«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آمریکا بازگشته است / تیم امنیت ملی دولت جو بایدن معرفی شد

جو بایدن در مراسم معرفی تیم امنیت ملی خود گفت: «چیدمان این تیم نشان‌دهنده این واقعیت است که آمریکا بازگشته است، که آمریکا آماده هدایت جهان است و نه عقب‌نشینی از آن. آماده است که یک بار دیگر در بالای میز بنشیند. آماده مقابله با دشمنان‌مان است نه دست رد زدن به سینه متحدان‌مان. آماده ایستادن برای ارزش‌هایمان است.»

آمریکا بازگشته است / تیم امنیت ملی دولت جو بایدن معرفی شد
کد خبر: 447900
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز سه‌شنبه تیم امنیت ملی خود را برای چهار سال آینده معرفی کرد. تیمی متشکل از اعضای سابق سیاست خارجی دولت اوباما همچون جان کری و آنتونی بلینکن. اما تیم امنیت ملی بایدن در عین هماهنگی و همفکر بودن دچار چالشی بزرگ است: ایجاد توازن بین سیاست‌های قبلی در دولت اوباما و سیاست‌های تازه در برخورد با چالش‌های بی‌سابقه‌ای که پیش روی آمریکای پس از ترامپ قرار دارد.

b

آمریکا بازگشته است

بایدن این کابینه را کابینه‌ای شبیه به آمریکا خواند و گفت اولین اقدام این تیم ترمیم آشفتگی‌های دوران ترامپ و بازسازی نظم قدیمی واشینگتن در حوزه امنیت و روابط بین‌المللی است.

او در سخنرانی خود گفت: «چیدمان این تیم نشان‌دهنده این واقعیت است که آمریکا بازگشته است، که آمریکا آماده هدایت جهان است و نه عقب‌نشینی از آن. آماده است که یک بار دیگر در بالای میز بنشیند. آماده مقابله با دشمنان‌مان است نه دست رد زدن به سینه متحدان‌مان. آماده ایستادن برای ارزش‌هایمان است.»

b

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، جیک سالیوان مشاور ویژه رئیس‌جمهوری در امور امنیت ملی، الخاندرو مایورکاس وزیر امنیت ملی، آوریل هینز مدیر اطلاعات ملی و لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گزینه‌هایی بودند که سه‌شنبه معرفی شدند.

هرچند انتخاب این افراد در راستای نفی انزواطلبی ناسیونالیستی ترامپ است، اما آنها باید بین رویکرد دوران اوباما و تفکر تازه‌ای که رئیس‌جمهور منتخب می‌گوید توازن برقرار کنند.

آنتونی بلینکن نامزد او برای پست وزارت امور خارجه در اظهارات خود گفت: «آمریکایی‌‌ها به اعتماد به نفس و فروتنی برای اتکا به متحدان‌شان نیاز دارند.»

b

گزینه بایدن برای اجرای سیاست آمریکا در قبال مهاجران یک کوبایی-آمریکایی است که والدینش از کوبای فیدل کاسترو به آمریکا پناهنده شده‌اند. مایورکاس در مورد والدین خود، مهاجران یهودی‌ای که در سال 1960 از کوبا فرار کرده و او را در کودکی به ایالات متحده آوردند، صحبت کرد. او ماموریت وزارت امنیت داخلی را طوری توصیف کرد که به معنای اعلام پایان دوران دیوار ساختن و ممنوعیت مهاجرتی ترامپ بود: «وزارت امنیت داخلی ماموریتی شرافتمندانه بر عهده دارد: کمک به حفظ امنیت و پیشرفت تاریخ غرورآفرین ما به عنوان کشوری پذیرا.»

Mr. Mayorkas

الخاندرو مایورکاس در صورت کسب رأی اعتماد از سنا نخستین لاتین‌تبار و مهاجری خواهد بود که به عنوان وزیر امنیت داخلی آمریکا برگزیده می‌شود. جو بایدن همچنین جان کری وزیر خارجه دولت اوباما را به سمت جدیدی در شورای امنیت ملی منصوب کرد تا تغییرات اقلیمی را در دستور کار اتاق بحران قرار دهد.

جان کری در سخنان روز سه‌شنبه خود گفت: «در جنگ علیه تغییرات اقلیمی شکست و ناکامی یک گزینه نیست.»

k

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم طی سخنرانی در مراسم روز سه‌شنبه کابینه پیشنهادی جو بایدن را تجسم شایسته‌سالاری در ارائه خدمات عمومی خواند.

h

هریس توضیح داد: «ما باید متحدان آمریکا را دوباره گرد هم آوریم، امنیت ملی و نهادهای سیاست خارجی را که ضامن امنیت ما هستند بازسازی و تقویت کنیم و در جهت پیشبرد منافع ملی‌مان حرکت کنیم و با تهدید واقعی تغییرات اقلیمی که زندگی همه ما را به مخاطره افکنده رویارو شویم و با آن مقابله کنیم.»

بزرگ‌ترین چالش دولت بایدن

بسیاری از اعضای تیم بایدن سال‌ها با هم کار کرده و به عنوان معاونان در کاخ سفید، وزارت امور خارجه و CIA چرخ‌دنده‌های دولت را چرخانده‌اند.

چند نفر از آنها دوست صمیمی هستند و بیشترشان Liberal Interventionism محسوب می‌شوند که معتقد بودند ترامپ آمریکا را از نقش سنتی خود در قامت رهبر متحدان اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام دور کرده است.

همه اینها به مراسم معرفی روز سه‌شنبه در مقر جو بایدن در ویلمینگتون حال و هوای ترمیم یا گرد هم آوردن یک کلاس قدیمی بخشید، با این حال جو بایدن در اظهاراتش اذعان کرد خطراتی که در مقابل تیمش قرار دارد بسیار متفاوت با خطراتی است که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما در میان بود.

او گفت: «در حالی که این تیم از تجربه و موفقیت‌های بی‌نظیری برخوردار است، آنها همچنین منعکس‌کننده این نظریه هستند که ما نمی‌توانیم با تفکر قدیمی و عادات بدون تغییر از پس این چالش‌ها برآییم.»

بایدن در مورد نیاز به تفکر تازه صحبت کرد. اما هم دستیاران او و هم متخصصان اذعان دارند دستیابی به این توازن بزرگ‌ترین چالش دولت او خواهد بود.

توماس رایت محقق سیاست خارجی موسسه بروکینگز اخیراً در آتلانتیک نوشت: «ریاست‌جمهوری بایدن ممکن است آخرین و بهترین فرصت برای اثبات این نظریه باشد که انترناسیونالیسم لیبرال استراتژی‌ای برتر از ناسیونالیسم پوپولیستی است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها