«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا | تلاش چین برای تغییر داستان منشاء ویروس کرونا

اندرو اسمال محقق چینی معتقد است: «چین هنوز در تلاش برای مقابله با این واقعیت است که مسئول «گناه نخستین» شیوع ویروس در جهان شناخته می‌شود و همین موضوع تمام کوشش چین برای نجات وجهه بین‌المللی‌اش را بی‌اهمیت می‌کند.»

ویروس کرونا | تلاش چین برای تغییر داستان منشاء ویروس کرونا
کد خبر: 448772
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- یک سال پس از اولین زنگ خطر ویروس کرونا در ووهان، دولت چین به دنبال تغییر داستان مبداء اصلی شیوع کروناست.

w

تلاش دولت چین برای تغییر داستان شیوع کرونا

گزارش‌های رسانه‌های دولتی چین نشان‌دهنده پروپاگاندای شدید برای اثبات این موضوع است که ویروس کرونا در چین پدید نیامده است.

به گزارش روزنامه گاردین، تقریباً یک سال پس از شناسایی اولین موارد «یک بیماری نگران‌کننده» در شهر ووهان چین توسط پزشکان، به نظر می‌رسد حالا این کشور در حال تدارک کارزاری برای زیر سوال بردن منشاء پاندمی جهانی کووید-19 است.

W

رسانه‌های رسمی اخیراً گزارش‌های متعددی از یافتن ویروس کرونا در بسته‌بندی موادغذایی منجمد واردشده از کشورهای دیگر منتشر کرده‌اند. روش انتقالی که در دیگر کشورها و تحقیقات گزارش نشده و محتمل به نظر نمی‌رسد. آنها همچنین درباره موارد احتمالی بیماری قبل از دسامبر 2019 در خارج از مرزهای چین تحقیق می‌کنند.

روزنامه رسمی People's Daily هفته گذشته در یک پست فیس‌بوکی ادعا کرد: «تمام شواهد موجود نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا در ووهان چین آغاز نشده است.»

وزارت خارجه چین: باید بین جایی که ویروس برای اولین بار شناسایی شده و جایی که ویروس به وجود آمده تفکیک قائل شویم

ژنگ گوانگ یک متخصص اپیدمیولوژیست در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین گفت: «ووهان اولین جایی بود که ویروس کرونا در آن شناسایی شد، اما منشاء این ویروس نبود.»

ژائو لی‌جیان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در پاسخ به سوالی در مورد گزارش رسانه‌های دولتی مبنی بر اینکه منشاء ویروس خارج از چین بوده گفت: «مهم است بین جایی که ویروس برای اولین بار شناسایی شده و جایی که ویروس به وجود آمده تفکیک قائل شویم.»

لیجیان ادامه داد: «اگرچه چین اولین کشوری بود که موارد ابتلا به ویروس را گزارش کرد، اما این لزوماً بدان معنا نیست که منشاء ویروس چین بوده است. ردیابی منشاء ویروس فرایندی در جریان است که ممکن است چندین کشور و منطقه را درگیر کند.»

دانشمندان چینی حتی مقاله‌ای را برای انتشار به لانست ارسال کرده‌اند- اگرچه این مقاله هنوز به صورت کامل بررسی نشده است- که ادعا می‌کند: «ووهان محل انتقال انسان به انسان ویروس کرونا برای اولین بار نبوده است.» در عوض ادعا می‌کند اولین مورد ویروس احتمالاً در «شبه‌قاره هند ظهور کرده است».

به احتمال بسیار زیاد منشاء ویروس چین است

با وجود این، دانشمندان غربی به این ادعا که ویروس کرونا در جایی خارج از چین به وجود آمده اعتبار چندانی نمی‌دهند.

مایکل رایان مدیر برنامه فوریت‌های بهداشتی در سازمان بهداشت جهانی (WHO) هفته گذشته در ژنو گفت: «استدلال در این باره که ویروس کرونا در جایی به جز چین به وجود آمده بسیار مناقشه‌برانگیز خواهد بود. از دیدگاه بهداشت عمومی واضح است که شما تحقیقات خود را از همان جایی آغاز می‌کنید که برای اولین بار موارد ابتلای انسانی ظهور کرده است.»

m

همچنین پروفسور جاناتان استوی، ویروس‌شناس در انستیتوی فرانسیس کریک در لندن، معتقد است: «گزارش‌های مبتنی بر شیوع کووید-19 در پاییز 2019 در ایتالیا بر اساس نمونه‌هایی از یک بخش بیماری سرطان، «ضعیف» به نظر می‌رسد. داده‌های سرولوژی [از ایتالیا] به احتمال زیاد با آنتی‌بادی‌های واکنش‌دهنده علیه دیگر ویروس‌های کرونا می‌تواند توضیح داده شود.»

به عبارت دیگر، آنتی‌بادی‌های یافت‌شده در موارد مورد بحث در ایتالیا در افرادی که به ویروس‌های مختلف کرونا آلوده شده‌اند تحریک شده است نه ویروس کووید-19.

استوی افزود: «آنچه مسلم است اینکه اولین موارد ثبت‌شده بیماری در چین بوده است. بنابراین به احتمال بسیار زیاد منشاء ویروس چین است.»

هرچند اثر ویروس کرونا در بسته‌بندی مواد غذایی منجمد یافت شده، دانشمندان معتقدند این یک احتمال بسیار ضعیف برای انتقال بیماری‌ای است که اکنون به طور قطع ثابت شده از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود.

c

اندرو پکوز از دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جانز هاپکینز به آسوشیتدپرس گفت: «یک آزمایش مثبت نشان‌دهنده ویروس عفونی نیست. فقط اینکه مقداری سیگنال از ویروس روی سطح وجود دارد. من هیچ اطلاعات قانع‌کننده‌ای دال بر این ندیده‌ام که ویروس کووید-19 در بسته‌بندی مواد غذایی خطر قابل توجهی برای عفونت داشته باشد.»

چین هنوز مسئولیت «گناه نخستین» شیوع ویروس را انکار می‌کند

با افزایش خسارات انسانی و اقتصادی این بیماری همه‌گیر پکن درصدد محافظت از اعتبار خود در داخل و خارج است.

c

Covid-19 تاکنون بیش از 60 میلیون نفر را آلوده کرده و تقریباً جان 1.5 میلیون نفر را گرفته است.

از زمان رهایی از ویرانی اولیه شیوع ویروس، چین کوشیده است با کمک‌های پزشکی جایگاه بین‌المللی خود را تقویت کند.

با این حال اندرو اسمال محقق چینی معتقد است: «چین هنوز در تلاش برای مقابله با این واقعیت است که مسئول «گناه نخستین» شیوع ویروس در جهان شناخته می‌شود و همین موضوع تمام کوشش چین برای نجات وجهه بین‌المللی‌اش را بی‌اهمیت می‌کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها