کد خبر: 447457
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۷:۵۴:۰۰
| |

غزل لطفی در یادداشتی مطرح کرد:

جایی برای کتاب!

مادر و پدر اولین الگوی کودک هستند. کودکی که والدین خود را در حال مطالعه می‌بیند تلاش می‌کند از آنها تقلید کند و کم‌کم به فردی کتاب‌دوست و کتابخوان تبدیل می‌شود. حتی جنینی که هنوز متولد نشده به صدای مادر در زمان مطالعه گوش می‌دهد.

جایی برای کتاب!
کد خبر: 447457
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۷:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| غزل لطفی در یادداشتی نوشت: بعضی‌ها معتقدند که کتاب باید به صورت کاغذی باشد تا حس خوب مطالعه لذت‌بخش‌تر شود اما با گسترش دنیای دیجیتال، یکی از در دسترس‌ترین و حدودا کم‌هزینه‌ترین راه‌ها، خرید کتاب‌های دیجیتال است که اگر بخواهیم با دنیای تکنولوژی همراه شویم ناگزیر به تجربه مطالعه دیجیتال هستیم.

مهم‌ترین بهانه افراد برای عدم مطالعه، نداشتن وقت آزاد و مشغله فراوان است که این بهانه هم با توجه به انتشار کتاب‌های صوتی در حد زیادی از بین رفته و حتی می‌توانیم در طول مسیر یا تایم استراحت به آن گوش دهیم. اما مهم‌ترین عامل عدم مطالعه، نه هزینه خرید کتاب است و نه وقت و زمان، ابتدا باید انگیزه ایجاد شود تا کتابخوانی نیز نهادینه شود.

مادر و پدر اولین الگوی کودک هستند. کودکی که والدین خود را در حال مطالعه می‌بیند تلاش می‌کند از آنها تقلید کند و کم‌کم به فردی کتاب‌دوست و کتابخوان تبدیل می‌شود. حتی جنینی که هنوز متولد نشده به صدای مادر در زمان مطالعه گوش می‌دهد. استادی که مطالعات فراوان دارد و به شاگردان خود منابع مطالعاتی فراوان معرفی می‌کند و انگیزه مطالعه را در دانشجویان خود تقویت می‌کند. جامعه‌ای که اهدای کتاب را مقدم و زیبا می‌داند، به افراد جامعه یاد می‌دهد که بخوانند و بیشتر بدانند. برگزاری جلسات کتابخوانی در ادارات، توضیح و تفسیر کتاب‌هایی که خوانده شده توسط خوانندگان، معرفی کتاب‌های خوانده‌شده به خانواده و دوستان همه و همه جایی را برای خواندن در زندگی ما باز می‌کند. خواندن نیاز به استمرار دارد و باید هدفمند باشد تا انگیزه ما را نیز تقویت کند.

به سلیقه خود در انتخاب کتاب اعتماد کنیم و بعد مطالعه را در ساعاتی مشخص به‌طور مداوم ادامه دهیم تا جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما بشود. آن موقع دیگر دنبال وقت خالی برای مطالعه نمی‌گردیم، زمانی را برای خواندن خالی خواهیم کرد.


جانسون در کتاب «هنر کتاب خواندن» می گوید: «کتب می‌توانند در شمار دوستان ما در آیند. ما می‌توانیم به جست‌وجوی آنها برویم تا ما را به خودمان بشناسانند. اما این توانایی را نیز دارند که در ما تاثیر کنند و درهای زندگی را به روی ما بگشایند یا ببندند. می‌توانند ما را در پناه خود گیرند یا از میان بردارند. از ما پشتیبانی کنند یا منکوب‌مان سازند. کتاب‌ها چون زبانند که بهترین و در عین حال بدترین چیزها است.»


بعد از مطالعه هر مطلبی زمانی را درنظر بگیریم برای فکر کردن به آن تا بتوانیم به تجزیه و تحلیل داده‌های خوانده‌شده بپردازیم و ذهن را نیز برای دریافت داده‌های جدید آماده کنیم.


ما می‌توانیم آهسته و پیوسته فرهنگ خواندن را از خانه تا دوستان، اقوام، همکاران و جامعه گسترش بدهیم.
از همین امروز شروع کنیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها