سردار دهقان‌ با حمایت چه کسانی نامزد 1400 شد؟ + عکس

سردار دهقان‌ در سه دولت اصلاح‌طلب خاتمی، اصولگرای احمدی‌نژاد و اعتدالی حسن روحانی، حضور داشته و به نظر می‌رسد به عنوان کاندیدای نیروهای اصولگرای نزدیک به حاکمیت و حتی تعدادی از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایانی که در ساختار قدرت حضور دارند، مطرح و حمایت شود.

سردار دهقان‌ با حمایت چه کسانی نامزد 1400 شد؟ + عکس
کد خبر: 447555
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۰:۵۸:۴۸

اعتمادآنلاین| شاید بسیاری از کسانی که در پائیز سال 1358 از فاتحان سفارت آمریکا بودند باورشان نمی‌شد که روزی در مسئولیت‌های حساس و کلیدی نظام قرار بگیرند. یکی از همان جوانان، حسین دهقان بود. او امروز کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده، شاید بسیاری ندانند که حسین دهقان جزو جوانان دانشجوی پرشوری بود که در 13 آبان 58 به همراه بسیاری از دانشجویان انقلابی آن روز نام خود را به عنوان یکی از فاتحان سفارت ایالات محتده ثبت کرده است. دهقان در سه دولت اصلاح‌طلب خاتمی، اصولگرای احمدی‌نژاد و اعتدالی حسن روحانی، حضور داشته به نظر می رسد، به عنوان کاندیدای نیروهای اصول گرای نزدیک به حاکمیت و حتی تعدادی از اصلاح طلبان و اعتدال گرایانی که در ساختار قدرت حضور دارند مطرح و حمایت شود...

شاید بسیاری ندانند که حسین دهقان جزو جوانان دانشجوی پرشوری بود که در 13 آبان 58 به همراه بسیاری از دانشجویان انقلابی آن روز نام خود را به عنوان یکی از فاتحان سفارت ایالات محتده ثبت کرده است.

تصویر زیر حضور او را در سفارتخانه سابق ایالات متحده در زمان تسخیر از سوی دانشجویان پیرو خط امام نشان می‌دهد.

سردار دهقان

دهقان ‌زاده اصفهان است کمتر در عرصه سیاست مطرح و شناخته شده است؛ دهقان در سه دولت اصلاح‌طلب خاتمی، اصولگرای احمدی‌نژاد و اعتدالی حسن روحانی، حضور داشته به نظر می رسد، به عنوان کاندیدای نیروهای اصولگرای نزدیک به حاکمیت و حتی تعدادی از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایانی که در ساختار قدرت حضور دارند حمایت می شود. هرچند اصلاح‌طلبان خارج از چارچوب قدرت و اصولگرایان جوان و نیروهای پایداری او را کاندیدای خود نمی دانند.

سردار دهقان کارش را با سپاه پاسداران آغاز کرد و از همان جوانی در دهه پر تلاطم 60 فرمانده سپاه تهران بود.

او در دولت سیدمحمد خاتمی، قائم‌مقام وزیر دفاع، در دولت اول احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشت و در نهایت در دولت اول روحانی نیز به‌عنوان وزیر دفاع انتخاب شد اما در دولت دوم او حضور نداشت و به ‌عنوان مشاور مقام معظم رهبری، انتخاب شد.

سردار دهقان که از جمله فرماندهان باسابقه سپاه پاسداران است دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی متالوژی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه تهران است و فعالیت نظامی خود را از سال 1358 با عضویت در سپاه پاسداران آغاز کرد و از 1365 تا 1369 جانشینی فرمانده نیروی هوایی سپاه و از 1369 تا 1370 نیز فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را در کارنامه‌اش دارد؛ او در فاصله سالهای 1371 تا 1375 جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود.

این کاندیدا به رغم سوابق طولانی در حوزه نظامی، به باور بسیاری، آنچنان سوابق برجسته‌ای در عرصه سیاست ندارد و در عین حال برای مردم هم شناخته شده نیست اما اعلام رسمی او، به عنوان اولین کاندیدا مورد استقبال بسیاری از اصولگرایان و برخی دولتی‎‌ها واقع شده. حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، از جمله دولتی‌هایی است که از ورود سردار دهقان استقبال کرده است؛ آشنا در گفت و گویی با اندیشه پویا گفته است: «حسین دهقان، هم مدیری بسیار توانمند و هم اقتداری کاریزماتیک دارد و از توان تعامل با رهبری و قوای دیگر و نیروهای مسلح هم برخوردار است و معطوف به حل مسئله کار می‌کند».

البته آشنا هم به شناخته نشده بودن سردار دهقان برای مردم اشاره کرده و گفته است: «مشکل ایشان هم ارتباط با مردم است، اما در قالب رئیس بنیاد شهید نشان دادند که می‌توانند تلاش‌های موفقی داشته باشند... مردم هنوز آقای دهقان را ندیده‌اند. ممکن است آقای دهقان را که در انتخابات می‌بینند، بپسندند. همان‌طور که آقای روحانی را ندیده بودند، اما وقتی او را در انتخابات دیدند، پسندیدند.»

استقبال از کاندیدای نظامی همچون سردار دهقان به ویژه اصولگرایان در حالی است که برخی همچون سردار «احمد خورشیدی آزاد» که خود از سرداران سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، با بیان اینکه احتمال روی کار آمدن یک کاندیدای نظامی را برای انتخابات 1400 کم می داند، گفته است: «در مجموع پذیرش اجتماعی نسبت به افرادی که سابقه نظامی‌گری دارند، سختگیرانه است هر چند این دیدگاه ترمیم شده اما همچنان سخت است. حال ممکن است شرایط به گونه‌ای شود که به عنوان مثال یک نیروی نظامی بتواند، برنامه قابل قبول ارائه دهد و مردم را قانع کند و شاید این اتفاق رخ دهد اما احتمال آن را کم می‌دانم.»

به هر روی به نظر می‌رسد به رغم اینکه بسیاری از اصولگرایان، تمایل به روی کارآمدن چهره‌ای نظامی به عنوان رئیس‌جمهور را دور از ذهن نمی‌دانند و روی خوشی هم به آن نشان داده‌اند، در گذشته آنچنان که باید از کاندیداهای نظامی همچون محسن رضایی و محمدباقر قالیباف که رییس کنونی مجلس است، حمایت نکردند اما به باور بسیاری، اینکه اصولگرایان به قالیباف که یک نظامی کت و شلواری، به عنوان رئیس مجلس رأی داده‌اند بدشان نمی‌آید این بار از یک فرد نظامی در قامت رئیس‌جمهوری، حمایت کنند.

در سوی دیگر برخی بر این باورند که سردار دهقان به واسطه سوابق مدیریتی‌اش، چهره‌ نظامیِ میانه‌رو و اعتدالی محسوب می‌شود که ممکن است، از سوی اصولگرایان جوان و جبهه پایداری مورد حمایت قرار نگیرد.

منبع: دیده بان ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها