کد خبر: 447613
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۳:۳۱:۳۴
| |

رقیه ندایی در یادداشتی نوشت

وضعیت نامشخص بورس

یکی از سوالاتی که این روزها مطرح می‌شود وضعیت بورس است که این بازار چه وضعیتی به خود می‌گیرد؟

وضعیت نامشخص بورس
کد خبر: 447613
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۳:۳۱:۳۴

اعتمادآنلاین| یکی از سوالاتی که این روزها مطرح می‌شود وضعیت بورس است که این بازار چه وضعیتی به خود می‌گیرد؟ اگر به‌طور کلی به بازار نگاه کنیم متوجه می‌شویم بورس در مقایسه با سه الی چهارماهه نخست بود نزول نداشته بلکه یک اصلاح عمیق را باتوجه به عملکرد مسوولان و دولتی‌ها در پی داشته است. تصمیمات دولتی‌ها، نفود بی‌اعتمادی و همچنین رفتار هیجانی سهامداران و امثال این موارد باعث شد که بازار در یک اصلاح عمیق فرو رود اما؛ طی ده روز اخیر دیدم که بازار سرمایه روند تعادلی رو به رو بالایی را تجربه کرد و این دو هفته تعطیلی را زمانی برای جان گرفتن بازار دانست. به‌طور تقریبی طی هفته‌های اخیر 70 الی 80 درصد معاملات در نمادهای اصلی بازار توسط حقیقی‌ها صورت می‌گیرد البته در این روزها و باتوجه به شروع تعطیلات کرونایی معاملات در سطح کلان و خرد به صورت تعادلی صورت گرفت و بسیاری از اقدامات فراگیر حاکمیتی از جمله الزام بانک‌ها به حضور در بازار بورس، الزام به بازارگردانی توسط ناشرین و تزریق منابع صندوق توسعه ملی همگی از حیث حجم عظیم و وسیع‌اند.

این تعطیلی دوهفته‌ای باعث می‌شود که بسیاری از بازارهای موازی کم فعالیت یا بدون فعالیت شوند و در نتیجه مقدار انبوعی از نقدینگی در بازار پدیدار شود این نقدینگی‌ها می‌تواند به بورس تزریق شود چراکه یک بسیار سود ساز و پر رونق محسوب می‌شود. در این میان بازگشایی سهم پردلهره شستا یکی از نشانه‌های امیدبخش روزهای اخیر بازار بود. هراس از تاثیر کشنده سقوط شستا بر بازار، بازگشایی‌اش را مدت‌ها به تاخیر انداخت. ولی با وجود پیش‌بینی‌های ترسناکی که از این سهم می‌شد بازگشایی آن با روال تقریبا نرمال همراه بود و منجر به تلاطم جدی در بازار نشد.

این نشانه بسیار خوبی است که در بورس ایران تحلیل و عقلانیت در مقابل احساس و هیجان در حال قدرتمند شدن است اما؛ این روزها این نماد کمی وضعیت عجیبی به خود گرفته است و برخی از روزها به صورت نوسانی نزولی می‌شود. همچنین تاکید رییس کل بانک مرکزی در شورای عالی بورس مبنی بر حمایت همه‌جانبه بازار پول از بازار سرمایه خبر امیدبخش دیگری بود که امید به تعادل رسیدن بازار بورس را تقویت می‌کند. گذشته از گشایش‌های وسیع برای تقویت بازارهای مالی توسط بانک‌ها و اشخاص مربوط به آنها جلوگیری قاطعانه از پیشنهاد و اعمال نرخ سود بالا می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقاط اتکا برای ایجاد بستر مساعد بازارهای مالی باشد. نکته آخر: در دو هفته آتی با نیمه تعطیل شدن بسیاری از بازارها؛ بازار بورس مجال مناسبی دارد تا با استفاده از امید در حال رشد معامله‌گران خرد و حمایتهای نهادی و حاکمیتی به سمت اصلاح و تعادل برود. اگر روند تصمیم‌گیری‌های درست و تصمیم‌نگیری‌های نادرست از سوی نهادهای مسوول در حکمرانی اقتصادی در چند هفته اخیر تداوم یابد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها