کد خبر: 448301
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ۱۴:۵۵:۰۲
| |

چطور می‌توان اثر تحریم‌ها را در کشور کاهش داد؟

احمد مازنی، نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه باید با تکیه بر تولید داخلی اثر تحریم‌ها را کاهش دهیم،گفت: فرمایش اخیر رهبر انقلاب ناظر بر اولویت بخشی به داخل کشور است اما در عین حال برای رفع تحریم هم باید تلاش کنیم.

چطور می‌توان اثر تحریم‌ها را در کشور کاهش داد؟
کد خبر: 448301
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ۱۴:۵۵:۰۲

اعتمادآنلاین| احمد مازنی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حضور رهبر انقلاب را فرصت مغتنمی ذکر کرد تا هم گزارشی از عملکرد و برنامه‌های این شورا ارائه شود و هم در برنامه‌هایی که قرار است برای آینده کشور از طریق این شورا پیگیری شود، از دیدگاه‌ها و نظرات ایشان استفاده شود.

نماینده پیشین مجلس افزود: یکی از نکاتی که در بیانات رهبر معظم انقلاب تصریح شده، تاکید ایشان بر هماهنگی و نظر واحد میان کارشناسان در مورد مشکلات اقتصادی و راه‌حل‌هاست. اگر که کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف در مورد مسائل و مشکلات اقتصادی و خصوصا در مورد راه‌حل‌های این مشکلات به نظر واحدی برسند، اتفاق بسیار مهمی است.

مازنی خاطرنشان کرد: ما در طول دوره چهار ساله نمایندگی در مجلس دهم، هر سال که با برنامه و بودجه پیشنهادی دولت مواجه بودیم، برای تصمیم‌گیری مشکل اختلاف نظر میان کارشناسان اقتصادی داشتیم به طوری که گروه‌ها و نحله‌های مختلف اقتصادی نظرات متفاوتی داشتند که ما انتظار داشتیم اینها به یک جمع‌بندی برسند و ما آنچه که حاصل جمع‌بندی آنهاست را در مجلس به تصویب برسانیم که متأسفانه هیچ‌گاه چنین اتفاقی نیفتاد.

وی ادامه داد: البته برخی از مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه مدعی بودند که جمع‌بندی این سازمان همان نظر واحد کارشناسان است که به عقیده بنده این ظرفیت در سازمان برنامه وجود ندارد و برنامه‌ریزی و جمع‌بندی آنها لزوماً با مبانی و روش‌های علمی صاحبنظران رشته‌ها و نحله‌های مختلف اقتصادی نمی‌تواند هماهنگ باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم اظهار داشت: اینکه این بار از لسان مقام معظم رهبری شنیدیم که صاحبنظران اقتصادی در مورد راه‌حل‌ها اتفاق‌نظر دارند بسیار مسئله مهمی است. من معتقدم اگر مسئولان در دولت و مجلس این مسئله را جدی نگیرند کشور حتما متضرر شده و دچار بحران‌های بزرگ‌تری می‌شویم.

مازنی یادآور شد: پیشنهاد من این است که به‌خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا، برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین در تهیه و تصویب برنامه و بودجه سال 1400، اکنون از این برداشت عالی‌ترین مقام کشور، استفاده شود و برنامه و بودجه سال آینده به تصویب برسد.

وی افزود: انتظار می رود به دلیل این اتفاق مهمی که رخ داده است، گروه‌های مختلف و صاحبنظران حوزه‌های مختلف اقتصاد در این مورد کمک کنند و نظراتشان را برای حل مشکلات اقتصادی، آنچنان که در کلام رهبری برای راه‌حل‌های واحد عنوان شده را تبیین کنند و کسانی که صاحبنظر نیستند از نظرات کارشناسی تبعیت کرده و از این نظرات استفاده کنند.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر لزوم اجرای راهکارهای عملی برای دستیابی به نتایج فوری در زندگی مردم اظهارداشت: طبعاً وقتی که راه‌حل‌های واحد کارشناسی وجود دارد، دستیابی به این راه‌حل‌ها هم آسان است. مگر اینکه راه‌حل‌ها را در یک فضایی تعریف کرده باشند که با واقعیت‌ها منطبق نباشد که به اعتقاد من اینچنین نیست و خود صاحبنظران هم به این مسئله توجه دارند.

وی با بیان اینکه راه‌حل‌ها باید عملی باشد و حتماً باید بتوانند آنها را محقق کنند، افزود: مردم وقتی ببینند هم راه‌حل‌ها علمی است و هم مسئولان، امکانات و محدودیت‌های مربوط به منابع را با مردم در میان می‌گذارند، گام‌هایی که برای حل مشکلات مردم برداشته می‌شود، از ناحیه مردم هم مورد توجه قرار خواهد گرفت و قدردان خواهند بود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به بیانات رهبری در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها تصریح کرد: آنچه که در بیان رهبری مطرح شده این است که ما مسیر لغو و برداشتن تحریم‌ها را رفتیم و به نتیجه نرسیدیم، اکنون باید مسیر کاهش اثرگذاری تحریم را برویم و در این مسیر گام برداریم.

مازنی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر لزوم کاهش اثرگذاری تحریم ها گفت: چارچوب‌های این مسئله کاملا روشن است. اگر ما بخواهیم اثر تحریم‌ها را کاهش دهیم، مطمئناً اولویت اول را باید به تولید داخل بدهیم. البته انتظار کیفیت در تولیدات داخلی انتظار بجایی است اما اگر حتی این انتظار در کوتاه‌مدت محقق نشود، باید فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در جامعه تقویت شود.

وی تصریح کرد: باید برای حل مشکلات کسانی که بر اثر تحریم دچار مشکلات معیشتی شده‌اند راه‌حل‌های فوری ارائه شود و از منابع موجود برای این کار، استفاده شود.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به اثرات تحریم‌ها بر زندگی طبقات محروم و آسیب‌پذیر جامعه یادآور شد: از سوی دیگر شاهد هستیم برخی با استفاده از شرایط تحریم سرمایه‌های بادآورده‌ای به دست اورده اند و هر چقدر زمان تحریم بیشتر و طولانی‌تر شود، استفاده بیشتری می برند.

مازنی عنوان کرد: این افراد کالاهایی را که فکر می‌کنند در آینده گران خواهد شد را رصد کرده و در زمانی که ارزان است به خرید آنها اقدام می‌کنند، کالاهایی نظیر ماشین، سکه، ارز، ملک و ... و به این ترتیب در شرایط تحریمی و با گران شدن این کالاها روز به روز بر سرمایه‌های بادآورده آنها افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: در هر حال آنهایی که سرمایه در اختیار دارند از این مسیر استفاده می‌کنند اما کسانی آسیب می‌بینند که درآمد ثابت و حقوق کارمندی، کارگری یا بازنشستگی می‌گیرند و برای اینها باید فکر شود.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: اگر این امکان وجود دارد که بدون برداشتن و لغو و رفع تحریم، مدیریتی بر ثروت‌های بادآورده مدیریتی حاکم شود، باید آن را مدیریت کنند. الان شاید کمتر از 10 درصد جامعه، بیش از 90 درصد ثروت‌ها را در اختیار دارند و هر چقدر هم که تحریم ادامه پیدا می‌کند، اینها پولدارتر می‌شوند.

مازنی تقویت تولید داخلی، تأمین نیازهای اولیه اقشار دارای درآمد ثابت و مدیریت و جلوگیری از انباشت ثروت‌های بادآورده ذی نفعان از شرایط تحریم را سه اولویت اساسی قوای سه گانه ذکر کرد و گفت: استنباط من این است که اینکه ما این مسیر لغو تحریم را رفتیم و به نتیجه نرسیدیم، به این معنا نیست که اگر دوباره شرایط برای لغو تحریم فراهم شود، مسئولان نظام جمهوری اسلامی خواستار لغو تحریم نیستند.

نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: نکته‌ای که من به نوعی از تعبیر مقام معظم رهبری استنباط می‌کنم این است که ما با کسانی مواجه هستیم که عهدشکن هستند، پایبندی به پیمان‌هایشان ندارند، طبعاً نباید روی اینها حساب کرد.

مازنی بیان کرد: از طرفی اگر آنها پای میز مذاکره برگردند و به آنچه که تا به حال تعهد کردند، یعنی برداشتن تحریم‌ها عمل کنند، طبعاً ما هم خواستار این هستیم که این چکمه ترامپی از روی گردن ملت ایران برداشته شود.

وی گفت: این را هم رهبری هم سایر مسئولان و آحاد ملت می‌خواهند که این تحریم‌ها برداشته شود. ولی اینکه ما بنشینیم و منتظر بمانیم که تحولات خارجی چه می‌شود، بعد حرکتی کنیم، هیچ ‌کس این را قبول ندارد اما از تحولات باید به نحو مطلوب استفاده کنیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: همانطور که آقای ظریف اعلام کردند، بایدن با سه دستور و سه امضا می‌تواند تحریم‌ها را لغو کند. الان توپ توی زمین آنهاست و در زمین ما نیست. البته دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه هم در عرصه دیپلماسی عمومی و هم سایر زمینه‌های دیپلماسی حتماً می‌تواند در اینکه این تحریم‌ها را کاهش دهند موثر باشد و انشاءالله کل تحریم‌ها را لغو کنند.

وی بیان کرد: ما ملتی اهل منطق و گفت وگو هستیم و در جای خود هم اهل مبارزه، مجاهدت و ایثار هستیم. من به اعتقاد من فرمایش رهبر انقلاب اسلامی ناظر بر این است که اولویت و اهمیت لازم را به داخل بدهیم ولی در عین حال باید برای رفع تحریم هم تلاش کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها