاحا به عنوان صدای مردم شناخته می‌شوند. به طور قطع در یک واحد سیاسی اگر این موضوع مورد توجه باشد و در دستور کار قرار بگیرد، یکی از نکات مهم برای ترمیم فضای توام یا یاس و ناامیدی خواهد بود.

این چهره در ادامه اظهار داشت: همچنین باید به حالت روانی‌ای که ریشه در وعده و وعیدهای انتخاباتی دارند، اشاره کرد. اگر وعده‌ها طوری باشد که مردم احساس کنند رای‌های‌شان وضعیت را بدتر خواهد کرد، حتما تجدیدنظر می‌کنند؛ این حالت روی مشارکت و فضای سیاسی کشور تاثیری منفی خواهد گذاشت. البته این نکته‌ها برای همه معلوم و ملموس هستند، اما از آنجایی که عملیاتی شدن برنامه‌ها برای اصلاح سخت است و گروه‌ها هر کدام با روشی در پی ترمیم اوضاع هستند، مشکل پابرجا می‌ماند.

وی توضیح داد: همچنین این را باید در نظر داشت که صحنه انتخابات صحنه‌ای نفس‌گیر است و هر کسی راه خودش را می‌رود. اما اینکه نامزدها و گروه‌های سیاسی بخواهند موضوع مهمی چون منافع ملی را نقطه نهایی و ملی در نظر بگیرند و برنامه‌های‌شان را بر همین اساس تعیین کنند،‌ کار را سخت خواهد کرد. به هر حال شاید آن منافع نهایی یا ملی با شعارها و فعالیت‌های سیاسیون همخوانی نداشته باشد. به همین دلیل باید گفت، تا زمانی که خلاءها پر نشود،‌ نمی‌توانیم به بهبودی شرایط امیدی داشته باشیم.

حسن لاسجردی در پایان گفت: آشتی عمومی برای مشارکت بالا ضروری است.

چکیده گفت‌وگو با حسن لاسجردی

-پر کردن خلاءهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد

-تا زمانی که خلاءها پر نشود،‌ نمی‌توانیم به بهبودی شرایط امیدی داشته باشیم

-صحنه انتخابات صحنه‌ای نفس‌گیر است

-آشتی عمومی برای مشارکت بالا ضروری است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها