تکمیل و راه اندازی راه آهن هرات- خواف دستاوردی بزرگ برای دو کشور است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تکمیل و راه اندازی راه آهن هرات- خواف را دستاوردی بزرگ و مهم برای دو کشور دانست و توسعه آن را مهم خواند.

تکمیل و راه اندازی راه آهن هرات- خواف دستاوردی بزرگ برای دو کشور است
کد خبر: 448002
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۰۹:۳۸:۵۳

اعتمادآنلاین| سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تکمیل و راه اندازی راه آهن هرات- خواف را دستاوردی بزرگ و مهم برای دو کشور دانست و توسعه آن را مهم خواند.

سعید خطیب‌زاده روز پنجشنبه گفت که این مسیر ریلی، دو کشور را از طریق راه آهن به یکدیگر وصل می‌کند و یکی از دستاوردهای بزرگ برای روابط دو جانبه خواهد بود.

خطیب زاده افزود: این راه آهن افغانستان را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند و بسیاری از مراودات ما در انتقال کالا برای بازرگانان را راحت‌تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرزهای افغانستان و ایران کامیون‌های زیادی منتظر ورود می‌مانند و یا بعضا برای رفت و آمد دچار مشکل می‌شوند، افزود: این راه آهن تحولی در مرزهای ما بوجود خواهد آورد و می‌تواند زمینه‌های یک توسعه پایدار را در منطقه فراهم کند.

وی با بیان اینکه تاریخ رسمی افتتاح آن بزودی نهایی و اعلام می‌شود، گفت زمان راه اندازی احتمالا در یکی از روزهای آذرماه خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در راستای توسعه روابط دوجانبه و همچنین فراهم کردن زمینه‌های گسترش آن بویژه حوزه‌های فرهنگی رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی و ارتقاء روابط دو کشور به کابل سفر کرده است تا در گفت و گو با مقامات افغانستان این مسایل را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

پروژه راه آهن هرات- خواف بر اساس تفاهمنامه بین ایران و افغانستان جزو کمک ‌های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران به افغانستان است که توسط طرف ایرانی ساخته می‌شود.

در همین حال وزیر راه و شهرسازی ایران نیز از افتتاح پروژه راه آهن خواف- هرات تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: با حضور مقامات بلند پایه دو کشور راه‌آهن ایران و افغانستان تا چند هفته دیگر به یکدیگر متصل می‌شود.

محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران پیرامون زمان و مزایای افتتاح پروژه ریلی خواف- هرات افزود: کشورهای محصور در خشکی به ویژه افغانستان همیشه در حال تلاش برای دسترسی به آب های آزاد هستند و این مسیر به ترانزیت افغانستان از مسیر ایران کمک می‌کند و می تواند برای ترانزیت ایران نیز عملکرد افزایشی داشته باشد.

میرویس غفوری مسئول زیربناهای راه آهن افغانستان هم به خبرنگار ایرنا گفته بود که این مسیر در حال تکمیل است و برخی کارهای فنی مانده نیز در حال اتمام می باشد.

به گزارش ایرنا، ساخت این راه آهن در چهار قطعه و در مجموع طول 193 کیلومتر از سال 1386 آغاز شده است.

این مسیر ریلی شهر هرات واقع در غرب افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل کرده و با تکمیل و بهره‌برداری آن پیش‌بینی می‌شود سالانه دو میلیون تن کالا و 200 هزار مسافر توسط آن جابجا شود.

امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی پیشتر اعلام کرده بود که دو قطعه از مسیر خط آهن خواف - هرات به طول 77 کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که از مدت ها پیش آماده بهره‌برداری شده است.

دو قطعه دیگر از مجموع طرح راه‌آهن خواف - هرات به طول 116 کیلومتر در خاک کشور افغانستان قرار دارد.

خط ریلی خواف - هرات علاوه بر آنکه از نظر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیاری دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرق آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها