کد خبر: 447880
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ۱۳:۵۸:۰۰
| |

احمد کریمی، دبیر کانون کامیونداران یخچال‌دار، در یادداشتی مطرح کرد:

یک جفت لاستیک کامیون هم قیمت دو سکه طلا!

قیمت کامیون در 2 سه سال اخیر جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و لذا این صنف از نوسازی ناوگان خود جا ماندند. نکته اینجاست که بیشتر از 70 درصد ناوگان جاده‌ای ایران فرسوده است و انحصاری که خودروسازان داخلی ایجاد کرده‌اند موجب شده است که قیمت تمام شده کامیون‌های خارجی در ایران بسیار بالا باشد. آن هم به دلیل تعرفه سنگینی که برای واردات کامیون قائل شده‌اند.

یک جفت لاستیک کامیون هم قیمت دو سکه طلا!
کد خبر: 447880
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ۱۳:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران یخچال دار در یادداشتی نوشت: بیشتر از 90 درصد حمل و نقل زمینی ایران از طریق جاده ها انجام می شود اما کامیونداران و فعالان صنف حمل و نقل زمینی کالا با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند که امکان ادامه کار را برای بسیاری از آنها دشوار کرده است.

قیمت کامیون در دو- سه سال اخیر جهش قابل ملاحظه ای داشته است و لذا این صنف از نوسازی ناوگان خود جا ماندند. نکته اینجاست که بیشتر از 70 درصد ناوگان جاده ای ایران فرسوده است و انحصاری که خودروسازان داخلی ایجاد کرده اند موجب شده است که قیمت تمام شده کامیون های خارجی در ایران بسیار بالا باشد. آن هم به دلیل تعرفه سنگینی که برای واردات کامیون قائل شده اند.


صرف نظر از رشد سرسام آور قیمت کامیون و جا ماندن فعالان این صنف از نوسازی ناوگان خود، در حال حاضر هزینه تعمیر و نگهداری خودرو بسیار افزایش یافته است. از هزینه سنگین تعمیر عبور می کنیم اما هزینه نگهداری کامیون که جزء ساده ترین اصول برای هر صاحب خودرویی است، این روزها بسیار گران تمام می شود. به عنوان مثال عمده مصرف روغن موتور، محصولات داخلی چهار شرکت بورسی است که نرخ آنها به صورت رسمی 53 درصد اضافه شد. با این حال در بازار به اندازه کافی روغن موتور وجود ندارد و گذشته از آن واحدهای صنفی، با هر نرخی که بخواهند، به فروش می رسانند. هر بار تعویض روغن همراه با تعویض آن برای یک کامیون کشنده به طور متوسط 40 لیتر روغن موتور مصرف می شود که روغن موتور ایرانی به قیمت یک میلیون و 100 هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، 1.5 میلیون تومان برای کامیون دار هزینه در بر دارد.

اگر به طور متوسط هر کامیون در هر 10 هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن داشته باشد، این میزان پیمایش معمولا در یک ماه برای رانندگان اتفاق می افتد در نتیجه تنها در یک سال تا 18 میلیون تومان هزینه برای تعویض روغن به کامیون داران تحمیل شده است.

هزینه سنگین دیگری که این روزها به کامیون داران تحمیل شده است، هزینه تعویض لاستیک است که در حال حاضر حداقل یک جفت لاستیک برای یک کامیون دار حدود 12 میلیون تومان است و قیمت آن تا 30 میلیون تومان نیز می رسد که این دسته از لاستیک ها، لاستیک های مرغوب تر با ایمنی بالاتر هستند و برای کامیون های نفتکش یا اتوبوس های مسافری مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در حال حاضر قیمت یک جفت لاستیک میشلن فرانسوی در بازار به 28 تا 30 میلیون تومان رسیده است.

علت این اتفاق هم دخالت نابجای دولت در بحث تولید است. در شرایط فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار دارد که از افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، جلوگیری کند و این مساله موجب شده که تولیدکنندگان صرفه خود را در تولید لاستیک سنگین نبینند و در نتیجه کمبود لاستیک خودروهای سنگین در بازار موجب شود که قیمت ها به طور بی رویه ای افزایش یابد و قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، عملا 2.5 برابر قیمت آن در سال گذشته شده که به مشکل کامیونداران دامن زده است.

البته شایان ذکر است که تولید داخل حدود 40 درصد نیاز کامیون داران را تامین می کرد این در حالی است که در بخش واردات لاستیک نیز با مشکل مواجه شده ایم. از ابتدای امسال تخصیص ارز 4200 هزار تومانی به واردات لاستیک خودروی سنگین متوقف شده است و نرخ ارز این دسته از لاستیک ها با ارز نیمایی محاسبه می شود. بنابراین اگر قرار به تعویض لاستیک در شرایط عادی باشد، با توجه به اینکه متوسط پیمایش کامیون ها در کشور، سالانه حدود 100 هزار کیلومتر است. کامیونداران مجبور هستند در یک سال پنج جفت لاستیک تعویض کنند. اگر متوسط قیمت هر جفت لاستیک سنگین 15 میلیون تومان باشد، در یک سال کامیون دار تنها 90 میلیون تومان صرفا بابت تعویض لاستیک باید هزینه کند. این اتفاق موجب شوه است که بسیاری از کامیونداران از نوسازی لاستیک ها خودداری می کنند ثانیا با تعویض لاستیک های جلو و انتقال لاستیک های کهنه به محور عقب کامیون، از افزایش هزینه های نگهداری خودروی سنگین جلوگیری می کنند.

در مجموع افزایش کمرشکن هزینه های کامیونداران باعث شده است که آنها زیر بار فشار مضاعفی قرار بگیرند و دیگر ادامه این شغل برای بسیاری از آنها توجیه اقتصادی نداشته باشد.

منبع: هفته نامه لجستیک و اقتصاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها