نگاهی به بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت

با کاهش نرخ دلار به کانال 24 هزار تومان و ثبت قیمت 24 هزار و 970 تومان در صرافی‌ها و همچنین اعلام اونس جهانی طلا به قیمت یک‌هزار و 810 دلار، نرخ سکه 400 هزار تومان کاهش یافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (چهارشنبه، 5 آذرماه) با کاهش 400 هزار تومانی نسبت به روز گذشته 11 میلیون تومان معامله شد.

نگاهی به بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 448018
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۱۰:۲۱:۴۱

اعتمادآنلاین| با کاهش نرخ دلار به کانال 24 هزار تومان و ثبت قیمت 24 هزار و 970 تومان در صرافی‌ها و همچنین اعلام اونس جهانی طلا به قیمت یک‌هزار و 810 دلار، نرخ سکه 400 هزار تومان کاهش یافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (چهارشنبه، 5 آذرماه) با کاهش 400 هزار تومانی نسبت به روز گذشته 11 میلیون تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش 200 هزار تومانی، 10 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد.همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی با 200 هزار تومان کاهش پنج میلیون و 800 تومان، ربع ‌سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و 400 هزار تومان تعیین شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار به مبلغ یک ‌میلیون و 56 هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و 575 هزار تومان فروخته شد.

طی دو هفته اخیر قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا نیز تاثیر گذاشت.بررسی روند معاملات ارزی در روزهای اخیر نشان می‌دهد کاهش ریسک‌های برون‌زا، حضور پرقدرت بازارساز و تقویت عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی به منظور مدیریت نوسان نرخ ارز، باعث افت قیمت‌ها در بازار ارز همچنین بازار طلا شده است.

دلار به کانال 24 هزار تومانی سقوط کرد

دلار روز (چهارشنبه) در صرافی‌های بانکی با حدود 80 تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته (سه‌شنبه) به نرخ 24 هزار و 970 تومان فروخته شد. قیمت خرید دلارهم با 50 تومان کاهش 23هزار و 770تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز با کاهش 50 تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل، معادل 29 هزار و 620 تومان شدو قیمت خرید آن نیز با کاهش 80 تومانی 28 هزار و 420 تومان شد. قیمت روز گذشته (سه‌شنبه) هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش معادل 29 هزار و 366 تومان و قیمت خرید آن نیز 28 هزار و 439 تومان بود.

قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی 24 هزار و 305 تومان و قیمت فروش 24 هزار و 548 تومان ثبت شده بود. همچنین در سامانه سنا نیز در معاملات روز (چهارشنبه) هر دلار با نرخ میانگین 24 هزار و 503 تومان تومان معامله شد، نرخ خرید هر دلار در سامانه سنا نیز 24 هزار و 948 تومان قیمت خورد.در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی دیروز حواله یورو با میانگین قیمت 31 هزار و 516 تومان و هر حواله دلار با میانگین قیمت 25 هزار و 919 تومان اعلام شد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. در روزهای اخیر، روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بوده است. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از 30 هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت.

قیمت جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا با 0.30 درصد افت به 1802 دلار و 19 سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که به دنبال آغاز رسمی فرآیند انتقال قدرت به تیم جو بایدن در امریکا و امیدها به ساخت واکسن موثر مقابله با کرونا در آینده نزدیک، اشتها برای خرید دارایی‌های پرریسک بالا رفته است، قیمت طلا دیروز کاهش داشت و به نزدیکی پایین‌ترین رقم 4 ماه گذشته رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا دیروز با 0.30 درصد افت به 1802 دلار و 19 سنت رسید. دیروز قیمت طلا به پایین‌ترین رقم از 17 جولای یعنی 1800 دلار و یک سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه فوریه نیز با 0.23 درصد افت به 1806 دلار و 70 سنت رسید. گفتنی است، با کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه‌ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی‌ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می‌فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی‌های بانکی متوقف شده بود.

سکه در مرز ورود به کانال 10 میلیونی

گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار به وجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.

در بازار آزاد ارز قیمت دلار 25 هزار تومان، یورو 30 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 810 تومان اعلام شده است. ارزش یوآن چین با وجود کاهش ارزش دلار، تحت تاثیر امیدهای محرک و واکسن، ثابت است.

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه یوآن چین پس از تعیین نقطه میانی بانک مرکزی برای تجارت روزانه ارز و با افزایش ریسک و انتظارات برای محرک‌های مالی ایالات متحده که بر دلار تاثیر گذاشت، تقویت شد. به گفته یک تحلیل‌گر ارشد ارز، تاثیر مثبت انتخابات بایدن بر نرخ ارز به زودی پایان خواهد یافت. به دنبال این، جهت‌گیری یوآن به تعاملات تیم بایدن با چین بستگی خواهد داشت، اما اساساً باید منتظر ماند تا 20 ژانویه روی کار بیاید. وی انتظار دارد که یوآن در کوتاه‌مدت در بازه 6.59-6.54 معامله شود. بانک خلق چین، نرخ میانه روزانه یوآن را 6.5749 برای هر دلار تعیین کرد، که نسبت به نرخ قبلی در 6.5809 قرار گرفت. یوآن اسپات در 6.5750 در هر دلار باز شد و درنیمروز در 6.5773 تغییر وضعیت داد، 0.2 درصد قوی‌تر از قبل. هزینه‌های استقراض یوآن یک شبه در هنگ کنگ به بالاترین سطح بیش از سه ساله جهش کرد و به بالاترین میزان خود از 2 ژوئن 2017 رسیده است. شاخص جهانی دلار از نزدیک به 92.127 به 92.081 کاهش یافت. 1 دلار = 6.5769 یوآن چین.

بیت‌کوین در کانال 19 هزار دلار

بیت‌کوین پس از سه سال به کانال 19 هزار دلاری رسیده است. به گزارش سی ان بی‌سی، ورود تقاضای جدید به بازار و تشکیل صفوف خرید باعث از سرگیری روند صعودی قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی شد. برای نخستین‌بار در سه سال اخیر ارزش بیت‌کوین از 19 هزار دلار عبور کرده است و انتظار می‌رود این روند صعودی ادامه‌دار باشد. روند مشاهده شده از بازارهای اصلی ارزهای دیجیتالی حاکی از افزایش فعالیت‌ها برای استخراج بیت‌کوین است. بیت‌کوین امسال را رویایی سپری کرده و ارزش آن نسبت به ابتدای سال حدود 1.5 برابر افزایش یافته است. معامله گران ارزهای دیجیتالی مدعی هستند که شرایط با سال 2017 متفاوت است و این ارز می‌تواند حتی کانال 20 هزار دلاری را نیز بشکند. ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر بیش از 350 میلیارد دلار است. البته افزایش قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتالی محدود به بیت‌کوین نبود و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر صعودی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با 2.48 درصد افزایش به 608.07 دلار، بیت‌کوین کش با 11.56 درصد صعود به 346.26 دلار، لایت کوین با 3.75 درصد جهش به 89.78 دلار، مونرو با 11.12 درصد افزایش به 139.75 دلار، دش با 28.28 درصد صعود به 118.07 دلار، زدکش با 10.81 درصد افزایش به 78.23 دلار و میکر با 2.85 درصد پیشروی به 606.03 دلار رسید.

کاهش ارزش دلار با مشخص شدن رییس فدرال رزرو

ساخت واکسن کرونا و انتخاب جانت یلن، رییس سابق فدرال رزرو امریکا به عنوان وزیر خزانه داری آینده این کشور باعث افزایش بی‌ثباتی و بی‌تمایلی سرمایه‌گذاران نسبت به دلار و در نتیجه ضعف آن شده است. به گزارش رویترز، پیشرفت در ساخت واکسن کرونا و امید به تقویت شرایط مالی امریکا با روی کار آمدن دولت جدید باعث شده سرمایه‌گذاران از دلار دور شده و به سرمایه‌های مخاطره آمیزتر روی بیاورند. ارزش دلار امریکا به پایین‌ترین رقم طی دو ماه گذشته در برابر دلار استرالیا رسید و کمترین ارزش خود را طی دو سال گذشته در برابر دلار نیوزیلند تجربه کرد. ارزش بیت‌کوین که به نوسانات شدید معروف است، به بالاترین vrl رسیده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به ارزهای پرمخاطره پیدا کرده‌اند. احتمالاً ساخت واکسن کرونا و انتخاب جانت یلن، رییس سابق فدرال رزرو امریکا به عنوان وزیر خزانه داری آینده این کشور، بی‌ثباتی‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده و باعث کاهش بیشتر ارزش دلار امریکا می‌شود. ارزش دلار امریکا در آسیا به 1.1901 در برابر یورو رسیده که پایین‌ترین رقم طی دو هفته گذشته است. ارزش پوند انگلیس تا 1.3363 دلار بالا رفته که نزدیک به بالاترین رقم طی دو ماه گذشته است. ارزش دلار در برابر ین روی 104.48 ثابت مانده است. تحقیقات نشان می‌دهد واکسن ویروس کرونا تا انتهای سال جاری میلادی در دسترس خواهد بود. این خبر ارزش سهام امریکا را افزایش داده و تمایل برای نگه داشتن دلار به عنوان ارز ذخیره ایمن را پایین آورده است.شاخص دلار در برابر 6 ارز برتر دنیا 0.4 درصد در روز سه‌شنبه سقوط کرد و به 92.129 رسید.ارزش بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز مجازی دنیا، تا 19189 دلار بالا رفته و به رکورد 19666 دلار در دسامبر 2017 نزدیک می‌شود.

اثر دولت بایدن بر دلار

تحلیلگر ارشد ارزی امریکا از احتمال تضعیف بیشتر دلار خبر داد. برای نخستین‌بار در طول هشت سال اخیر یورو به پرتراکنش‌ترین ارز در سامانه پیام رسان سوییفت تبدیل شده و جای دلار را گرفته است. با این حال دلار از نظر میزان مقبولیت به عنوان ارز ذخیره جهانی در صدر قرار دارد.

در رابطه با وقایع اخیر، ادوارد مویا- تحلیلگر ارشد ارزی بازارهای مالی موسسه اواندا در نیویورک - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یک نکته مهم این است که افزایش سهم یورو از تراکنش‌های بین‌المللی طبق آمارهای سوییفت، بیشتر از سهم ین ژاپن و پوند انگلیس بوده است تا دلار، یعنی از یورو بیشتر در معاملاتی استفاده شده است که قبلا با استفاده از پوند و ین انجام می‌شد.مویا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا گفت: با روی کار آمدن بایدن در ماه ژانویه، انتظار سرمایه‌گذاران این است که امریکا با روی گشاده‌تری با جهان تعامل کند و این به دلار کمک خواهد کرد تا بار دیگر به ارز غالب در تراکنش‌های بین‌المللی تبدیل شود.به گفته وی، احتمالا در نخستین سال ریاست‌جمهوری جو بایدن ارزش دلار در برابر بیشتر ارزها حدود 10 درصد کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی امریکا احتمالا آخرین بانک در بین اقتصادهای پیشرفته خواهد بود که نرخ بهره را کاهش می‌دهد و این مساله باعث می‌شود تا در سال 2021 هم دلار گزینه اصلی تامین مالی در جهان باشد. چشم‌انداز اقتصادی اروپا ضعیف است اما هرگونه تقویت دلار در سه ماهه نخست امسال احتمالا خیلی دوام نخواهد داشت. هر دلار امریکا به ازای 1.362 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.591 یوآن چین اعلام شد.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها