کد خبر: 448007
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۰۹:۵۴:۳۲
| |

سنای فرانسه از دولت خواست جمهوری ناگورنو قره باغ را به رسمیت بشناسد

سنای فرانسه با تصویب قطعنامه ای از دولت خواست جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت بشناسد. این قطعنامه حمایت ارمنستان و محکومیت جمهوری آذربایجان را به همراه داشت.

سنای فرانسه از دولت خواست جمهوری ناگورنو قره باغ را به رسمیت بشناسد
کد خبر: 448007
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۰۹:۵۴:۳۲

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری تاس، در این قطنامه که 305 سناتور از 306 سناتور حاضر به آن رای مثبت دادند، از دولت فرانسه خواسته شده جمهوری ناگورنو قره باغ به رسمیت شناخته و از این اقدام به عنوان ابزاری در مذاکرات صلح پایدار در این منطقه استفاده کند.

در عوض ژان باتیست لموآن، معاون وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا و آفریقا گفته است که به رسمیت شناختن یک جانبه قره باغ برای هیچ کس مناسب نیست و در جهت تقویت تلاش های میانجی گرایانه نیست.

وی از فرانسه رئیس گروه مینسک خواسته است از اجرای توافق آتش بس در این منطقه حمایت کند.

به گفته کارشناسان این قطعنامه در حد توصیه بوده و قدرت اجرایی ندارد.

براساس این قطعنامه سنا خروج فوری نیروهای جمهوری آذربایجان از مناطق تصرف شده و مورد مناقشه را خواستار شده و تحقیقات بین المللی درباره جنایت جنگی در این منطقه به دلیل استفاده از تسلیحات ممنوعه را درخواست کرده است. به علاوه سناتورها توصیه کرده اند که دولت درباره نقش دولت ترکیه تحقیقات کرده و جدی ترین اقدامات را با شرکای اروپایی خود در این زمینه انجام دهد.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در واکنش به این قطعنامه در فیسبوک خود نوشت : تصمیمی که توسط سنای فرانسه اتخاذ شده تاریخی است. به رسمیت شناختن جهانی "آرتساخ" (قره باغ) بخشی از دستور کار بین المللی است.


اما حکمت حاجیف، مشاور رئیس جمهوری آذربایجان قطعنامه سنای فرانسه را محکوم کرد و آن را "یک تکه کاغذ" و "یک حرکت شرم آور" عنوان کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها