کد خبر: 448352
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

چه کسانی به ترور دکتر محسن فخری زاده واکنش نشان دادند؟

محسن فخری‎زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع عصر جمعه هفتم آذرماه در منطقه آبسرد شهرستان دماوند هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت و دقایقی پس از انتقال پیکر مجروحش به بیمارستان، به شهادت رسید. واکنش ها به ترور او از دقایقی پس از این اتفاق آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

چه کسانی به ترور دکتر محسن فخری زاده واکنش نشان دادند؟
کد خبر: 448352
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن فخری‎زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که رسانه‎ها نام او را با کوشش‎هایش برای ارتقای سطح پیشرفت‏‎های دفاعی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح می‎شناسند، عصر جمعه هفتم آذرماه در منطقه آبسرد شهرستان دماوند هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت و دقایقی پس از انتقال پیکر مجروحش با هلی‎کوپتر نیروهای امدادی به بیمارستان، به شهادت رسید.

محسن فخری زاده

بنا بر اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان درگیری محافظان او با عناصر تروریست، وی هدف گلوله قرار می‎گیرد اما تلاش‎های تیم پزشکی برای احیایش به نتیجه نمی‎رسد و محسن فخری‎زاده درست در آستانه سالگرد ترور مجید شهریاری دانشمند هسته‎ای ایران، در 59 سالگی به شهادت می‎رسد.

پس از انتشار نخستین اطلاعات درباره ترور او در یکی از سایت‎های خبری و به دنبالش بازنشر این مطالب در فضای مجازی و خبرگزاری‎های کشور و در نهایت اعلام و تایید رسمی ترور رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، جمعی از شخصیت‎های لشکری و کشوری نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند. بیشتر آنان از گرفتن انتقام خون شهید فخری‎زاده گفتند و برخی نیز بر ادامه راه او از سوی سایر پژوهشگران عرصه فناوری‎های صنعت دفاعی کشور تاکید کردند.

در نخستین واکنش وزارت دفاع در بیانیه کوتاهی خبر ترور وی و شهادتش را تایید کرد.

پس از آن، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه انتقام سختی در انتظار آمران و عاملان ترور خواهد بود، تاکید کرد: «ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده ها آغاز کرده‌اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروههای تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود.»

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیام خود با محکومیت ترور فخری‌زاده تاکید کرد: «قطعاً عاملان این جنایت بزرگ مجازات خواهند شد و راه شهید فرخی زاده نیز پرشتاب‌تر از گذشته تداوم خواهد یافت.»

سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی و وزیر پیشین دفاع نیز در واکنش به این حادثه پیام تسلیتی صادر کرد و با تاکید بر انتقام‌گیری از عاملان ترور، تصریح کرد: «صهیونیست‌ها در واپسین روزهای عمر سیاسی متحد قماربازشان در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام‌عیار هستند. شب دراز است و قلندر بیدار! همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان‌شان می‌کنیم!»

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز تصریح کرد: برای ما روشن و محرز است این نوع خباثت‌ها و دشمنی‌ها و این حجم و عمق از کینه نسبت به مردم عزیز ایران و خادمان آنها همواره از سوی رژیم صهیونسیتی و حامیان خارجی و عوامل داخلی آنها شاهد بودیم و به روشنی می‌توان دست آنها را در این حادثه دید. او همچنین به بیان توضیحاتی از جزئیات این ترور پرداخت.

سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز در پیام خود از آغاز شناسایی عناصر خود فروخته و عاملان ترور و به شهادت رساندن محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع خبر داد.

سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش نیز با تاکید بر اینکه حق انتقام از دشمنان در هر عرصه دیگری برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است، تصریح کرد: دست جنایکار آمریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و منافقین کوردل در این جنایت به وضوح و آشکارا دیده میشود.

سیدابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه در پیامی گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی ذیربط، موظفند در اسرع وقت و با بکارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایت‌کار، اقدام کرده و کلیه‌ دست اندرکاران این جنایت اعم از آمران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند.

محسن فخری زاده

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در واکنشی مشابه با انتشار آیه 227 سوره شعرا که به «آیه انتقام» معروف است نسبت به این حادثه واکنش نشان داد. او همچنین با صدور پیام تسلیتی خطاب به «نهادهای امنیتی و اطلاعاتی» اظهار کرد: «لازم است نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نسبت به شناسایی، دستگیری و اشد مجازات عوامل این حادثه تروریستی اقدامات لازم را به انجام رسانند. امروز راه مماشات بسته است و انتقام گرفتن از آمران و عاملان این جنایت های بزرگ است که هزینه سنگین و غیرقابل بازگشت این ترورها را برای آنها مشخص خواهد کرد.»

در دولت نیز نخستین واکنش را محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نشان داد که در توییتر نوشت: «تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایران را ترور ‌کردند. این بزدلی - که نشانه‌های جدی از نقش اسراییل در آن دیده می‌شود - نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبین این اقدام است.»

بعد از او حسام‎الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری هم در واکنشی توییتری نوشت: ««‏"سپند"(سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع) یادگاری ماندگار و فخر آفرین است. نوآوری‌های پیشرفته دفاعی تداوم خواهد داشت.» او همچنین در مطلبی با عنوان «‏چهار اصل راهبردی برای آینده نبرد» توصیه‌هایی خطاب به نیروهای امنیتی را یادآور شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: بدون تردید این دست اقدامات ضد انسانی و کوردلانه محکوم به شکست است و خللی در عزم جدی ملت بزرگ ایران در دستیابی به پیشرفت و توسعه در حوزه‌های دفاعی که تامین کننده مصالح و امنیت ملی کشورمان است، وارد نمی‌کند و دشمنان این مرز و بوم را بیش از پیش نامیدتر خواهد نمود.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در پیامی تاکید کرد که بی‌تردید تمام عوامل و ایادی این حرکت مزورانه با تلاش نیروهای نظامی و امنیتی بزودی شناسایی و پاسخ سخت و کوبنده ملت ایران را دریافت خواهند کرد.

علی‎اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پیامی با بیان اینکه شهید فخری‌زاده موجب برکات و تقویت بیش از پیش ایران اسلامی خواهد شد، شهادت فخری زاده را به امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تسلیت گفت.

علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبری نیز با تسلیت این حادثه تروریستی، تصریح کرد:« مسببان پیدا و پنهان ترور شهید فخری‌زاده در انتظار انتقام ملت ایران باشند.»

علی لاریجانی دیگر مشاور رهبری هم در پیام تسلیت خود یادآور شد: «این نخستین بار نیست که استکبار کوردل دست به اینگونه اقدامات بزدلانه می‌زند. آنان می‌دانند با این شیوه‌های خباثت آمیز نمی‌توانند خللی در اراده مصمم ملت بزرگ ایران ایجاد کنند.»

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم تاکید کرد: کشور با ریخته‌شدن خون دانشمندان پابرجاتر و استوارتر خواهد ماند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور هم با صدور پیام تسلیتی گفت: شهید فخری زاده و سایر شهدای بزرگوار دانش هسته ای و دیگر علوم پیشرفته همانند سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی گواهان صادقی بر پیشرفت و قدرت علمی و اقتدار و صلابت دفاعی انقلاب اسلامی هستند و از همین جهت مورد سوء قصد استکبار جهانی قرار گرفته اند.

سید حسن خمینی هم در پیامی درباره این حادثه نوشت: «شهادت مظلومانه‌ برادر بزرگوار جناب آقای محسن فخری زاده بار دیگر جنایت عمّال صهیونیسم جهانی را آشکار ساخت. این حادثه‌ی اسفناک اگرچه از یک سو نشان مکر دشمنان مردم ایران و دسیسه جنایتکاران بین‌المللی است اما در کنار آن ندای بیدار باشی است که همگان را به پاسخ الهی به این دشمنی رهنمون می سازد.»

سید محمد خاتمی هم در پی شهادت محسن فخری زاده پیامی صادر کرد: «دست ناپاک دشمنان انقلاب و ایران و سربلندی مردم، بار دیگر با حربه ناپاک ترور فرزند دانشمند و مجاهد راه اعتلای میهن و انقلاب جناب محسن فخری زاده را به شهادت رساند تا مسیر پیشرفت همه جانبه کشور و استقلال و سرافرازی میهن را سد کند، اما به یاری حضرت پروردگار پیروز نهایی ملت ایران است.»

سیداحمد مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور هم در پیام خود تاکید کرد: منافقین و دشمنان چشم‌ به‌ راه انتقام‌ سخت باشند.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در پیام خود با اشاره به جایگاه شهید فخری‌زاده در صنعت دفاعی کشور او را نماد خودکفایی علمی در این زمینه دانست.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ترور محسن فخری زاده در توییتی نوشت: انقلابی‌ها فقط حذف فیزیکی می شوند.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‎‏الملل نیز در توییتر درباره این حادثه چنین نوشت: «این ترور نشانگر تلاش محور آمریکایی - صهیونیستی برای تداوم ضربه زدن به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان دست از توطئه بر نمی‌دارند.»

همچنین عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در کانال تلگرامی خود درباره ترور دانشمند ایرانی، شهید محسن فخری زاده نوشت: «این ترورها همه را متاثر می‌کند. هر کس ذره‌ای به کشورش علاقه داشته باشد ناراحت می‌شود. طبعا نویسندگان هم باید در این باره بنویسند و تحلیل کنند ولی تا کنون هیچگاه در این زمینه ورود نکرده‌ام. زیرا مسأله اصلی در این رخداد تاکید و برشمردن بدذاتی اسراییل و غربی‌ها نیست بلکه ریشه آن را باید جای دیگری یافت. درباره همه ترورهای هسته‌ای و سرقت اسناد سری و زدن مراکز مهم می‌توان تحلیل نوشت و ریشه‌یابی کرد، به ویژه اگر توجه کنید این اقدامات بعد از دولت پیش آغاز شد. بیش از آن که وجه اطلاعاتی ماجرا اهمیت داشته باشد به نظر من وجوه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی این پدیده باید تحلیل و واکاوی شود. متاسفانه سیاست رسمی کشور به هیچ وجه آمادگی شنیدن واقعیات در این زمینه‌ها را ندارد در نتیجه نمی‌توان به آنها ورود کرد. خیلی سربسته باید گفت که ریشه ماجرا در مجموعه اتفاقاتی است که بعد از سال 84 رخ داد. شاید برخی تعجب کنند، ولی معتقدم که این نفوذ اطلاعاتی دقیقا با فساد هم‌ریشه است.»

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در توئیتی نوشت: «ترور دکتر محسن فخری زاده را بی هیچ قید و شرطی محکوم می کنم. متهم ردیف اول جنایت، نتانیاهو است و به نظر می رسد هدفی جز روشن کردن آتش جنگ و نزاع و تداوم تحریم ها ندارد. ایران می تواند و باید با بسیج افکار عمومی جهانی علیه تروریسم دولتی، رژیم اسرائیل را افشا و منزوی کند.»

محسن فخری زاده

همچنین جمعی از نمایندگان مجلس نیز در حساب‎های کاربری خود در توییتر به این حادثه تروریستی اشاره کردند و خواستار مجازات عاملان آن شدند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت شناسایی و محاکمه عوامل ترور محسن فخری‌زاده گفت: هزاران «فخری زاده» در کشور داریم که با اراده ای مستحکم تر برای گرفتن انتقام سخت از دشمنان این مرز و بوم به میدان خواهند آمد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم ابزار امیدواری کرد که راه شهید فخری‌زاده و دیگر شهدای علمی با صلابت تمام، ادامه یابد.

سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رییسه هم در واکنش به این حادثه تروریستی تصریح کرد: «استکبار بیش از هر چیز دنبال خیال خام نابودی ایران اسلامی است؛ روزی با برجام، روزی دیگر با تحریم و امروز هم با ترور.»

احمد امیرآبادی عضو دیگر هیئت رییسه بر ضرورت بررسی موضوع ترور محسن فخری‌زاده از سوی کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی در این زمینه نوشت: «رژیم صهیونیستی با ‫ترور و به شهادترساندن ‫دانشمندان ایرانی نمی‌تواند مانع ‫پژوهش و ‫تحقیقات علمی فرزندان ایران شود.»

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با هشتک «انتقام حق ماست»، نوشت: « ترور دانشمندان هسته‎ای، برنامه اتمی ایران را به عقب نمی‎برد. دانش هسته‎ای در ایران بومی شده و در پاسخ به ترورها با اراده ملی، توسعه خواهد یافت.»

فداحسین مالکی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی ترور رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را لکه ننگی بر پیشانی سرویس‌های موساد و سیا دانست و گفت: اسرائیلی‌ها در روزهای پایانی ترامپ با این حرکات مذبوحانه به دنبال یک جنگ تمام‌عیار در منطقه هستند.

وحید جلال‌زاده عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم گفت: باید نشان دهیم دوران بزن و در رویی تمام شده است.علی آقازاده رییس کمیته دفاع کمیسیون امنیت ملی نیز تاکید کرد که جمهوری اسلامی ‌ایران از این غلط دشمن به راحتی نخواهد گذشت.

مصطفی میرسلیم نماینده تهران گفت: شهادت محسن فخری‌زاده عزم ما را در پیگیری راه اعتلای علمی برای پیشرفت کشور راسخ‌تر می کند.

محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان در واکنش به ترور رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع تاکید کرد: ترور دانشمندان و نخبگان، راهبرد دشمن در کنار جنگ نرم و میز مذاکره است.

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر اینکه با پیام تسلیت مشکل جنایات تروریست‌ها حل نمی‌شود، گفت: باید پاسخگو بود که مسئول این ناامنی‌ها کیست.

اردشیر مطهری عضو کمیسیون اجتماعی نیز نوشت: «دولت‌های تروریست تاوان سختی خواهند داد. ضمن اینکه این ‫توحش، خللی در عزم و اراده نظام و دانشمندان ما برای دستیابی به علوم مدرن و ارتقای دانش ایجاد نمی‌کند.»

سارا فلاحی رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری را نشانه کینه و هراس دشمن از مقاومت و عظمت ملت ایران خواند و گفت: در شرایط کنونی مهم‌ترین خواسته مردم پاسخ قاطع به این کینه‌توزی‌های بزدلانه و انتقام است.

محمد رشیدی نماینده کرمانشاه هم نوشت: «آیا هنوز عده‌ای ترسو، دل به مذاکره بسته‌اند و اعتماد به خیانتکاران جهان را مزمزه می‌کنند؟»

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان اظهار کرد: «در مقابل دشمنی که ‫دانشمند را با ‫گلوله هدف قرار می‌دهد سخن از مذاکره، ذلت است.»محمدرضا عارف نماینده سابق مجلس هم به پیگیری دو راهبرد برای پاسداشت خون فخری‌زاده تاکید کرد.

محسن فخری زاده

سایر مسئولان حاکمیتی همچون فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزیر ورزش، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در پیام‌هایی ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کردند.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار گفت که حزب‌الله لبنان این جنایت را محکوم می کند و معتقد است که پاسخ به این اقدام به دست طرف‌های ذیربط در ایران انجام خواهد شد. شهادت عنوان شرافت و کرامت است و ترورها ما را نمی‌لرزاند.

حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن در واکنش به ترور محسن فخری زاده در صفحه توییتر خود به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی نوشت: با ترور بزدلانه و شهادت امثال شهید محسن فخری زاده راه پیشرفت علمی ایران متوقف نخواهد شد. شهید فخری‌زاده صدها نفر مانند خود را تربیت کرده است و ایران نیز ضمن انتقال این علوم به هم‌پیمان خود در محور مقاومت و جهان انتقام سختی از آمران و عاملان این ترور ضدبشری خواهد گرفت.

علی باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم درباره این اتفاق گفت: ما به طور جدی همانطور که پرونده شهید سلیمانی را دنبال می‌کنیم، این قول را به مردم شریفمان می‌دهیم که از همه ظرفیت‌های بین المللی برای پبگیری ترور شهید فخری زاده استفاده کنیم.

بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی نوشت: شهید فخری‌زاده منشأ خدمات برجسته‌ای در صنعت دفاعی و پدافند هسته‌ای کشور بود. شهید فخری زاده دانشمند فرهیخته و نخبه‌ای بود که تخصص هسته‌ای وی در صنعت دفاعی کشور و در پدافند هسته‌ای منشأ خدمات برجسته‌ای شد.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره این اتفاق در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این شهید بزرگوار را بیش از 20 سال است که می‌شناسم. در کار بسیار جدی و اهل عمل بود و در پیشبرد امور، اهل مسامحه نبود. دانشمندی پرتلاش بود که فعالیتش محدود به یک یا دو حوزه نبود. برای اعتلای صنعت دفاعی و تقویت توان کشور در حوزه پدافندی، اقدامات بسیاری انجام داد.

در سطح جهانی نیز واکنش‌ها به این حادثه تروریستی متفاوت بوده است، در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خبر ترور فرخی‌زاده را در توییتر بازنشر داده اما پنتاگون و دفتر نتانیاهو از اعلام نظر در این زمینه امتناع کرده‌اند. سازمان سیا نیز از اظهارنظر درباره ترور فخری‌زاده سر باز زده است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هم در پی این رخداد خواستار خویستن داری همه طرفها شد. فرحان حق، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز جمعه گفت: ما گزارشهایی درباره ترور یک دانشمند هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرفها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنشها در منطقه می‌شود، هستیم.

در عین حال اما مارک فیتز پاتریک معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا این واقعه را «ممانعت از دیپلماسی» توصیف کرده و نیویو رک تایمز هم صراحتاً در گزارشی اسرائیل را طراح ترور این دانشمند هسته‌ای دانسته است.

سناتور کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی روز جمعه در توییتی نوشت: اگر هدف اصلی قتل محسن فخری‌زاده دشوارتر کردن آغاز مجدد توافق هسته‌ای ایران بوده است، پس این قتل آمریکا، اسرائیل و جهان را امن‌تر نخواهد کرد.

جان برنان، رئیس پیشین سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) روز جمعه در توییتی با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، نوشت: این اقدامی مجرمانه و به شدت بی‌پروایانه بوده است. این خطر تلافی‌جویی مرگبار و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای را ایجاد می‌کند. این خرد سران ایرانی را نشان می‌دهد که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت‌پذیر به صحن جهانی بمانند و در برابر تمایل شدید برای پاسخ‌دهی به خطاکاران احتمالی مقاومت کنند.


وی در توییت دیگری نوشت: من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی مجوز قتل فخری‌زاده را صادر و یا آن را اجرا کرده است یا نه. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض شنیع قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و دولت‌های بیشتری را به انجام‌ حملات مرگبار دیگری علیه مقامات خارجی تشویق می‌کند.

برنان در توییت دیگری نوشت: این ترورها با حملات علیه رهبران تروریست و عاملان گروه‌هایی همچون القاعده و داعش که کشوری مستقل نیستند، بسیار متفاوت است. آن‌ها به عنوان مبارزان نامشروع تحت قوانین بین‌المللی می‌توانند هدف قرار بگیرند تا جلوی حملات تروریستی مرگبار گرفته شود.

ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره آمریکا هم در واکنش به اظهارات جان برنان، رئیس سابق سیا در خصوص ترور دانشمند برجسته ایرانی در توییتی نوشت: صحبت کردن در خصوص نقض قوانین بین‌الملل مسئله‌ای پارتیزانی نیست و طرف ایران را گرفتن نیز محسوب نمی‌شود. این مسئله به تعادل و نکشاندن جهان به اوضاعی آشفته‌تر از آنچه که در آن قرار داریم مرتبط می‌شود.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایرانی را محکوم و تاکید کرد که وی طی جنایتی بزدلانه که رد پای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به وضوح در آن دیده می‌شود، به شهادت رسید.

به دنبال ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایران، نیروهای آمریکایی سطح آماده باش خود را در منطقه ارتقا داده‌اند. خبرنگار المیادین در این رابطه گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا با ارتقای سطح آماده باش خود در منطقه، تدابیر پیشگیرانه‌ای را در پی ترور فخری زاده اتخاذ کرده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و رییس شورای امنیت، ضمن مسئول دانستن آمریکا و اسراییل در این حمله ناجوانمردانه، از آنها خواست ضمن محکوم کردن این ترور، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما درباره این رخداد نوشت: این (ترور شهید فخری‌زاده) اقدامی هولناک با هدف تضعیف دیپلماسی میان دولت آینده آمریکا و ایران است. زمان آن رسیده است که تشدید بی‌وقفه (تنش‌ها) متوقف شود.

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در توییتر نوشت: ترور ناجوانمردانه ⁧شهید فخری‌زاده⁩ بی‌پاسخ نخواهد ماند. خواب را بر سران خون‌آشام⁧ صهیونیسم⁩ حرام خواهیم کرد. ای کاش سیاسیون و ⁧کاسبکاران مذاکره⁩ هم به اندازه دشمنان بر اهمیت مسیر شهید فخری زاده در تامین و تضمین منافع ملی و حیاتی ملت واقف بودند و خطر نفوذ را جدی می‌دانستند.

انیس کالامار گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران، آن را نقض منشور ملل متحد خواند. وی در پیامی توئیتری با اعلام این‌که هنوز پرسش‌های زیادی در این خصوص وجود دارد، تصریح کرد: «به یاد داشته باشیم٬ یک قتل هدفمند فراسرزمینی خارج از منطقه درگیری‌های نظامی نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است که محروم کردن عامدانه یک انسان از حق زندگی را منع می‌کند، و همچنین نقض منشور ملل متحد است که استفاده از زور در زمان صلح را در فراسرزمین منع می‌کند».

یورونیوز در مطلبی درباره ترور محسن فخری زاده نوشت: آیا اسرائیل، به‌عنوان یکی از قطعات اصلی پازل «تصعیف» نقش منطقه‌ای ایران تلاش می‌کند تا با تحریک این کشور به واکنش تند، تهران و واشنگتن را در واپسین روزهای حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به یک رویارویی نظامی بکشاند؟ آیا چنین برنامه‌ای با آگاهی ایالات متحده و نومتحدان عرب اسرائیل، ازجمله عربستان سعودی به پیش می‌رود؟ و اینکه آیا ایران در آستانه تفویض قدرت در کاخ سفید خود را درگیر یک مخاصمه نظامی، به طرفیت احتمالی ایالات متحده خواهد کرد؟

سی‌ان‌ان گزارش داده که یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن از نزدیک مسأله ترور دانشمند هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند. وی در ادامه مدعی شد که آمریکا با هدف ممانعت از تشدید تنش‌ها از اظهارنظر علنی در این‌باره خودداری می‌کند.

در واکنش به ترور محسن فخری زاده حزب الله لبنان در بیانیه ای تاکید کرد: با تمام قدرت در کنار جمهوری اسلامی ایران و ملت مجاهد و فداکار آن در مقابله با تهدیدات و توطئه های خارجی و همچنین مقابله با ائتلاف جدید رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه خواهیم ایستاد. ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران به خواست خداوند قادر به مقابله با تمامی این خطرات، شناسایی جنایت کاران و قطع دستی است که به سوی علما و دانشمندان این کشور دراز شود.

مارک فیتزپاتریک دستیار اسبق وزارت خارجه آمریکا در توئیتر خود در واکنش به ترور محسن فخری زاده نوشت: در ترور فخری‌زاده، اسرائیل پیامی به ایران نفرستاد‌ این قتل بود. قتل یک فرد و راهی برای احیای دیپلماسی.

مهدی چمران، نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در واکنش به این اتفاق گفت: قدرت موشکی ما به قدری بالا است که می تواند اسرائیل را به توبره بکشد؛ رژیم صهونیستی از امروز به بعد باید منتظر انتقام سخت ایران باشد.

گروه کتائب حزب الله از گروه‌های عضو سازمان الحشد الشعبی عراق هم با صدور بیانیه‌ای ترور محسن فخری زاده را تسلیت گفت.

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دشمن عُرضه جنگ مردانه با ایران را ندارد. مرگ اسرائیل نزدیک است.

مارک دوبوویتز مدیر لابی صهیونیستی FDD در واکتش به ترور شهید فخری‌زاده نوشت: همچنان که تقریباً دو ماه تا روی کار آمدن بایدن باقی مانده، زمانی زیاد برای آمریکا و اسرائیل مانده تا آسیب سختی به رژیم ایران وارد کنند و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها