میانه ناخوشایند دولت و شهرداری؛ شورا حق شهر را می‌گیرد؟

میانه دولت و شهرداری در این سال ها چندان خوب نبوده است. پیش تر حضور شهردار درآرزوی پاستور باعث شده بود که دولتی ها تمایلی به همراهی با شهرداری نداشته باشند و با تغییر مدیران شهری نیز اتفاق تازه ای نیفتاد و تنها چند نامه نگاری و جلسات مشترک بدون خروجی برای شهر حاصل همراهی دولت ملی و محلی در شهر تهران بود. 

میانه ناخوشایند دولت و شهرداری؛ شورا حق شهر را می‌گیرد؟
کد خبر: 448846
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۰۸:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| بی مهری دولتی با شهرداری ها اتفاق تازه ای نیست، یک گلایه همیشگی است از سوی مدیران شهری. اینکه دولت سهم خود را در تکالیفی که قانون بر عهده اش گذاشته نمی پردازد. این بی توجهی طولانی باعث شده ناوگان اتوبوسرانی بسیاری از شهرها در وضعیت بحرانی قرار گیرد. تهران وضعیت متفاوت تری نسبت به سایر شهرها دارد. هزینه های پایتخت بودن نیز به این شهر تحمیل می شود که هرگز دولت زیر بار کمک به تامین این هزینه ها نرفته است.

میانه دولت و شهرداری در این سال ها چندان خوب نبوده است. پیش تر حضور شهردار درآرزوی پاستور باعث شده بود که دولتی ها تمایلی به همراهی با شهرداری نداشته باشند و با تغییر مدیران شهری نیز اتفاق تازه ای نیفتاد و تنها چند نامه نگاری و جلسات مشترک بدون خروجی برای شهر حاصل همراهی دولت ملی و محلی در شهر تهران بود.

این بی توجهی دولتی ها به نیازهای شهر موضوع مشترک تذکر اعضای شورای شهر تهران به دولت بود. «محمدجواد حق شناس» رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تذکر روز گذشته در صحن شورای شهر تهران مطرح کرد و گفت: روشن است که تمرکز سازمان ها و نهادهای دولتی در شهر تهران از استانداردهای بین المللی فاصله دارد و ایران در شاخص پراکنش فضایی و آمایش سرزمینی از منظر نهادی و سازمانی، چه در سطح ملی و چه در سطح استانی با مساله مواجه است.

در این راستا کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران در سال 89 مصوب کرده که 163 سازمان و نهاد دولتی به ترتیب اولویت و به مرور از تهران خارج شده و در سایر استان ها استقرار یابند. با این حال و آن طور که شواهد و قراین شهر نشان می دهد این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است. در جلسه ای که در سال نخست شورای پنجم به صورت مشترک میان اعضای شورای شهر تهران با رییس جمهور برگزار شد، مساله تفکیک هزینه های اداره شهر تهران از هزینه های اداره پایتخت به عنوان یکی از محورهای جلسه مطرح شد و در آن زمان به نظر می رسید موضع دولت درخصوص کمک به شهرداری تهران و تامین بخشی از هزینه های نگهداشت پایتخت، موضعی مثبت و سازنده است. با این حال از آن زمان تاکنون که نزدیک به 3 سال می گذرد، ریالی از سوی دولت به شهرداری تهران پرداخت نشده است.

او در این باره ادامه داد: در همین خصوص استناد می کنم به مصاحبه اول آذر ماه جاری وزیرامور اقتصادی و دارایی؛ گزارش وزیر نشانگر وضعیت مطلوبی در تحقق بودجه سال جاری دولت و بیانگر شرایط امیدوارکننده ای در اقتصاد کلان کشور در موقعیت دشوار جاری است. برخی از موارد شامل: تامین مالی موفق بودجه از محل فروش اوراق خزانه به میزان 90 هزار میلیارد تومان؛ تحقق صددرصد سهم هفت دوازدهم مالیات، در 7 ماهه اول سال؛ تامین مالی اقتصاد از محل بازار سرمایه در 6 ماهه اول سال جاری به 320 هزار میلیارد تومان که نسبت به کل تاریخ بورس ایران بی سابقه است و دیگر شاخص های مثبت؛ خب؛ سوال من اینجاست؛ جای شهرداری تهران لااقل درخصوص تادیه مطالبات از دولت کجاست؟ هزینه های عظیم و پنهان پایتختی شهر تهران، کی محاسبه و در صورت حساب مطالبات مدیریت شهری تهران از دولت قرار می گیرد؟

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا افزود: باتوجه به ابراز معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران مبنی بر طلب 30 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از دولت و با عنایت به اقرار شخص شهردار تهران درخصوص وجوه مطالبات و پرداختی قسمتی از مطالبات در قالب عدم دریافت هزینه های مربوط به ملک جماران که حکایت از داد و ستد میان شهرداری و دولت دارد چرا به رغم وجود این تعداد بدهی، شهردار تهران هیچ اقدام قانونی و عملی در راستای وصول مطالبات شهر نکرده است؟

او ادامه داد: این در حالی است که شهرداری تهران به بانک ها مدیون است و سالیانه بابت دیون، مقدار قابل توجهی به عنوان سود پرداخت می کند. چرا شهرداری به وظایف قانونی خود عمل نکرده و این بی عملی موجب زیان جدی به شهر و شهروندان شده است؟ انتظار می رفت شهرداری برای وصول هزینه های پایتخت اقدام عاجل می کرد، در حالی که این بی توجهی موجب انباشت بدهی ها و کاهش درآمدهای شهر و معطل ماندن صدها پروژه نیمه تمام شده است؟ چگونه می توان این خسارت را جبران کرد؟ چرا شهرداری تهران جربزه و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری تهران را ندارد؟

این عضو شورای شهر تهران گفت: به استناد قوانین جاری کشور، دولت وظایف مشخصی درقبال شهرها و شهرداری ها در حوزه های مختلف همچون توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی بافت های فرسوده، تامین هوای پاک و امثالهم برعهده دارد. دولت دوازدهم به رغم وعده هایی که پیش تر داده بود، با مستمسک قرار دادن این مساله که دولت توان تامین مالی مستقیم در حوزه مسائل شهری از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تسهیلات احیای بافت فرسوده و امثالهم را ندارد، از انجام وظایف قانونی خود سر باز زده است. متاسفانه اظهار احتیاج مداوم شهرداری ها به کمک های مالی نیز به کام دولت از منظر تثبیت جایگاه قدر قدرتی خوش آمده و شواهد نشان می دهد دولت دوازدهم درصدد است این مساله را استخوان لای زخم تا پایان عمر خود ادامه دهد.

با این وجود، اینکه پس از 3 سال و اندی از آغاز فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری پایتخت، همچنان به مردم این پیام را مخابره کنیم که چون دولت مطالبات شهرداری را نمی دهد پروژه های مهم توسعه شهری بر زمین مانده، چیزی جز رفع تکلیف نیست! مردم حق دارند بپرسند پس شما چه کاره اید که نمی توانید حق شهر و شهروندان را بگیرید؟! حق دارند بپرسند شما برای وصول و تعیین تکلیف این مطالبات چه کردید؟! توصیه، گلایه و انتقاد از عملکرد دولت اگر قرار بود گره ای در این خصوص باز کند، تاکنون کرده بود.

تجربه نشان داده بیش از این نمی توان نسبت به احقاق حقوق شهروندان تهران مسامحه کرد، از این رو به شهردار تهران تذکر می دهم ضروری است سازوکار مشخصی برای وصول فوری مطالبات شهرداری از دولت و پیگیری ایجاد ردیفی با عنوان «سهم دولت در تامین هزینه های اداره امور پایتخت» یا مشابه آن در بخش منابع لایحه بودجه سال 1400 و پیش بینی واقعی از میزان تحقق آن، با بسیج تمامی منابع و امکانات شهرداری و استفاده از ظرفیت همکاری با سایر نهادهای حاکمیتی با تمام توان اقدامات لازم را به عمل آورده و در صورت لزوم اقدامات حقوقی لازم را در این خصوص آغاز و تا احقاق حقوق شهر و شهروندان نسبت به پیگیری همه جانبه آن اقدام کند.

عضو دیگری که روز گذشته به رییس جمهور تذکر داد «محمود میرلوحی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بود. او خطاب به روحانی گفت: از مقام ریاست جمهوری انتظار داریم به شکرانه سرنگونی ترامپ رییس جمهور شرور امریکا دستور فرمایند دولت در تامین منابع خرید پانصد دستگاه اتوبوس و تامین ساخت 110 دستگاه واگن ملی در سال 1399 مشارکت کند تا بخشی از مشکلات حمل و نقل عمومی تهران در شرایط کرونا در سال 1399 رفع شود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران با وجود انبوه تصمیمات و مصوبات طی 10 سال گذشته اتوبوسی به تهران داده نشده و سال هاست که تامین واگن مترو با موانع روبه روست و مناقصات خرید واگن از خارج به واسطه تحریم ها به نتیجه نمی رسد.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها