کد خبر: 449057
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ۰۷:۴۳:۱۸
| |

انتظار یک نماینده مجلس یازدهم: شورای عالی امنیت ملی باید از طرح مجلس استقبال کند

حیدری، نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم در رابطه با کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: همه باید از طرح مجلس استقبال کنند، شورای عالی حتما باید استقبال کند، شورای عالی بخشی از قدرت حاکمیت است و طبیعتا تابع منافع ملی و قدرت ملی است چون این طرح، خلاف امنیت ملی نیست و شورای عالی امنیت ملی هم موافق مصالح ملی است.

انتظار یک نماینده مجلس یازدهم: شورای عالی امنیت ملی باید از طرح مجلس استقبال کند
کد خبر: 449057
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ۰۷:۴۳:۱۸

اعتمادآنلاین| شهریار حیدری، نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس یازدهم، در رابطه با طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها گفت: طرح اقدام راهبردی حدود سه ماه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور دستگاه های مختلف، متخصص و اکثریت اعضای کمیسیون بحث و بررسی شد. طرح اقدام راهبردی در چارچوب برجام و پروتکل الحاقی است که مقرر شد، طرف های مقابل برجامی مازاد تعهدات ایران اقداماتی انجام دهند. با خروج آمریکا از برجام فصل جدیدی در تعهدات برجام بین ایران و کشورهای متقابل شکل گرفت. این طرح بدین گونه است که اگر ایران، وارد مرحله بعدی با این کشورها شود و چنانچه طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند و یا در چارچوب برجام رفتار نکنند، متقابلا ایران یک راهبرد ارایه می دهد، راهبرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یک راهبرد در مقابل برنامه های آنها است.

او ادامه داد: قرار است که نسبت به ارتقای سطح غنی سازی و افزایش قدرت سازمان انرژی اتمی در حوزه تولیدات صلح آمیزی که مورد تاکید بوده، قدرت عمل بیشتر داشته باشیم، در این طرح دو ماه فرصت وجود دارد، اگر چنانچه کشورهای برجامی به تعهدات عمل کردند، برجام استمرار پیدا می کند و ما هم استقبال می کنیم و مشروط بر این که منافع ملی و حق ملی مردم رعایت شود؛ اما اگر این کشورها به تعهدات خود عمل نکردند و فروش نفت در محاصره اقتصادی و صنایع هوایی و ... که در تعهدات ما وجود دارد انجام نشود، راهبرد ما خروج از پروتکل است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کرد: طرح کمیسیون یک چارچوب منطقی دارد و در چارچوب برجام است؛ سعی کردیم منافع ملی و حقوق مردم رعایت شود

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس یازدهم گفت: این طرح به منزله خروج از برجام نیست بلکه به منزله اجرای برجام است. باید طرفین به تعهداتشان عمل کنند و فرصت دو ماهه دادیم، در این دو ماه، آزادی عمل به سازمان انرژی اتمی ایران داده‌ایم و دولت را موظف کردیم که نسبت به غنای 20 و افزایش تولید اورانیوم با غنای مشخص و نیاز جامعه، اقدام کند. اگر کشورهای 1+4 به تعهدات خود عمل کنند همچنان در برجام می مانیم و چنانچه عمل نکردند، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را لغو می‌کنیم.


او در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا این طرح عملیاتی خواهد شد، گفت: این طرح حق مجلس است، دولت، شورای امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی کاملا به این حق واقف هستند. فضای اجتماعی به دلیل برداشت های متفاوت از صحبت های روز گذشته، انتقاداتی را به مجلس داشت. در چارچوب پروتکل و چارچوب برجام این طرح را تنظیم کردیم و قاعدتا دولت هم این حق را به مجلس می دهد و می داند. شورای عالی امنیت ملی و دولت و سازمان انرژی اتمی و همه موافق این موضوع خواهند بود زیرا که منافع ملی را در نظر گرفتیم و منافع ملی، حتما مورد توافق دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی است.

او درباره نظر شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: یک رژیم منحوس مانند رژیم صهیونیستی طبیعتا ممکن است که نگران این طرح باشد طبیعی است و باید هم باشد. همه باید از طرح مجلس استقبال کنند، شورای عالی حتما باید استقبال کند، شورای عالی بخشی از قدرت حاکمیت است و طبیعتا تابع منافع ملی و قدرت ملی است چون این طرح، خلاف امنیت ملی نیست و شورای عالی امنیت ملی هم موافق مصالح ملی است. اگر طرفین برجام به تعهدات خود عمل نکردند دیگر زمان نمی دهیم، قاعدتا براساس آنچه که حق مسلم ما است، اقدام می کنیم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها