سوال یک چهره سیاسی از سردار دهقان: آیا مداخله نظامی در امر سیاست و یا اقتصاد را عارضه می‌دانید یا نه؟

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نه مردم و نه گروه‌های سیاسی و نه نظام، هیچیک از انتخابات 98 راضی نیستند و قطعا نظام جمهوری اسلامی در همه ابعاد خود را به رای مردم متکی می‌داند.

سوال یک چهره سیاسی از سردار دهقان: آیا مداخله نظامی در امر سیاست و یا اقتصاد را عارضه می‌دانید یا نه؟
کد خبر: 448163
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ۰۷:۳۸:۱۵

اعتمادآنلاین| اعلام خبر کاندیداتوری سردار حسین دهقان به عنوان یکی از چهره های سرشناس نظامی واکنش های زیادی را در پی داشت، در همین رابطه «سعید شریعتی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: آقای دهقان از چهره های شناخته شده حوزه نظامی کشور و از سرداران با سابقه سپاه هستند، هم چنین در کابینه های مختلف از دولت آقای خاتمی تا دولت آقای روحانی حضور داشتند و در حال حاضر نیز مشاور نظامی رهبری هستند. از این نظر سابقه قابل ملاحضه ای در مدیریت نظامی و سیاسی کشور دارند و حتما در خود این توانمندی و قابلیت را برای اداره جامعه در پوزیشن ریاست جمهوری سراغ دارند و با این انگیزه، وارد صحنه انتخابات شدند.

او افزود: هر یک از مدیران عالی نظام در هر کسوتی که رسما وارد این صحنه شوند، دارای احترام هستند و باید از جهت مشارکت جویی در امر سیاسی به آنها تبریک گفت. اما فارغ از سوابق سیاسی و نظامی این شخصیت به طور طبیعی، همه کاندیداها باید برنامه های خود را اعلام کنند که قابلیت ارزیابی داشته باشد. من هنوز به طور دقیق ندیده ام که نگاه آقای دهقان برای اداره کشور و تحلیل او از وضعیت موجود و وضعیت مطلوب کشور چیست تا بتوان به دقت ارزیابی کرد و در مورد برنامه های او، حرف زد.

شریعتی تاکید کرد: در مورد سردار دهقان باید گفت، آیا او به وصیت نامه سیاسی و الهی امام پایبند است یا نه و فارغ از سوابق نظامی خود، آیا مداخله نظامی در امر سیاست و یا اقتصاد را عارضه می داند یا نه؟ این اولین سوالی است که هر شخصیت نظامی در زمان ورود به عرصه سیاست باید به دقت به آن پاسخ بدهد تا بعد سایر محورهای برنامه های او را ببینیم و لمس کنیم. من به عنوان یک فعال سیاسی سوال خود از او به این صورت مطرح می کنم که اگر انشاا... توانستند نظر مردم را جلب کنند آیا به عنوان شخص دوم کشور در جهت سیاست زدایی از فعالیت های نظامی برنامه ای دارند یا نه؟ این مهمترین سوالی است که همه کاندیداها باید به آن پاسخ بدهند.

شریعتی با اشاره به انتخابات اسفند 98 گفت: تجربه انتخابات 98 برای نظام، اصلاح طلبان و مردم تجربه بزرگی بود و نتایج آن در مجلس یازدهم قابل مشاهده است و مردم نتایج استقرار مجلس یازدهم را به طور جدی در عرصه سیاست، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور مشاهده خواهند کرد. به نظر من نه مردم و نه گروه های سیاسی و نه نظام، هیچ یک از انتخابات 98 راضی نیستند و اگر انتخاباتی مثل مجلس یازدهم در اسفند 98 در ریاست جمهوری نیز برگزار شود، چه پیامی به جامعه و جهان ارسال می شود؟


او افزود: در شرایط جدید خاورمیانه، ضرورت دارد تا به دنیا نشان بدهیم که کشور و نظام به رای مردم متکی است و با مشارکت بالای مردم اداره می شود. این راه اقتدار نظام در آینده است و نباید شرایط را به گونه ای دنبال کرد که به وضعیت انتخابات 98 منتهی شود. باید گشایشی در داخل رخ بدهد و ما امیدواریم انتخاباتی با حضور همه سلایق و گرایش ها، برگزار شود و همه جریانات سیاسی بتوانند کاندیدای خود را معرفی کنند و شاهد انتخابات، باشکوهی باشیم.

شریعتی با بیان اینکه اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ماه در کنار مردم ماندند، تصریح کرد: در انتخابات 98، اصلاح طلبان در تصمیمی جمعی، می خواستند در کنار مردم حضور داشته باشند و در جاییکه انتخابات از معنا و مفهوم افتاده بود و امکان رقابت وجود نداشت، اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا نکردند ولی آن انتخابات سنجش خوبی برای مشخص شدن وزن اصلاح طلبان نیست وزن اصلاح طلبی وقتی مشخص می شود که در کنار مردم هستند، وقتی در تهران 80% مردم در انتخابات شرکت نکردند اصلاح طلبان نیز فهرستی نداشتند.

او تاکید کرد: احزاب اصلی اصلاحات و شورای سیاست گذاری فهرستی در انتخابات نداشت چون دعوتی امکان پذیر نبود. همچنین کوششی از جانب اصلاح طلبان نشد تا پایگاه رای خود را به میدان بیاورند و ستادی شکل نگرفت و تبلیغاتی انجام نشد و تحرکی انتخاباتی وجود نداشت و هر آنچه که بود، رایزنی هایی درون گروهی برای ارزیابی این نکته بود که آیا می شود در چنین انتخاباتی شرکت کرد یا نه؟ در نهایت جمع بندی شورای عالی اصلاح طلبان این بود که نمی توان در این انتخابات شرکت کرد. البته که چند گروه تشخیص دادند که بر خلاف تصمیم گیری گروه های اصلاح طلب، عمل کنند و رفتند و نتیجه آن را دیدند ولی این وزن اصلاح طلبان نیست.

شریعتی با انتقاد از عملکرد حزب کارگزاران در انتخابات اسفند ماه گفت: حزبی مثل کارگزاران نتیجه گرفت که چه مردم اقبال داشته باشند و چه نداشته باشند، آنها در انتخابات لیست بدهند و خلاف نظر شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان رفتار کردند و لیست دادند و کف رای آنها شد سه هزار رای، این تحلیل متفاوت این حزب از مجموعه خرد جمعی اصلاح طلبان، نشان می دهد این تحلیل هم به همان صورت که دیدیم از مردم پاسخ می گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان به عنوان یک جبهه سیاسی فضایی برای حضور در رقابت ها نداشتند، گفت: نمی توان گفت مردم به اصلاحات اقبالی نداشتند وقتی در مسابقه ای حضور ندارید چگونه می توانید بگویید مردم با شما همراه بودند یا نه؟! به نظر من اتفاقا اصلاح طلبان در انتخابات 98 همراه با مردم بودند و این پیام را ارسال کردند که انتخابات نمایشی و نظارت استصوابی و حذف کاندیداهای جریان اصلی اصلاح طلب و حذف سایر کاندیداها از جریان های سیاسی و انتخاباتی از پیش تعیین شده، نتیجه مطلوبی ندارد.

او در پایان تاکید کرد: اصلاح طلبان در رقابت برای انتخابات مجلس حضور نداشتند اما اگر اجازه حضور داده می شد قطعا انتخابات و مشارکت مردم به بالای 60٪ می رسید. گرمای انتخابات تعیین می کند، مشارکت رای های خاکستری به چه سمتی می رود.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها