اسفندیار عبداللهی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت:

ائتلاف جناح‌های رقیب در انتخابات ریاست جمهوری آینده، به جمهوریت نظام آسیب می‌زند

فعال اصلاح‌طلب گفت: توسعه و ثبات از درون رقابت آزاد احزاب و تکثر پدید می‌آید و معامله جناح‌ها به جمهوریت نظام آسیب می‌زند.

ائتلاف جناح‌های رقیب در انتخابات ریاست جمهوری آینده، به جمهوریت نظام آسیب می‌زند
کد خبر: 448251
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ۱۱:۴۷:۳۶

اعتمادآنلاین| اسفندیار عبداللهی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت در پاسخ به این پرسش که امکان ائتلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر روی یک نفر برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 وجود دارد گفت: بهترین حالت برای یک کشور سر زنده و جامعه با نشاط اصل رقابت است و مطلوب قانون اساسی ما هم بر اصل رقابت است.

وی افزود: پرسش بسیار سختی است، زیرا در پاسخ به مشکل می‌خوریم، زیرا دو جریانی که به اصولگرا و اصلاح‌طلب معروفند در داخل خودشان دارای طیف‌هایی هستند که به هیچ وجه نمی‌توانند با هم کار کنند، اصولگرایان را اگر نگوییم چند طیف می‌توان به دو دسته مهم تقسیم کرد.

برخی اعضای اصولگرایان از حیث مرام اقتصادی دقیقا به مثابه قطب‌های مخالف آهن‌ربا هستند


عبداللهی در دسته بندی اصولگرایان عنوان کرد: یک گروه همان راست سنتی هستند که از قدیم به جناح بازار هم معروف بودند که جامعه روحانیت مبارز، حزب موتلفه اسلامی و حتی جامعه مهندسین را تا حدودی می‌توان در این دسته تعریف کرد، این طیف از نظر اقتصادی معتقد به نوعی بازار آزاد و لیبرالیسم اقتصادی هستند که در درون همین طیف شاهد گروه‌بندی‌های زیادی مانند دولت بهاری‌ها، نواصوگرایان یا جهادی‌های قالیبافی، پایداری ها، میانه‌های اعتدالی و حتی جوانان گام دومی که فکر می‌کنند، می‌توانند مستقل عمل کنند.

مسئول کمیته روابط عمومی حزب جمهوریت افزود: شما به ارتباط دو اصطلاح «لیبرالیسم اقتصادی یا بازار آزاد» و «عدالت خواهی» توجه کنید، این دو رویکرد و راهبرد چه ارتباط اورگانیکی با هم دارند؟ بنابرین تا اینجای کار متوجه می‌شویم جریانی که به نام اصولگرایان می‌شناسیم از حیث مرام اقتصادی دقیقا به مثابه قطب‌های مخالف آهن‌ربا عمل می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه تنها وجه اشتراک اصولگرایان رقابت با اصلاح‌طلبان است، اظهار کرد: البته نقطه وصل دیگر آن‌ها رضایت از وضع موجود و مقاومت در برابر هر گونه ارتباط با غرب به خصوص آمریکا است؛ لذا وجوه افتراق و فاصله‌های اقتصادی و حتی فرهنگی درون این جریان به حدی جدی است که اگر اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی حضور نداشته باشند، اختلافات ساختاری به ویژه از نوع مکتب اقتصادی، در میان اصولگرایان هویدا می‌شد و تعاریف طیف‌های مختلف درون جریان اصلاح‌طلب در اصول و مکاتب اقتصادی، عدالت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کاملا متفاوت است.

عبداللهی جریان اصلاح طلب را هم یک‌دست ندانست و گفت: شدیدتر از اختلاف نظر‌های جدی جریان اصولگرا، اصلاح‌طلبان هم از نظر رویکردی و خواستگاه ایدئولوژیک با هم کاملا متفاوتند و تعاریف طیف‌های مختلف درون جریان اصلاح‌طلب در اصول و مکاتب اقتصادی، عدالت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کاملا متفاوت است؛ برای مثال در درون این جریان هم از چپ اقتصادی تا بازار آزادی وجود دارد، ضمن اینکه از نظر سیاسی هم وجوه اختلاف زیادی در درون آن‌ها وجود دارد، از نظر سیاسی در این جریان از لیبرال، سوسیال ‌دموکرات، چپ اسلامی و حتی گروه‌های خنثی بی‌نظر و حتی حزب بادی هم وجود دارد.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت گفت: البته طیف‌هایی در اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از نظر اقتصادی و گروه‌هایی از دو سو نیز از نظر مکتب سیاسی به هم نزدیک هستند؛ لذا در مجموع می‌توان گفت که واقعا نمی‌توان به درستی مرز‌های این دو جریان و حتی طیف‌های دورن این دو جریان را فهمید.

او در جمع بندی موضوع ائتلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: در شرایط عادی، مطلوب همه رقابت آزاد احزاب در هر انتخاباتی است، ولی چون ایران در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد، می‌توان انتظار داشت نوعی اتحاد و ائتلاف بین این دو جریان صورت بگیرد. البته احتمال این گزاره بسیار کم است، ولی اگر کلان کشور به توافقی ملی برای منافع ملی برسد، اسم دولت حاصل از ائتلاف را هم می‌توان دولت وحدت ملی گذاشت. شخصا مخالف این خوانش و رویکرد هستم، اما اگر به خروج کشور از شرایط آزاردهنده کنونی منجر شود و موقتی باشد قابل تحمل است.

عبداللهی افزود: تجربه دنیا نشان داده که توسعه و ثبات از درون رقابت آزاد احزاب و تکثر پدید می‌آید و به نظرم معامله جناح‌ها بر سر یک نفر در بلند مدت به جمهوریت نظام آسیب می‌زند و خواه و ناخواه اختلافات به وقت خود بیرون خواهد زد.

مسئول کمیته روابط عمومی و رسانه‌های حزب جمهوریت در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که نامزد‌های معرفی شده از سوی حزب کارگزاران سازندگی تا چه حد مورد قبول سایر اصلاح‌طلبان است، گفت: تمام افراد معرفی شده این حزب انسان‌های با تجربه و محترمی هستند و هر کدام توان اجرایی لازم را در سطوح بالای اجرایی کشور را دارند.

او افزود: اما فعلا هر حزبی می‌تواند گزینه یا گزینه‌های خود را معرفی کند و فارغ از اشکال است. حزب اعتماد ملی و دیگر احزاب هم در صدد نامزد حزبی خود هستند. اگر جریان اصلاحات، به خصوص شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تعریف راهبرد، مانیفست و سازکار مشخصی برسد، تمام گزینه‌های احزاب عضو آن نهاد مطرح و نهایتا به یکی دو نفر خواهند رسید. گزینه نهایی اصلاحات می‌تواند از درون هر کدام از احزاب باشد، مهم توافق نهایی این جریان سیاسی است.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت خاطرنشان کرد: البته موضوع انتخابت ریاست جمهوری 1400 و کیفیت تصمیم اصلاح‌طلبان در این کارزار به این آسانی‌ها نیست. زیرا مهم است مهره‌های اصلی اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شوند؛ در غیر این صورت معلوم نیست نحوه شرکت در انتخابات به چه صورت خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها