کد خبر: 448869
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۰۹:۲۴:۰۵
| |

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور:

نمی‌شود بین تبعه خارجی و شهروندان ایرانی تفاوتی نباشد

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: امروز در برخی از استان‌ها نسبت به حضور اتباع بیگانه نارضایتی‌هایی وجود دارد که باید این موضوع ساماندهی شود.

نمی‌شود بین تبعه خارجی و شهروندان ایرانی تفاوتی نباشد
کد خبر: 448869
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۰۹:۲۴:۰۵

اعتمادآنلاین| محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح مجلس با عنوان «ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز» که با انتقاداتی در جامعه رو به رو شده است، گفت:واقعیت امر این است که در بحث اتباع خارجی غیر مجاز ما هیچ‌گونه برنامه مشخصی برای حضور این افراد که غالباً به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند نداریم.

نماینده مردم اشکذر و یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اتباع خارجی بسیاری از مشاغل کشور را اشغال می‌کنند، اظهار داشت: اتباع خارجی غالباً برای پیدا کردن کار به ایران می‌آیند و وارد مشاغلی می‌شوند که کاملاً مرتبط با جامعه ایرانی است، در صورتی که این اتفاق در کشورهایی که مهاجر می‌پذیرند به هیچ عنوان باب نیست و این دسته افراد در مشاغلی به کار گرفته می‌شود که برای آن‌ها تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای مهاجر پذیر طبق یک قاعده و برنامه خاص در خصوص اتباع خارجی خود عمل می‌کنند، بیان کرد: در طرح «ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز» به دنبال این هستیم علاوه بر این‌که یک اشراف مدیریتی بر روی این افراد به وجود بیاید، در مشاغلی حضور پیدا کنند که برای آنان تعبیه و تعریف شده است.

جوکار گفت: اتباع خارجی که وارد کشور می‌شوند نیازمند آموزش و خدماتی هستند که باید به آن‌ها داده شود لذا احتیاج به یک سازماندهی است که این کار را دولت و یا بخش خصوصی انجام دهد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطر نشان کرد: امروز در برخی از استان‌ها نسبت به حضور اتباع بیگانه نارضایتی‌هایی وجود دارد که «طرح ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز» بسیار می‌تواند کمک کننده باشد، چرا که معتقدم با طرح مذکور هم کرامت و حقوق اتباع خارجی حفظ شود و هم ما می‌توانیم با مدیریتی که به وجود می‌آید این نارضایتی را از بین ببریم.

وی خاطر نشان کرد:نکته دیگر بحث مالیات، عوارض و یارانه‌ای است که این مهمانان در کشور ما استفاده می‌کنند که باید مشخص شود.

نماینده مردم اشکذر و یزد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز هیچ تفاوتی بین یک تبعه خارجی که در ایران زندگی می‌کند با شهروند خودمان وجود ندارد که این قابل قبول نیست.

جوکار درخصوص این‌که منتقدان این طرح عنوان می‌کنند ماده‌ای در طرح مذکور وجود دارد مبنی بر این‌که اگر فردی به هنگام ورود غیرقانونی در کشور جانش را از دست بدهد شامل هیچ‌گونه بیمه و غرامتی نمی‌شود، گفت:من چنین چیزی در این طرح ندیدم اما در رابطه با بحث قاچاق انسان باید بگویم ما قوانین محکمی در این زمینه نداریم.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال شخصی که کار قاچاق انجام می‌دهد تنها به مدت 6 ماه خودرو‌اش توقیف می‌شود و یا اگر در صورتی که خودرو شامل اتباع خارجی غیرمجاز واژگون شود که این اتفاقات را در کشور بسیار داشتیم کسی پاسخگو نیست. بنابراین باید در بحث قاچاق انسان قوانین جدی داشته باشیم که هزینه‌ها افزایش پیدا کند تا کسی حاضر نشود این کار را به راحتی انجام دهد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها