مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم:

ایران تمامی تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران تمامی تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده است و گزارش‌های متعدد و مکرر مدیرکل آژانس انرژی اتمی هم همین موضوع را بیان می‌کند.

ایران تمامی تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده است
کد خبر: 448681
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۹ ۱۱:۰۱:۲۵

اعتمادآنلاین| مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم در جلسه علنی امروز (یکشنبه 9 آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان درخواست تبدیل یک فوریت طرح « مقابله با تحریم و لغو آن‌ها» به دو فوریت گفت: برجام دو طرف دارد، که یک طرف 1+5 و یک دیگر طرف جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران تمامی تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده است و گزارشهای متعدد و مکرر مدیرکل آژانس انرژی اتمی هم همین موضوع را بیان می‌کند.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی تعهدات خود را اجرا کرده است اما طرف‌های مقابل چه کرده است، اظهار داشت:یکی از طرف‌های مقابل ما آمریکا بود که تحریم ها را کاغذی لغو کرد، اما سایه سنگین تحریم‌های بانکی را برروی نظام بانکداری دنیا حفظ کرد و هیچ تحریمی در عمل برداشته نشد و بعد هم مشاهده کردیکم از آن خارج شد.

نماینده مردم قم ادامه داد: آقای رئیس جمهور هنگامی که آمریکا از برجام خارج شد گفتند یک مزاحم بیرون رفت و پنج به اضافه یک از این به بعد 4 به اضافه یک است؛ «از کرامات شیخ ما چه عجب شیر را خورد و گفت شیرین است» دانش آموز دبستانی هم می‌داند 5 به اضافه یک اگر کم شود،چهار به اضافه یک می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پس از خروج آمریکا از برجام دیگر از شرکا هم به تعهدات خودشان انجام ندادند و سهم ما از برجام قفل شد، اظهار داشت:ما به سهم‌مان از برجام نرسیدیم.طرف‌های ما به وظیفه‌شان عمل نکردند، اتحادیه اروپا حاضر نشده هزینه بپردازد بنابراین طبق عرف، شرع قوانین، حقوق و تکلیف جمهوری اسلامی هم باید از مسیری که رفته است بازگردد .

ذوالنوری گفت: دشمنان حوادثی را علیه ما سامان دادند امروز هم در جلسه غیر علنی مطالبی مطرح شد لذا طرح تجدید نظر در این مسیر مطرح شد و طح 8 ماده‌ای از خروج از ام پی تی تا اصلاحات برجام مورد تجمیع قرار گرفت.

وی با بیان این که جلسات کمیسیون با حضور کارشناسان، نمایندگان،صاحب نظران برگزار شد، گفت:صاحب‌نظران مرکز پژوهش‌ها، سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه ،ستادکل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف دعوت شدند.جلسات متعدد چندین ساعت نتیجه‌اش شد طرح 9 ماده‌ای به تصویب که تفاوت این با طرح‌های دیگر این است که یک مسیری برای تعطیل کردن آن تعهداتی که تا به امروز اجرا کردیم پیش‌بینی شده کرده است و در پایان هم ماده 9 جرم انگاری شده است .

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گام‌های کاهش تعهدات برجامی را دولت تصویب و ابلاغ کرد اما باید گفت اولاً بعضی از گام‌ها بی‌خاصیت است دوم آنهایی که خاصیت دارد اجرا نشده است. مجلس نمی‌تواند اجرای تکالیف را از دولت مطالبه کند، بنابراین جرم‌انگاری شده است درجات از 4 تا 7 است که بیست سال زندان دارد.

وی خطاب به نمایندگان گفت:شما دوستان طرح یک فوریتی تایید کردید امروز هم با170 امضا درخواست دو فوریت را دادید تا انشاالله با تصویبش رفع تحریم‌ها رفع و این باره سنگین از دوش مردم برداشته شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها