کد خبر: 447700
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۸:۵۸:۰۰
| |

چرا ترامپ توان حمله به ایران را ندارد؟ / B-52 ها نمایشی است

یک تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: با توجه به اینکه ترامپ ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد بعید نیست که بخواهد برای بازگشت به انتخابات سال 2024 سناریو کارشکنی در مقابل بایدن را پیش ببرد. اما این سناریو که آمریکا بخواهد یک حمله نظامی گسترده و رسمی و علنی به تأسیسات هسته ای ایران داشته باشد دور از ذهن است.

چرا ترامپ توان حمله به ایران را ندارد؟ / B-52 ها نمایشی است
کد خبر: 447700
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۸:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| رحمان قهرمان پور طی مصاحبه‌ای گفت:

*اینکه بخواهند جنگی را راه بیندازند خیلی کم است. به این دلیل که الآن عملا در آمریکا دو رئیس جمهور داریم؛ یعنی یک رئیس جمهور منتخب که جو بایدن است و رئیس جمهوری که دارد می رود که ترامپ است. معمولا در این دوره گذار رئیس جمهوری که مستقر هست و بازنده شده مشروعیت لازم را برای شروع جنگ ندارد. بنابر این در چنین شرایطی آغاز یک جنگ برای دولت ترامپ کار بسیار دشواری است.

*از سوی دیگر بحث بر سر این است که شاید محور عربی و اسرائیلی هم ساکت ننشینند. یک سناریو این هست که مثل جریانی که در سال 2006 اتفاق افتاد و اسرائیل زیرساخت های حزب الله را زد، ممکن است به جای جنگ ضربه زدن به زیرساخت های ایران را در دستور کار قرار بدهند که هم هزینه آن نسبت به جنگ کمتر است و هم اینکه در این فاصله 60 روزه امکان عملیاتی کردن آن در قیاس با جنگ بیشتر است.

*اگر در انتخابات بخواهید جنگی را شروع کنید و از طریق آن برنده انتخابات شوید، لازمه اش این است که آن جنگ را تمام کنید. در شرایطی که با بحران کرونا مواجه هستید اگر یک جنگ هم به آن اضافه کنید، ناامیدی و ترس مردم بیشتر و در نتیجه وضع آن نامزد انتخابات بدتر می شود. الآن هم همین است. ترامپ برای چه لازم دارد که جنگی علیه ایران راه بیاندازد؟!

*ممکن است به صورت غیر رسمی و با موافقت آمریکا به زیرساخت های هسته ای ما حمله ای بشود. ولی اینکه بگوییم ترامپ در 60 روز آینده برای اینکه کار بایدن را سخت کند به صورت علنی و آشکار و صریح و رسمی بگوید ما به تأسیسات هسته ای ایران حمله می کنیم، چنین چیزی دور از ذهن است. برای اینکه شاید از 15 سال پیش این سناریوها و ابعاد داستان بحث می شود و هزینه های آن و واکنش ایران بررسی شده و نتیجه گیری آمریکایی ها این بوده که این کار به صلاح آمریکا و منافع آمریکا در منطقه نیست.

*لذا این سناریو که آمریکا بخواهد یک حمله نظامی گسترده و رسمی و علنی به تأسیسات هسته ای ایران داشته باشد دور از ذهن است. اما این به معنای نفی برخی اقدامات پنهانی و خرابکاری پنهانی نیست. اینکه ترامپ بخواهد به صورت علنی وارد این درگیری شود مستلزم همکاری سنا، کنگره و رئیس جمهور منتخب است. شرایطش نسبت به شش ماه قبل خیلی دشوارتر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها