کد خبر: 448949
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۱۳:۰۵:۲۲
| |

پیمان تاتایی در یادداشتی نوشت:

حمایت حاکمیت از بازار سرمایه

می‌توان گفت این روزها اخبار تاثیرمهمی در بورس دارند و خبر تزریق یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بورس می‌تواند وضعیت بازار را تغییر دهد.

حمایت حاکمیت از بازار سرمایه
کد خبر: 448949
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۱۳:۰۵:۲۲

اعتمادآنلاین| می‌توان گفت این روزها اخبار تاثیرمهمی در بورس دارند و خبر تزریق یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بورس می‌تواند وضعیت بازار را تغییر دهد. البته یک هزارمیلیارد تومان در مقایسه با حجم معاملات بازارسرمایه مبلغ بسیار کمی و این تزریق می‌تواند پیام این موضوع را بدهد که ارکان حاکمیت به دنبال حمایت از بازار هستند. درست مبلغ یک هزار میلیارد تومان می‌تواند رقم کمی باشد در شرایط فعلی اما؛ این موضوع پیام را می‌دهد که حاکمیت به دنبال حمایت از بازارسرمایه است.

به‌طور اغلب نخست اخبار بر روی بازار تاثیر می‌گذارند و پس از آن عمل یک وعده باعث می‌شود که بورس و بازارسهام روندی جدید به خود بگیرد اما؛ وعده‌های ضد و نقیض نیز می‌تواند روند بازار را تغییر دهد. در یک نگاه اجمالی می‌توان دریافت که عملا این مبلغ تاثیرچندانی برروی بورس نمی‌گذارد چراکه؛ طی روزهای دیگه حجم معالات بازار سرمایه به محدود 20 هزار میلیارد تومان رسید و مبلغ یک هزار میلیارد تومان نمی‌تواند وضعیت بورس را به‌طور کلی تغییر دهد. همچنین صندوقی را تحت عنوان صندوق تثبیت بازار سرمایه در اختیار دارد که درصدی از کارمزد معاملات و درآمد سازمان به منظور حفظ نقدشوندگی وارد این صندوق می‌شود. نکته قابل توجه برای استفاده از این صندوق‌ها این است که در شرایط عادی و طبیعی بازار نمی‌توان از منابع این صندوق استفاده کرد، بلکه استفاده از آن بیشتر برای روزهایی است که اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد که به‌شدت بر روند کوتاه‌مدت بازار تاثیرگذار باشد و قیمت سهام با کاهش شدید مواجه ‌شود، با توجه به وضع پیش آمده منابع این صندوق در این موقعیت بنا بر صلاحیت مدیریت، وارد سمت تقاضا در بازار می‌شود و از طریق جمع‌آوری صف‌های فروش، قیمت‌ها را به ثبات می‌رسانند. درخصوص عرضه داراهای دولتی نیز باید گفت که اگر مسوولان به وعده‌های خود عمل نکند موجبات تزریق بی‌اعتمادی دربازار پدید می‌آورند.

این عرضه‌ها وضعیت خوب و متعادلی در بازار دارند و سهامداران زیادی خریدار این صندوق‌ها بوده‌اند اما؛ باتوجه به بازگشایی دیر هنگام معامله صندوق‌ها، برخی از سهامداران نسبت به وضعیت بازار ناامید شده‌اند. همچنین بازار سرمایه تا پایان هفته روندخوب و متعادلی را تجربه می‌کند.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها