بهبود روابط عربستان و ترکیه

منابع آگاه فاش کردند که پس از انتخابات آمریکا، شاه سعودی مشاوره‌هایی در خصوص تشکیل ائتلافی‌‌ جدید در منطقه دریافت کرده است که یکی از اعضای احتمالی آن ترکیه خواهد بود.

بهبود روابط عربستان و ترکیه
کد خبر: 448408
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ ۰۹:۲۳:۲۴

اعتمادآنلاین| پس از اولین دیدار مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود همتای سعودی او، منابع آگاه فاش کردند که سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی مشاوره‌هایی برای تشکیل ائتلاف جدید در منطقه دریافت کرده است.

منابع یادشده به پایگاه خبری عربی21 خبر دادند که تعدادی از مشاوران ارشد شاه سعودی با او درباره لزوم بهبود روابط با ترکیه با هدف ایجاد توازان منطقه‌ای در سایه روابط جدید و احتمالی دولت آتی آمریکا با عربستان سعودی سخن گفته‌اند؛ روابطی که احتمال می‌رود متفاوت از رابطه پیشین با این کشور باشد.

این منابع همچنین گفتند که یکی دیگر از اهداف این نزدیکی در روابط مواضع غیرمثبت و احتمالی رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است که همین مسئله ممکن است در آینده چشم‌انداز جدیدی برای دو طرف بگشاید.

در ادامه این گزارش آمده است که پیام‌های مثبتی که اخیرا میان ترکیه و عربستان سعودی نمود یافته است تنها سر آغازی برای اجرای برای سیاست احتمالی دو طرف در آینده است.

منابع یادشده همچنین به تماس تلفنی اخیر شاه سعودی با رئیس جمهور ترکیه اشاره کردند؛‌ تماس تلفنی که به گفته برخی منابع تنها تماس سلمان بن عبدالعزیز با یکی از سران حامی اجلاس 20 بوده و سرآغازی برای روابط پرتنش دو طرف پس از ترور جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی شمار می‌رود.

در همین ارتباط، دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه بیست و یکم ماه نوامبر جاری در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که رئیس جمهور این کشور و شاه سعودی بر سر بهبود روابط دو جانبه توافق کرده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در سخنرانی خود در اجلاس 20 که بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، به عربستان سعودی به دلیل مدیریت موفق این اجلاس تبریک گفت.

منابع یادشده همچنین در ادامه فاش کردند که ترکیه پس از کاهش ارزش لیر و پیامدهایی که بر اقتصاد این کشور مترتب شده است و از طرفی، مقابله با هر نوع پیامد احتمالی در دوره ریاست جمهوری جدید آمریکا، نیازمند بهبود روابط با ریاض است.

شامگاه روز گذشته نیز وزیرخارجه سعودی با همتای ترکیه‌ای خود برای اولین بار در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی دیدار کرد.

بن فرحان روز شنبه هفته گذشته نیز روابط ریاض با آنکارا را خوب و عالی توصیف کرده بود که این خود نشانه از بین رفتن تنش در روابط دو طرف است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها