کد خبر: 448150
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

بایزید مردوخی، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تحریم‌ها اوضاع خراب اقتصادی را خراب‌تر کردند / برای ایجاد رفاه و اشتغال باید اصلاحات اساسی در نظام اقتصادی و اجتماعی صورت بگیرد

بایزید مردوخی گفت‌: تحریم‌ها اوضاع خراب اقتصادی را خراب‌تر کردند. اگر تحریم‌ها برداشته شوند این فرصت برای ما مهیا خواهد شد که در نظام تدبیر اقتصادی و اجتماعی کشور توفیق‌هایی را به دست بیاوریم.

تحریم‌ها اوضاع خراب اقتصادی را خراب‌تر کردند / برای ایجاد رفاه و اشتغال باید اصلاحات اساسی در نظام اقتصادی و اجتماعی صورت بگیرد
کد خبر: 448150
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «تحریم» را باید مهمترین کلیدواژه روزهای دشوار و مملو از گره اقتصادی ایران قلمداد کنیم. سئوال مهم در شرایط کنونی این است که آیا با برچیده شدن احتمالی تحریم‌ها می‌توان به پایان رکود اقتصادی و سیر در مسیر توسعه امیدوار باشیم‌ یا اصلاح در مدیریت نظام اقتصادی هم برای تحقق اهداف لازم است؟

بایزید مردوخی، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: اینکه بخواهیم عامل همه گره‌های اقتصادی را تحریم بدانیم، دچار اشتباهی استرات‍ژیک خواهیم شد. در واقع تحریم‌ها اوضاع خراب را خراب‌تر کردند و اگر برداشته شوند این فرصت برای ما مهیا خواهد شد که در نظام تدبیر اقتصادی و اجتماعی کشور توفیق‌هایی را به دست بیاوریم. یقینا چنین حالتی برای توسعه نظام اقتصادی کشور موهبتی بزرگ به شمار می‌رود تا از این طریق بتوانیم تبعات اشتباه‌های مدیریتی متوالی را به نوعی کمرنگ کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: الان همه ارگان‌ها، دستگاه‌ها و تصمیم‌گیران رده بالا متوجه این موضوع شده‌اند که برای ایجاد رفاه و اشتغال و همچنین آینده‌ای توام با اطمینان‌خاطر در کشور، باید اصلاحات اساسی در نظام اقتصادی و اجتماعی صورت بگیرد. بنابراین رفع تحریم‌ها نمی‌تواند به تنهایی چاره کار شود. یعنی تحریم بلایی بود که بر سر اقتصاد فرود آمد و مجال توسعه را از ما گرفت.

او تصریح کرد: همه دولت‌های ایران با هر سلیقه و مشی‌ای که داشتند، به این دلیل بعد از پایان دوره متهم به سوءمدیریت و به بار آوردن خسارت‌های ریز و درشت شدند که نظام تدبیر اقتصادی و اجتماعی ما کاستی‌ها و ضعف‌های آشکاری داشت و به همین دلیل امکان کاهش مشکلات و تحقق توسعه هدفی غیرقابل دسترس بود. نظام تدبیر اقتصادی و اجتماعی یعنی قوانین، شیوه عملکرد، شیوه تقسیم کار، شیوه مشارکت دادن مردم 31 استان در امور مختلف و در نتیجه یعنی تلاش‌های مثبت در راستای موفقیت تا بتوانیم با توجهی اصولی به این نکته‌ها پیشرفت و توسعه را تجربه کنیم.

بایزید مردوخی در پایان سخنانش گفت: تحریم هزینه‌ساز است، اما تنها عامل رکود نیست.

چکیده گفت‌وگو با بایزید مردوخی

-عامل همه گره‌های اقتصادی تحریم نیست

-اگر تحریم‌ها برداشته شوند فرصت تدبیر در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور به دست خواهد آمد

-رفع تحریم‌ها موهبتی بزرگ به شمار می‌رود

-تحریم بلایی بود که بر سر اقتصاد فرود آمد

-برای ایجاد رفاه و اشتغال باید اصلاحات اساسی در نظام اقتصادی و اجتماعی صورت بگیرد

-تحریم هزینه‌ساز است، اما تنها عامل رکود نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها